Typology of educational products and processes developed in a stricto sensu program for teacher training

Authors

  • MIRIAN XAVIER Universidade Estadual de Mato Grosso do sul

Keywords:

Education., Teacher training., Professional Masters.

Abstract

The study aimed to survey and analyze the educational products and processes developed in the Professional Master's Degree in Science and Mathematics Education (PROFECEM), at the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS), defended from 2017 to 2022. The question that guided the research was: What is the typology of the educational products and processes developed in the Professional Master's Degree in Science and Mathematics Education at UEMS? Data collection was carried out in the program's dissertation database and categorized by year, typology, and area of ​​knowledge. Over this period, seventy-nine products were developed, revealing a significant predominance of didactic sequences in the various areas of the program. In addition, a growing trend in diversity and innovation was observed over time, which points to an improvement in the quality and diversity of the educational resources developed and, consequently, in the teacher training process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, CAPES. Considerações sobre Classificação de Produção Técnica – Área de Ensino, Brasília, 2016.

BRASIL, CAPES. Documento de Área – Ensino. Brasília, 2017.

BRASIL, CAPES. Portaria 47, de 17 de outubro de 1995. Determina a implantação na Capes de procedimentos apropriados à recomendação, acompanhamento e avaliação de cursos de mestrado profissional.

CASTOLDI, R; POLINARSKI, C. A. A utilização de Recursos didático-pedagógicos na motivação da aprendizagem. II Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia. Ponta Grossa, PR, 2006.

FARIAS, M. S F.; MENDONÇA, A. P. Imagem elaborada no Grupo de Trabalho Produto Educacional da Área de Ensino da CAPES. Brasília, 2019.

FREITAS, H. C. L. de. A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educação & Sociedade. Campinas/SP: Cortez. V. 28, nº 100- Especial 2007.

GIANOTTO, D. E. P. Os saberes necessários à prática pedagógica do professor de ciências. VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (VIII - ENPEC), Campinas. Anais. UNICAMP – Universidade Estadual de Campinas. 230-2, 2011.

MOREIRA, M. A. O mestrado (profissional) em ensino. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 1, n. 1, 2004. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/26.

OSTERMANN, F.; REZENDE, F. Projetos de desenvolvimento e de pesquisa na área de ensino de Ciências e Matemática: uma reflexão sobre os mestrados profissionais. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 26, n. 1, p.66-80, abr. 2009.

RIZZATTI, I.; MENDONÇA, A.; MATTOS, F.; RÔÇAS, G.; BETEMPS V. da S. M.; CAVALCANTI, R.; OLIVEIRA, R. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO: Docência em Ciências. 5. 1. 10.3895/actio. v5 n2. 2020.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um design para o ensino e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Published

2024-11-11

How to Cite

XAVIER, M. Typology of educational products and processes developed in a stricto sensu program for teacher training. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1938. Acesso em: 22 nov. 2024.