The teaching training in pedagogy

some reflections around their possibilities and challenges

Authors

  • Maria Clarisse Vieira Universidade de Brasília

Keywords:

Teacher education. Curriculum. Teaching practice. Teacher knowledge.

Abstract

This article reflects on the pedagogical training, based on the experience of the curriculum implemented in 2003 at the Faculty of Education of the University of Brasília. The study adopts qualitative approach methodology, where it analyzes the intentions expressed in normative documents and the student's vision about the formation, considering its course in the course, in front of the demands of the different fields of action for which the educator is formed. The reflections around this study allow us to rethink the degree in Pedagogy in the perspective of valuing and overcoming the challenges of teaching practice, envisaging training that favors integration between theory and practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Clarisse Vieira, Universidade de Brasília

Doutora em Educação. Professora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da UnB. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5924-0488

References

ALMEIDA,P. C. A de; BIAJONE, J. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.33, n.2, p. 281-295, maio/ago. 2007.

CARVALHO, Adalberto Dias de. Epistemologia das Ciências da Educação. Porto, Portugal: Edições Afrontamento; 2ª edição; 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, de 20 de dezembro de 1996: Sobre a Educação Infantil. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil/LEIS/ L9394.htm>. Acessado em: 17 de abril, 2012.

_______. Conselho Nacional de Educação. Parecer CEB N. 09/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, 1998.

_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Grupo Tarefa: Subsídios para a Elaboração de Diretrizes Curriculares para os Cursos de Formação de Professores. Brasília: MEC/SESU, 1999.

______. Resolução CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf>. Acessado em: 7 de set., 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Diretrizes curriculares da pedagogia – um adeus à pedagogia e aos pedagogos? In: SILVA, A. M. et. al. Novas subjetividades, currículo, docência e questões pedagógicas da inclusão social. XIII ENDIPE. Anais... Recife, 2006.

ORTIZ, Camila Freire de Oliveira. O currículo do curso de Pedagogia da UnB na visão de seus docentes. Dezembro de 2011, 87f. Trabalho de final de curso – Monografia. Faculdade de Educação, Universidade de Brasília (UnB), Brasília: 2011

PIMENTA, Selma Garrido. Formação dos profissionais da educação: visão crítica e perspectivas de mudança. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Pedagogia e Pedagogos: caminhos e perspectivas. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011. Cap. 1, p.15 – 61.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 14 ed. Campinas: Autores Associados, 2002.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÒVOA, A. (org.). Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

Published

2019-01-31

How to Cite

VIEIRA, M. C. The teaching training in pedagogy: some reflections around their possibilities and challenges. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 2, p. 131–148, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/172. Acesso em: 22 nov. 2024.