The experience of investigative teaching during initial training and its influence on the practice of newly graduated teachers

Authors

  • Thâmara Cardoso Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Aline Lopes da Silva Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Vera de Mattos Machado Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Keywords:

Curriculum. Research Teaching. Teacher Training.

Abstract

Investigative Teaching as a pedagogical approach has been widely studied as a means of learning Natural Sciences. When reflecting on investigative pedagogical practice, we understand that one of the points to be considered is the initial teacher training, a time when the new teacher prepares for his/her future practice. In view of this, the present study aims to analyze the curriculum of the initial training and its relationship with the educational practice of graduates in Biological Sciences from a public institution in the State of Piauí, Brazil. We used Discourse Analysis as a theoretical-methodological resource from the perspective of Eni Orlandi, to interpret the course curriculum and the questionnaires carried out with the coordinator, the supervising teacher of Supervised Internship and recent graduates. We obtained that investigative teaching is a reality present in the teacher training in Biological Sciences in the course, but from the intentional action of some teachers and is not contemplated in the current curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Lopes da Silva , Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus de Campo Grande, Brasil.

Vera de Mattos Machado, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Profa. Doutora do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus de Campo Grande, Brasil

References

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 2 de julho de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: Diário Oficial da União, 02 jul. 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019 - Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Diário Oficial da União, 20 dez. 2019.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

BRASIL. Projeto Pedagógico de Curso: Licenciatura em Ciências Biológicas (Educação a Distância), Universidade Federal do Piauí, 2018. Disponível em https://sigaa.ufpi.br/sigaa/public/curso/ppp.jsf?lc=pt_BR&id=5064849 Acesso em 15 de jan. 2023.

CACHAPUZ, António; GIL-PÉREZ, Daniel, CARVALHO, Ana Maria Pessoa de, PRAIA, João; VILCHES, Amparo. A necessária renovação do ensino das Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2011.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino por Investigação: As Pesquisas que desenvolvemos no LaPEF. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 3, p. 1-19, 2021.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (Org). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. Cengage Learning, v. 1, p. 1-19, 2013.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 765-794, 2018.

DEWEY, John. Experiência e educação. Tradução de Renata Gaspar. Petrópolis: Vozes, 2023.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. O ovo ou a galinha: a crise da profissão docente e a aparente falta de perspectiva para a educação brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 92, n. 230, p. 34-51, 2011.

FERREIRA, Marcia Serra; MOREIRA, Antônio Flavio Barbosa. A história da disciplina escolar ciências nas dissertações e teses brasileiras no período 1981-1995. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 2, p. 133-144, 2001.

GIL, Antônio Carlos. Pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

MARCELO-GARCÍA, Carlos. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto, Portugal: Editora Porto LDA, 1999.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2015.

NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 13-33.

NÓVOA, António. António Nóvoa – Os lugares da teoria e os lugares da prática da profissionalidade docente. Revista Educação em Questão, v. 30, n. 16, p. 197-205, 2007.

NÓVOA, António. Devolver a formação de professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação, p. 11-22, 2012.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes Editores, 2015.

PÊCHEUX, Michel. Language, semantics and ideology. Paris: Springer, 1975.

SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, p. 49-67, 2015.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em ensino de ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.

SASSERON, Lúcia Helena. Ensino de ciências por investigação e o desenvolvimento de práticas: uma mirada para a base nacional comum curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 1061-1085, 2018.

TARDIF, Maurice. Princípios para guiar a aplicação dos programas de formação inicial para o ensino. Encontro nacional de didática e pratica de ensino, v. 14, p. 17-46, 2008.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista brasileira de Educação, n. 13, p. 05-24, 2000.

TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini; MEGID NETO, Jorge. A produção acadêmica em Ensino de Biologia no Brasil–40 anos (1972–2011): base institucional e tendências temáticas e metodológicas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 521-549, 2017.

ZAROCOSTAS, John. How to fight an infodemic. The lancet, v. 395, n. 10225, p. 676, 2020.

ZÔMPERO, Andreia Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, p. 67-80, 2011.

Published

2024-11-11

How to Cite

CARDOSO, T.; LOPES DA SILVA , A.; DE MATTOS MACHADO, V. The experience of investigative teaching during initial training and its influence on the practice of newly graduated teachers. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1910. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.