Interdisciplinarity and teacher training
brief considerations
Keywords:
History of Education; Teaching; Interdisciplinarity. Teacher training.Abstract
The present study aims to reflect on the concept of interdisciplinarity and teacher training in a historical perspective. Among the authors analyzed, IvaniFazenda highlights a link of five principles that subsidize an interdisciplinary teaching practice:humility; coherence; wait; respect and detachment. We intend to understand some emerging paradigms of interdisciplinary knowledge, of formative actions that link theory and practice in undergraduate courses.The analysis of this study presents some debates related to the interdisciplinary knowledge and the fragmented disciplinary theory, aiming to contribute to a reflection about the formation of the teacher.
Downloads
References
ALVES, Claudio. Humildade. FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 59-64.
CASCINO, Fabio. FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 105-109.
GIACON, Beatriz Di Marco. Coerência. FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 35-39.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1995.
______. (Org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998.
______. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola. 2011.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Espera. In: ______. O minidicionário da língua portuguesa. 4 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000. p. 288.
______. Desapego. In: ______. O minidicionário da língua portuguesa. 4 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000. p. 213.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e Patologia do Saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
KOCHHANN, Andréa; OMELLI, Cristina; PINTO, Umberto Andrade. A prática interdisciplinar na formação de professor: uma necessidade paradigmática. 2007. Disponível: <http://www.slmb.ueg.br/paidos/artigos/2_a_pratica_interdisciplinar.pdf>. Acesso: 14 jul. 2014.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MÉSZARÓS, István. A Educação para além do Capital. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2006.
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14 n. 40, jan./abr. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf>. Acessado em: 10 jun. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.