Pedagogical management in the perspective of the work of the pedagogical coordinator at Fortaleza municipal schools

Authors

  • Maria Auxiliadora Soares Fortes Universidade Federal do Ceará
  • Ana Carlota Fernandes Tomaz Universidade de Aveiro
  • Ana Isabel de Oliveira Andrade Universidade de Aveiro

Keywords:

Pedagogical Management. Pedagogical Coordinator. Pedagogical work. Basic school.

Abstract

This article deals with school pedagogical management in elementary schools from the municipal public network at Fortaleza, characterized by the work carried out by the pedagogical coordinator. This is a qualitative study. The analyzed data are based on observations, questionnaires and semi-structured interviews carried out with six pedagogical coordinators who work in the teaching network. The results clarify that, although the school presents itself as a sociopolitical apparatus with conflicting interests, its pedagogical management, understood herein as the actions of the pedagogical coordinator, is delineated as an articulating function of the existing social arrangements with the need for public education improvements. This reality, although sustained by a discourse related to overcoming educational difficulties, indicates tensions in the school day-to-day, producing anxieties, limitations and distortions in the ways of seeing, thinking and conducting the pedagogical coordination work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Auxiliadora Soares Fortes, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Educação Brasileira. Membro do Grupo de Pesquisa Formação Docente, História e Política Educacional - GPFOHPE, da Universidade Federal do Ceará/Brasil.

Ana Carlota Fernandes Tomaz, Universidade de Aveiro

Doutora em Didactica. Professora do Departamento de Educação e Psicologia da Universidade de Aveiro/Portugal.

Ana Isabel de Oliveira Andrade, Universidade de Aveiro

Doutora em Didactica. Professora do Departamento de Educação e Psicologia da Universidade de Aveiro/Portugal. 

References

ALARCÃO, I. Prefácio. In: ANDRADE, A. I. & PINHO, A.S. (org). Línguas e Educação: práticas e percursos de trabalho colaborativo - perspectivas a partir de um projecto. Aveiro: Departamento de Educação/Universidade de Aveiro, 2010.

BOGDAN, R. BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

FERNANDES, M. J. S. Problematizando o trabalho do Professor Coordenador Pedagógico nas Escolas Públicas Paulistas.114p. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara. Universidade Estadual Paulista. São Paulo, 2004.

FORTALEZA. Secretaria Municipal de Educação. Portaria 174. Diário Oficial do Município de 16/07/2008. Ano LVI, Nº 13.859, páginas 38 e 39. Fortaleza: Imprensa Oficial do Município de Fortaleza, 2008.

FORTALEZA. Secretaria Municipal de Educação.. Lei 9780. Diário Oficial do Município de 10/06/2011. Ano LVIII, Nº 14.565, página 01. Fortaleza: Imprensa Oficial do Município de Fortaleza, 2011.

FORTALEZA. Secretaria Municipal de Educação.. Lei 0150. Diário Oficial do Município de 28/06/2013. Ano LXI, Nº 15.064, página 15. Fortaleza: Imprensa Oficial do Município de Fortaleza, 2013.

LIBÂNEO, J. C. As práticas de organização e gestão da escola e a aprendizagem de professores e alunos. Salvador. Jan/Jun 2009.

RANGEL, Mary. Supervisão Pedagógica – princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2001.

ROMAN, M. D. O Professor Coordenador Pedagógico e o Cotidiano Escolar: um estudo de caso etnográfico. 237 p. Dissertação (Mestrado). Departamento de Psicologia da Aprendizagem, do desenvolvimento e da Personalidade, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2001.

ZEN, Giovana. C. O Papel da Coordenação Pedagógica na Escola. In: Coordenação Pedagógica em Foco. Salto Para o Futuro. Ano XXII – Boletim 1 – Abril 2012.

Published

2018-09-25

How to Cite

FORTES, M. A. S.; TOMAZ, A. C. F.; ANDRADE, A. I. de O. Pedagogical management in the perspective of the work of the pedagogical coordinator at Fortaleza municipal schools. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 4, p. 17–24, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/356. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Most read articles by the same author(s)