Paulo Freire's contributions to health education

approaches between the theoretical framework and the speeches of science and biology teachers

Authors

  • Amanda Sarmento Mirasierras UFABC
  • Patricia da Silva Sessa UFABC

Keywords:

Health education. Teacher training. Theoretical references. Historical-critical pedagogy.

Abstract

Health education in schools has been progressively studied, and the need for understandings in health that go beyond the content nature and that allow reflection on the intertwined sociocultural aspects is increasingly evident. In this work, the proposition of critical health education is anchored in Saviani's theoretical framework, which represents the importance of erudite culture and teacher training. Through discursive textual analyzes resulting from narrative reports shared by five science and biology teachers, it was possible to identify the way in which teachers understand and teach health. Two teachers presented reports based on critical education, and both mentioned Paulo Freire in their conceptions for health teaching. These data allowed us to reflect on Paulo Freire's legacy in different sectors of education and reinforce the importance of an adequate theoretical basis for each situation when aiming for critical education.

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Author Biographies

Amanda Sarmento Mirasierras, UFABC

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática. Universidade Federal do ABC. ORCID: https://orcid.org/0009-0004-4880-6457.

Patricia da Silva Sessa, UFABC

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática; mestre em Educação; graduada em Ciências Biológicas e Pedagogia. Atualmente é docente da Universidade Federal do ABC - UFABC - na área de Ensino de Biologia (Centro de Ciências Naturais e Humanas - CCNH) e coordenadora do curso de ingresso Licenciatura em Ciências Naturais e Exatas (LCNE). Integra os grupos de pesquisa ENCIFORM - Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Formação de Professores e NEPEC - Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Ciências. Tem experiência na área de Formação de Professores, Gestão Educacional, Educação e Educação em Ciências, com ênfase em Biologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Alfabetização científica; Ensino de Ciências / Biologia, Formação de Professores, Educação Ambiental, Pesquisa em Educação, Discurso e Argumentação. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1509-4030

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Published

2024-11-27

How to Cite

MIRASIERRAS, A. S.; SESSA, P. da S. Paulo Freire’s contributions to health education: approaches between the theoretical framework and the speeches of science and biology teachers. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, p. e024002, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1923. Acesso em: 4 dec. 2024.