Freedom pedagogy and higher education

dilemmas and strategies

Authors

  • Alzira Maria Quiroga Mendoza

Keywords:

Pedagogia Freinet. Formação docente. Técnicas Freinet.

Abstract

This article discusses the dilemmas of teacher education in Higher Education in Brazil, especially in Pedagogy courses, and presents the contributions of the use of Freinet Pedagogy tools, such as: class-walk, life book, wall journal , in the discipline "Curriculum Organization of Early Childhood Education", carried out by the author at the Anísio Teixeira Higher Education Institute, of the Helena Antipoff Foundation, located in Ibirité, MG.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alzira Maria Quiroga Mendoza

Mestre em educação pela PUC-Minas, professora aposentada, pesquisadora da Pedagogia Freinet e militante do Movimento Freinet há mais de 30 anos.  Membro fundador da REPEF – Rede de educadores e pesquisadores da educação Freinet.

References

FERREIRA, G.M. Palavra de professor(a) – tateios e reflexões na prática da Pedagogia Freinet. Campinas: Mercado de Letras, 2003.

MENDOZA, A. M. Q.. Associação Educativa Pés no Chão: trajetória inicial de uma proposta pedagógica de trabalho cooperativo. Dissertação de mestrado. PUC-Minas, Instituto de Ciências Humanas, Departamento de Educação – Mestrado em educação. Disponível em: http://www.sistemas.pucminas.br/BDP/SilverStream/Pages/pg_ConsItem.html

TONUCCI, F. Com olhos de criança. Porto Alegre: ARTMED, 2003.

Published

2019-09-24

How to Cite

MENDOZA, A. M. Q. Freedom pedagogy and higher education: dilemmas and strategies. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 43–52, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/120. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.