The instrument of digital technologies in the curriculum of middle/secondary education
Brazil and Portugal
Keywords:
Technologies. Curriculum. Teaching-learning. High school.Abstract
The curriculum and digital technologies in the field of education have been, in recent years, points of tension between teachers, educational policy managers and students. The insertion of digital technologies in the context of Higher Education has been demanded since the beginning of the 2000s, and encompasses both the knowledge and skills necessary for the corporate life of the 21st century, as well as the interactive and communicational forms that circumscribe the cultures of youth. This paper aims to analyze the role of the insertion of digital technologies in the secondary / secondary education in different cultural and educational contexts, namely, Brazil and Portugal. The discussion on the screen is a result of a research carried out by a PhD in Education held at the State University of Santa Catarina (UDESC), whose qualitative study develops post-critical analysis that takes as a unit of analysis official and curricular documents that guide the education policy in both countries. We use as a theoretical contribution the studies of Veiga Neto (2002), Rodriguez (2006), Almeida and Valente (2011), Macedo and Macedo (2012), Costa (2016), among others. Research allows us to affirm that technologies enhance teaching and are configured, in the micro space that is the classroom, in pedagogical practices that stimulate students to analyze and know the space where they live. They can also contribute to influence the different socio-cultural dimensions of the life of each and every teenager and youth, in professional work and in the improvement and qualification of science.
Downloads
References
ALMEIDA, M. E. D. de.; SILVA, M. G. M. da. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. In: Revista e-curriculum. Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo. Politécnica. Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, v. 7, n. 1, abr., 2011.
ALMEIDA, M. E. D. de.;. VALENTE, J. A. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes e divergentes. São Paulo: Paulus, 2011.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Ministério da Educação. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
COCKELL, M. Ciberletramento: multimídia multimodalidade como propostas de letramento. Revista Soletras, Rio de Janeiro, v. 9, n. 17, p.81-88, janeiro/junho – Supl. São Gonçalo: UERJ, 2009.
COSTA, F. A. Razões para o fraco uso dos computadores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.12, p.35-47, maio/ago. 2004.
COSTA, F. A. et.al. As TIC na Educação em Portugal. Porto: Editora, 2007.
COSTA, V. M.; WORTMANN, L. M.; BONIN, I. T. Contribuições dos Estudos Culturais: às pesquisas sobre currículo – revisão. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 509-541, set./dez. 2016.
FERNANDES, S. Fundamentos para Educação Especial. Curitiba: Intersaberes, 2013.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed.34, 2000.
LIMA, R. I. de; TONINI, I. M. Na sala de aula: a África de meus alunos. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; TONINI, I. M.; KAERCHER, N. A.; COSTELLA, R. Z. (Org.). Movimentos para ensinar geografia-oscilações. Porto Alegre: Editora Letra 1, 2016.
LOPES, A. C.; MACEDO, Elizabeth. Teorias do currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MACEDO, R. S. MACEDO, S. M. Currículo: Implicações Conceitos. In: RAMAL, A.; SANTOS, E. O. dos (Org.). Currículos – teorias e práticas. Rio de Janeiro: LTC, 2012.
PORTUGAL, Programa Curricular do Ensino Secundário. Secretaria da Educação básica. Portugal: Ministério da Educação/Direção geral da Educação, 2017.
RODRIGUEZ, V. M. A. Las nuevas tecnologias aplicadas a la educación. Espanha: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2006.
SILVA, A. M. M. et al. Educação Inclusiva e Direitos Humanos: perspectivas contemporâneas. São Paulo: Cortez, 2015.
SILVA, M. R. da. Perspectivas curriculares contemporâneas. Curitiba: InterSaberes, 2012a.
SILVA, T. T. da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
VEIGA-NETO, A. Cultura e currículo. Contrapontos, a. 2, n. 4, p. 43-51, jan./abr, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.