The instrument of digital technologies in the curriculum of middle/secondary education

Brazil and Portugal

Authors

  • Luiz Martins Junior
  • Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Fernando Albuquerque Costa Universidade de Lisboa
  • Julice Dias Universidade do Estado de Santa Catarina

Keywords:

Technologies. Curriculum. Teaching-learning. High school.

Abstract

The curriculum and digital technologies in the field of education have been, in recent years, points of tension between teachers, educational policy managers and students. The insertion of digital technologies in the context of Higher Education has been demanded since the beginning of the 2000s, and encompasses both the knowledge and skills necessary for the corporate life of the 21st century, as well as the interactive and communicational forms that circumscribe the cultures of youth. This paper aims to analyze the role of the insertion of digital technologies in the secondary / secondary education in different cultural and educational contexts, namely, Brazil and Portugal. The discussion on the screen is a result of a research carried out by a PhD in Education held at the State University of Santa Catarina (UDESC), whose qualitative study develops post-critical analysis that takes as a unit of analysis official and curricular documents that guide the education policy in both countries. We use as a theoretical contribution the studies of Veiga Neto (2002), Rodriguez (2006), Almeida and Valente (2011), Macedo and Macedo (2012), Costa (2016), among others. Research allows us to affirm that technologies enhance teaching and are configured, in the micro space that is the classroom, in pedagogical practices that stimulate students to analyze and know the space where they live. They can also contribute to influence the different socio-cultural dimensions of the life of each and every teenager and youth, in professional work and in the improvement and qualification of science.

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Author Biographies

Luiz Martins Junior

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina na Linha Pesquisa, Ensino e Formação. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6026-8338

Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Geografia. Coordenadora do LEPEGEO – Laboratório de Estudos e Pesquisas de Educação em Geografia; Coordenadora PIBID Geografia da FAED/UDESC. Professora do curso de Pós-Graduação em Educação da FAED/UDESC. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2875-2883 

Fernando Albuquerque Costa, Universidade de Lisboa

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Lisboa. Professor do curso de Mestrado, especialização em educação e Tecnologias Digitais e Licenciatura em Educação e Formação no Instituto de Educação Universidade de Lisboa. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9604-5542

Julice Dias, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Educação: História, Política, Sociedade. Professora do Departamento de Pedagogia da .DESC; Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UDESC. Diretora Geral do Centro de Ciências Humanas e da Educação da UDESC.

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Published

2019-09-05

How to Cite

MARTINS JUNIOR, L.; MARTINS, R. E. M. W.; COSTA, F. A.; DIAS, J. The instrument of digital technologies in the curriculum of middle/secondary education: Brazil and Portugal. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 3, p. 34–53, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/129. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos