Teaching and learning in basic education
the students perspective for teacher training
Keywords:
School. Students. Knowledge. Teacher´s training.Abstract
This article intends to analyze the large contributions of students to their teachers training, in elementary schools. Dialoguing with others analysis from Didatic, especially about the relations with the different types of school knowledge.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Isabel. Formação do professor do ensino superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.
ALMEIDA, Maria Isabel; GHEDIN, Evandro; LEITE, Yoshie. Formação de professores caminhos e descaminhos da prática. Brasília: Liber, 2008.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 2009. v.1.e 2.
CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. São Paulo, Cortez, 2013.
______, Bernard. A relação com o saber nos meios populares. Uma investigação nos liceus profissionais de subúrbio. Porto: Legis, 2009.
______, Bernard. Da relação com o saber. Porto Alegre: Artmed, 2000.
DOMINGUES, Isaneide. Grupos dialogais: compreendendo os limites entre pesquisa e formação. In: PIMENTA, Selma G.; GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia S. (Orgs.). Pesquisa em educação: alternativas investigativas com objetos complexos. São Paulo: Loyola, 2006.
FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FRANCO, Maria Amélia. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.
FRANCO, Maria Amélia; GHEDIN, Evandro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2008.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
GARCIA, Regina Leite; MOREIRA, Antonio Flavio (Orgs.). Começando uma conversa sobre currículo. In: GARCIA, Regina Leite; MOREIRA, Antonio Flavio (Orgs.). Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. São Paulo: Cortez, 2006.
GATTI, Bernadete. Grupo Focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.
KINCHELOE, Joe L.; BERRY, Kathleen S. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Revista da Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, v. 38, n. 1, 2012.
MOREIRA, Sueli de Lima. O sentido da aprendizagem escolar para jovens de meios populares. São Paulo. USP, 2014.
NÓVOA, António. Nada substitui um bom professor: proposta para uma revolução no campo da formação do professor. In: GATTI, Bernadete Angelina et al. (Org.). Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo, Ed UNESP, 2011.
PARO, Vitor Henrique. Reprovação escolar: renuncia à educação. São Paulo: Ed Xamâ, 2003.
PIMENTA, S. G.; ALMEIDA, Maria Isabel (Orgs.). Pedagogia universitária. São Paulo: Edusp, 2011.
PIMENTA, Selma G. O pedagogo na escola pública. São Paulo: Loyola, 2002.
PNAD 2012. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/trabalhoerendimento/pnad2012/default_sintese.shtm>. Acesso em: 29 fev 2016.
SILVA JUNIOR, Celestino. A escola pública como local de trabalho. São Paulo: Cortez, 1990.
SOUSA SANTOS, Boaventura. Para além do pensamento abissal – das linhas globais e uma ecologia dos saberes. Novos Estudos - Cebrap, n. 79, nov. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002007000300004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 23 abr. 2014.
TORRES, Rosa Maria. Itinerários da educação latino-americana. Ed. Artmed, Porto Alegre, 2001.
VALENTINI, Luisa. Um laboratório de antropologia: o encontro entre Mario de Andrade, Dina Dreyfus e Claude Lévi-Strauss (1935-1938). São Paulo: Alameda, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.