The democratic management and the pedagogical dimension from the point of view of the management plan

Authors

  • Jéferson Luís de Azeredo UNESC
  • Michele Crispim Baum
  • Richarles Souza de Carvalho UNESC

Keywords:

Democratic Management. Pedagogical Dimension. Management Plan.

Abstract

This article presents a study about the relevance of the pedagogical aspects and their preponderance on the administrative technical aspects from the analysis of School Management Plan. It also proposes to investigate the concept of democratic school management and to analyze the objectives and actions projected in the
pedagogical dimension. The study demonstrates the relevance of the management plan in the consolidation of democratic management and as a way of transforming school management, which is based on the democratic principle of collective participation, prioritizing the pedagogical dimension, whose objective is the integral
formation of the individual, instrumentalizing it to be an acting agent and a transformer of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéferson Luís de Azeredo, UNESC

Mestre. Doutorando em Filosofia. Docente na Unesc. 

Michele Crispim Baum

Especialista em Educação e Gestão. Unesc.

Richarles Souza de Carvalho, UNESC

Doutor em Ciência da Linguagem UNISUL. Docente na Unesc.

References

LIBÂNIO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Heccus, 2015.

LUCK, H. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. 4. ed. Rio de Janeiro: Dp&a, 2000.

LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

MARTINS, J. do P. Administração escolar: uma abordagem crítica do processo administrativo. São Paulo: Atlas, 1991.

PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 2011.

SANTA CATARINA. Decreto n. 1794/13. Dispõe sobre a gestão escolar da educação básica e profissional da rede estadual de ensino, em todos os níveis e modalidades. Diário Oficial n. 19.683, de 16 de out. 2013.

SANTA CATARINA. Decreto n. 243/15. Altera o Decreto n. 1794/13, que dispõe sobre Gestão Escolar da Educação Básica e Profissional da rede estadual de ensino em todos os níveis e modalidades. Diário Oficial n. 20.091, de 02 de jul. 2015a.

SANTA CATARINA. Portaria n. 24, de 02 de julho de 2015. Regulamenta o processo de seleção dos Planos de Gestão das Unidades Escolares da Educação Básica e Profissional da rede estadual de educação, em todos os níveis e modalidades de ensino, e o exercício da função de diretor de escola. Diário Oficial n. 20.092, de 03 de jul. 2015b.

VASCONCELLOS, C. dos S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político- pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2006.

SILVA, M. de F. M. et al. Currículo estruturado: implementação de programas pedagógicos. Curitiba: Iesde Brasil, 2012.

Published

2018-06-18

How to Cite

LUÍS DE AZEREDO, J.; CRISPIM BAUM, M.; SOUZA DE CARVALHO, R. The democratic management and the pedagogical dimension from the point of view of the management plan. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 3, p. 114–130, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/388. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Most read articles by the same author(s)