The self-care and the three ecologies

problematizing a training

Authors

  • Ana Paula dos Santos Rivaroli Escola Estadual de Ensino Fundamental Dr. Armando Fagundes
  • Roselaine Machado Albernaz Instituto Federal Sul-Rio-Grandense

Keywords:

Self – care. Ecosophy.Training

Abstract

This text is about teachers training through a philosophical bias. From two concepts, “the self-care” and “the three ecologies”, created by the contemporary’s philosophers Michel Foucault and Félix Guatari, it was possible to make approaches and rethink some teacher’s training who seek, in a philosophical practice, alternatives to face changes in their own daily lives and in the school. The training planed is different from the
traditional one, but it is close to a continuous process of problematizationof a teacher’s practice concerned with issues which involve life, daily life, contemporaneity, giving attention to relations among people, with the world and the self. This training occurs due to an ethic-political-esthetics process, characteristic of philosophical
concepts here dealt. To develop writing, were used as theoretical background of the Philosophies of Difference.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula dos Santos Rivaroli, Escola Estadual de Ensino Fundamental Dr. Armando Fagundes

Técnica em Química pelo Instituto Federal Sul-riograndense, Bióloga pela Universidade Federal de Pelotas, Mestre em Educação e Tecnologia pelo Instituto Federal Sul-Rio-Grandense. Suficiente em Citotecnologia pela Sociedade Brasileira de Citopatologia (SBC). Atualmente é Citotécnica na Empresa CAP, Professora do Estado do Rio Grande do Sul. Governo do Estado do Rio Grande do Sul. Magistério Público Estadual. Escola Estadual de Ensino Fundamental Dr. Armando Fagundes

Roselaine Machado Albernaz, Instituto Federal Sul-Rio-Grandense

Graduada em Ciências Habilitação Em Matemática pela Universidade Católica de Pelotas UCPel(1983). Especialista em Educação pela UCPel (1994). Mestre em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2005). Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2011). Professora titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-riograndense (IFSul), Campus Pelotas. Experiência nas áreas de Matemática, Educação, Educação Ambiental e Educação a Distância. 

References

DELEUZE, Gilles. Foucault. Tradução Claudia Sant’Anna Martins; Revisão da tradução Renato Ribeiro. São Paulo: Editora Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1992.

FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do Sujeito. 1ª ed. São Paulo: Martins Fontes. 2004.

FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2003.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. Trad. Raquel Ramalhete. 27. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

GARRÉ, Bárbara Hees; HENNING, Paula Corrêa. Modos de atualizar o enunciado catastrófico do Planeta Terra na revista Veja. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v.16, n.3, p.426-439, set./dez. 2014. ISSN 1676-2592. Disponível em: . Acesso em: 10 julho 2016.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Tradução Maria Cristina F. Bittencourt; Revisão da tradução Suely Rolnik. 21ª edição. Campinas, São Paulo: Papirus, 2012a.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 2012b.

GUATTARI, Félix. ¿Qué es la ecosofia?: textos presenteados y agenciados por Stéphane Nadaud. 1º ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Cactus, 2015.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolíticas: cartografias do desejo. 12 Edição. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

LARROSA, J.; Et al. Caminhos Investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação/Marisa Vorraber Costa (Organizadora). 3ª Ed. Rio de Janeiro: Lamparina Editora, 2007.

MAGNAVITA, Alexey Dodsworth. A filosofia para questões urgentes. Filosofia: ciência e vida, Ano VI. Nº 72. Julho 2012.

SERRES, Michel. Tempo de crise. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

Published

2018-09-25

How to Cite

RIVAROLI, A. P. dos S.; ALBERNAZ, R. M. The self-care and the three ecologies: problematizing a training. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 4, p. 192–208, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/370. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de seção livre

Most read articles by the same author(s)