Planning in teachers’ practice

between training and lived experiences

Authors

  • Maria Auxiliadora Soares Fortes
  • Osmar Hélio Alves Araújo Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)
  • Maria Evylana Alves de Araújo
  • Luís Távora Furtado Ribeiro Universidade Federal do Ceará

Keywords:

Planning. Teacher practice. Elementary education.

Abstract

This essay presents a debate about the planning and its importance to the teaching practice. We begin assuming that it is by the reflective capacity that human beings develop and improve their understanding about the reality, allowing, in the act of the planning, to establish the connections between the thinking and the acting; theory and practice; knowledge and intervention in social practice. To do so, the discussion points out that
teacher reflection in and about its pedagogical action allows the construction, reconstruction and expansion of its objectives and its possibilities of working with students in the classroom. For this reason, we argue that planning requires participation and we assume that the social actors involved must be aware and, based on this
understanding, articulate ideas to transform the reality in which they are inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Auxiliadora Soares Fortes

Doutora em Educação (UFC). Pós-Doutorado no Centro de Investigação Didactica Tecnologia em Formação de
Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro – Portugal. 

Osmar Hélio Alves Araújo, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Docente do PARFOR/Universidade
Estadual Vale do Acaraú (UVA), Ceará - Brasil. 

Maria Evylana Alves de Araújo

Aluna do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (UECE). 

Luís Távora Furtado Ribeiro, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). 

References

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. Arquitetura da formação contínua docente: das práticas pedagógicas aos saberes e experiências. Educação Online, n. 21, p. 16-23, abr. 2016.

DEMO, Pedro. Participação é conquista. São Paulo: Cortez, 1999.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. 1.ed. São Paulo: Cortez, 2012.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUSARI, José Cerchi. O planejamento do trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias. Acesso em: 16 nov. 2017.

GANDIN, Danilo. A Prática do planejamento participativo: na educação e em outras instituições, grupos e movimentos de campo cultural, social, político e Religioso e governamental. Petrópolis: vozes, 1998.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: Teoria e Prática. Goiânia: Alternativa, 2005.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MENEGOLLA, M.; SANTAZNA I. M. Porque planejar? Como planejar? Petrópolis: Vozes, 1995.

PADILHA, P. R. Planejamento dialógico: como construir o projeto político pedagógico da escola. São Paulo: Cortez, 2001.

RUSSO, Miguel Henrique. Planejamento e burocracia na prática escolar: sentidos que assumem na escola pública. RBPAE, v. 32, n. 1, p. 193 - 210 jan./abr. 2016.

THOMAZI, Áurea Regina Guimarães.; ASINELLI, Thania Mara Teixeira. Prática docente: considerações sobre o planejamento das atividades pedagógicas. Educar, Curitiba, n. 35, p. 181-195, 2009. DOI: 10.1590/S0104-40602009000300014.

VOLPIN, Gizeli Beatriz Camilo. O significado e o sentido do planejamento no trabalho do professor: uma análise crítica a partir da teoria da atividade de A.N. Leontiev. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Ciências e Letras (Campus Araraquara), 2016.

Published

2018-03-23

How to Cite

AUXILIADORA SOARES FORTES, M.; HÉLIO ALVES ARAÚJO, O.; EVYLANA ALVES DE ARAÚJO, M.; TÁVORA FURTADO RIBEIRO, L. Planning in teachers’ practice: between training and lived experiences. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 2, p. 315–324, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/399. Acesso em: 21 nov. 2024.