Perspective critical-reflective and collaboration in teacher training

Authors

  • Juliana Ormastroni de Carvalho Santos Faculdades Integradas Maria Imaculada

Keywords:

a autora não informou

Abstract

This paper aims to present theoretical discussions about teacher training in critical and reflexive perspective. Therefore, the definition of critical reflection in teacher training will be prepared through the contribution of several researchers, among them Dewey (2002), Moon (2001), Schön (1995, 2002), Liberali, (2004), Freire (1987), Kemmis (1987), Magalhães and Fidalgo (2007) and Smyth (1993). The critical reflection proposed here is based on Freire's studies (1987), is focused on dialectical relationships among society, subject and education and predicts the relationship between theory and practice in the knowledge appropriation process aiming at the subjects’ emancipation and social transformation. It also includes a study about the praxis in order to make teachers researchers of their own action. In the reflexive teacher education, language assumes centrality while used to keep or share power, to question contexts, understand them and try to rearrange them. The critical-reflexive perspective in teacher education is also related to the creative process (Celani, 2004; Vygotsky (1930/1999), while the possibility to change existing positions and the collaboration idea (Magalhães, 2007a, 2007b, 2009) through a guidance manner by the intentional act and the relationship with the other to the shared object expansion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Ormastroni de Carvalho Santos, Faculdades Integradas Maria Imaculada

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP. É professora das
Faculdades Integradas Maria Imaculada (FIMI), em Mogi Guaçu, nos cursos de Letras e Pedagogia.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6a ed. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, [1979] 2011.

CELANI, M. A. A. Culturas de aprendizagem: Risco, incerteza e educação. In: MAGALHÃES, M. C. C. A formação do professor como um profissional crítico. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 29-42.

DEWEY, J. Thinking the reflective experience. In: POLLARD, A. Readings for reflective teaching. New York: Continuum, 2002. p. 4-5.

EDWARDS, A. Relational Agency in Professional. Practice: A CHAT Analysis. Actio: An International Journal of Human Activity Theory. The Center for Human Activity Theory, Kansai University, no 1, 2007, p. 1-17.

_____________. Building common knowledge at the boundaries between professional practices: relational agency and relational expertise in systems of distributed expertise. International Journal of Educational Research, Oxford, v.50, p.33-39, 2011.

ENGESTRÖM, Y. Development, Movement and Agency: Breaking Away into Mycorrhizae Activities. In: K. YAMAZUMI (Ed.). Building activity theory in practice: Toward the next generation. Osaka: Center for Human Activity Theory, Kansai University, 2005.

__________________.; SANNINO, A. Dicursive manifestations of contradictions in organizational change efforts: a methodological framework. Journal of Organizational Change Management, Bradford, v.24, n.3, p.368-87, 2011. Disponível em: . Acesso em: 01 ago. 2017.

FONSECA, L. S. S. A agência na formação de uma professora de língua estrangeira espanhola em contexto pré-serviço. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem), 2015. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIDDENS, A. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

GONÇALVES, D. de A. Reflexão crítica na atividade Reunião Pedagógica. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem), 2007. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2007.

JONH-STEINER, V. Creative collaboration. Oxford: University Press, 2000. p. 187-204.

KEMMIS, S. Critical reflexion. In: WIDEEN, M. F. ANDREWS, I. Staff development for school improvement. The Falmer Press, 1987. p. 71-90.

LIBERALI, F. C. Formação crítica de educadores: questões fundamentais. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2008.

______. Getting ready to conduct a reflective session. The ESPecialist, v. 25, nº especial, p.23-38, 2004. Disponível em: <http://www.corpuslg.org/journals/the_especialist/issues/25_special_2004/ARTIGO2.PDF>. Acesso em: 13 jun. 2013.

MAGALHÃES, M.C.C. A linguagem na formação de professores como profissionais reflexivos e críticos. In: MAGALHÃES, M. C .C. A formação do professor como um profissional crítico. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 45-62.

__________________. A Pesquisa Colaborativa em Linguística aplicada. In: FIDALGO, S. S.; SHIMOURA, A. da S. Pesquisa crítica de colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor, 2007b. p. 148-157.

__________________. FIDALGO, S. S. The role of methodological choices in investigations conducted in school contexts: critical research on collaboration in continuing teacher education. In: RIIKKA, A.; PÖYHONEN, S. Language in Action: Vygotsky and Leontevian legacy today. Cambridge Scholars Publishing, 2007. p. 329-351.

__________________. Formação Contínua de Professores: Sessão reflexiva como espaço de negociação entre professores e pesquisador externo. In: FIDALGO, S. S.; SHIMOURA, A. da S. Pesquisa crítica de colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor, 2007a. p. 97-113.

__________________. O método para Vygotsky: a zona proximal de desenvolvimento como zona de colaboração e criticidade criativas. In: SCHETINI, R.H.; DAMIANOVIC, M. C.; HAWI, M. M.; SZUNDY, P. T. C. Vygotski: uma revisita no início do século XXI. São Paulo: Andross, 2009.

__________________. Pesquisa crítica de colaboração: uma pesquisa de intervenção no contexto escolar. In: SILVA, L.S.P. LOPES, J.J.M. (orgs.) Diálogos de Pesquisas sobre Crianças e Infâncias. Niterói, RJ: Editora da UFF, 2010, p. 20-40.

__________________. Pesquisa crítica de colaboração: escolhas epistemo-metodológicas na organização e condução de pesquisas de intervenção no contexto escolar. In: MAGALHÃES, M.C.C. FIDALGO, S. S.(orgs.) Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas: Mercado das Letras, 2011, p.13-40.

MARX, K. Manuscritos econômicos- filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 1844/2004.

MOON, J. Reflection in Higher Education Learning. Learning LTSN Generic, PDP Working Paper 4, 05/10/2001.

PÉREZ GÓMEZ, A. P. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Coord.) Os professores e a sua formação. 2a ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 93-114.

SÁNCHEZ VÁZQUEZ, A. Filosofia da práxis. 2ª ed. Trad. Maria Encarnacion Moya. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

SCHÖN, D. A. Reflection in action. In: POLLARD, A. Readings for reflective teaching. New York: Continuum, 2002. p. 5-7.

______. formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Coord.) Os professores e a sua formação. 2a ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 77-92.

SMYTH, J. Teacher’s work and the politics of reflection. American Educational Research Journal. 1993, p. 267-300.

VYGOTSKY, L. S. Imaginação e criação na infância. Trad. Ana Luiza B. Smolka. São Paulo: Ática, [1930] 1999.

WEBB, G. To critically go: staff development for a better world. In: WEBB, G. Understanding Staff Development. London: Routledge, 1996. p. 59-77.

Published

2018-12-05

How to Cite

SANTOS, J. O. de C. Perspective critical-reflective and collaboration in teacher training. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 1, p. 85–99, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/194. Acesso em: 3 jul. 2024.