Curriculums buitl on conversation networks

beyond the objectivation of the other

Authors

  • Janete Magalhães Carvalho Universidade Federal do Espírito Santo

Keywords:

Curriculum. Production of subjectivity. Networks of conversation. Everyday school life.

Abstract

It analyzes curricular processes as objectification of the other and/or an opening for the production of singular subjectivities. It understands these aspects of the curricula as interpenetrated in the immanence plane of school daily life, and may however, manifest itself in a way that produces bureaucratic or inventive subjectivities. It argues that the increase of networksof conversations stimulate processes of singularization in collective ways of being in school, as well as activating the potency of collecive actions by merging the individual with the group, the social. It emphasizes that the formation of networks of conversations by encouraging sharing of experiences, knowledge, affections, envolve all those potentially interested in thinking about the school curriculum. It concludes that the networks of conversations give impulse to the collective intelligence because, when putting forces in relation, institute other ways of thinking and to make curriculum, teaching and learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janete Magalhães Carvalho, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação; professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Pesquisadora 1D do CNPq. Coordenadora do Grupo de Pesquisa: Currículos, culturas, linguagens e formação de professores.  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9906-2911

References

BALL, S. J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, p. 99-116, dez 2001. Disponível em: . Acesso em: 17 jul. 2015.

BERSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico. Petrópolis: Vozes, 1996.

CARVALHO, J. M. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis: DPA, 2009.

CASTORIADIS, C. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

DELEUZE, G. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Kafka: por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. V. 1. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, G., PARNET, C. Diálogos. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2004.

ENGUITA, M. F. A face oculta da escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

ESCOSSIA, L.; KASTRUP, V. O conceito de coletivo como superação da dicotomia indivíduo-sociedade. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, p. 295-304, maio/ago, 2005.

FERREIRA, A. B. de H. Dicionário básico da língua portuguesa. São Paulo: Nova Fronteira, 1995.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1986.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT. M. Une esthétique de l´existence. FOUCAULT, Michel de. Dits et écrits. Paris: Gallimard, 1994.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1986.

HARDT, M.; NEGRI, A. Império. Rio de Janeiro: Record, 2006.

MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3 p.1530 –1555, out./dez, 2014.

MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

MOVIMENTO PELA BASE NACIONAL COMUM (2015). Disponível em: . Acesso em: 10 jun. 2015.

PINAR, W. O que é Teoria do Currículo? Porto: Porto Editora, 2007.

SKLIAR, C.. A questão e a obsessão pelo outro em educação. In: GARCIA. Regina Leite; ZACCUR, Edwiges; GIAMBIAGI, Irene (Org.). Cotidiano: diálogos sobre diálogos. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2005. p. 49-62.

VEIGA-NETO, A. O currículo e seus três adversários: os funcionários da verdade, os técnicos do desejo, o fascismo. Texto apresentado no V Colóquio Michel Foucault, na Unicamp, nov. 2008.

Published

2019-09-05

How to Cite

CARVALHO, J. M. Curriculums buitl on conversation networks: beyond the objectivation of the other. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 3, p. 90–107, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/133. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos