The practice in teacher education through the interactive digital whiteboard
an experience report
Keywords:
Interactive digital whiteboard. Informatics in Education. Teacher Education.Abstract
This paper deals with a school intervention project built upon the idea of “the experience report as an educational research method”. The project was developed in a municipal public school, aimed at teachers and their training in the use of the digital whiteboard as a teaching tool. In the end, it was identified a clear need for an institutional effort for the interactive board (and any other technological apparatus) to be incorporated into school processes, including investments in infrastructure and maintenance, as well as encouraging its constant usage. Only in this way, continuous training efforts given off by teachers will have a forceful impact on the school daily life.
Downloads
References
ALMEIDA, José Adolfo Mota de; PINTO NETO, Pedro da Cunha. A lousa digital interativa: táticas e astúcias de professores consumidores de novas tecnologias. ETD - Educação Temática Digital, v. 17, n. 2, p. 394-413, 2015.
BARCELOS, Nora Ney Santos; VILLANI, Alberto. Troca entre universidade e escola na formação docente: uma experiência de formação inicial e continuada. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 73-97, 2006.
DEKEL, Amnon et al. The spelling bee: an augmented physical block system that knows how to spell. International conference on Advances in computer entertainment technology. Salzburg: Anais..., 2007. p. 212-215.
ESTEVES, Rodolfo Fernandes; FISCARELLI, Silvio Henrique; SOUZA, Cláudio Benedito Gomide de. A lousa digital interativa como instrumento de melhoria da qualidade da educação: um panorama Geral. Revista Eletrônica de Política e Gestão Educacional, Araraquara, n. 15, p. 186-197, 2013.
FALCHI, Lilian de Fatima Oliveira; FORTUNATO, Ivan. Simulador phet e o ensino da tabuada na educação básica: relato de experiência. Revista Eletrônica de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 439-452, 2018.
FORTUNATO, Ivan. O relato de experiência como método de pesquisa educacional. In: FORTUNATO, Ivan; SHIGUNOV, Alexandre (org.). Método(s) de pesquisa em educação. São Paulo: Edições Hipótese, 2018a. p.37-50.
FORTUNATO, Ivan. A epistemologia da formação docente: o que se pode aprender com o empirismo de Freinet. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. esp, n. 2, p. 1995-2007, 2018b.
GARCÍA, Francisco García; FERNANDEZ, Rogério Garcia; SOUZA, Karla Isabel de. Lousa digital interativa: avaliação da interação didática e proposta de aplicação de narrativa audiovisual. ETD - Educação Temática Digital, v. 12, n. esp., p. 92-111, 2011.
GOMES, Elaine Messias. Desenvolvimento de atividades pedagógicas para a Educação Infantil com a lousa digital interativa: uma inovação didática. Orientador: Sérgio Ferreira do Amaral. 2010. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2010.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
MATEUS, Elaine Fernande. Um esboço crítico sobre “parceria” na formação de professores. Educação em Revista, v. 30, n. 3, p. 355-384, 2014.
MUOIO, Pierluigi. Risorse Open Source e strumenti compensative per la didattica inclusiva. Bricks, v. 8, n. 4, p. 86-91, 2018
SIQUEIRA, Erica; PEREIRA, Flaviane; FORTUNATO, Ivan. O Coelho Sabido como apoio à alfabetização: relato de experiência. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino - REPPE, v. 3, p. 62-79, 2019.
TORRES, Mariana Damiani. A lousa digital na educação infantil: Uma prática inovadora. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Pedagogia) – Faculdade Unicamp, Campinas, 2011.
TREVISOL, Nicole Pasini; CRESCÊNCIO, Márcio; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza. O uso da lousa digital interativa pelos docentes de um Instituto Federal (SC). Gestão Universitária na América Latina, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 120-142, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.