Teacher training for internationalization:

Students perspectives on experiences in na MBA in the area of management

Authors

  • Silvia Adriana da Silva Soares Universidade La Salle
  • Marcio Leandro Michel University La salle
  • Cleusa Maria Gomes Graebin University La salle

Keywords:

Internationalization of Higher Education., Teacher Training for Internationalization., International Experience., Students’ Perspectives on Internationalization.

Abstract

This article is a case study of a qualitative approach aimed to suggest to teachers, who are interested in working with internationalization activities in higher education, aspects MBA students of a business school indicated as significant for their learning.  The results show that trips abroad are an excellent opportunity for international experience, though the format needs to meet students’ expectations. MBA students are eager to discuss contemporary and challenging issues regarding management, such as innovation, leadership and diversity in organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Adriana da Silva Soares, Universidade La Salle

Mestra em Educação. Universidade La Salle. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4346-9952

Marcio Leandro Michel, University La salle

Business Administrator (Unisinos). Specialist in Service Administration (Unisinos).
Master in Social Memory and Cultural Goods (Unilasalle). Doctoral candidate in Social Memory
and Cultural Goods (Unilasalle). Executive in the Foreign Trade area for over 20 years, having
worked in RS, SC and SP. Educational manager with more than 20 years of experience in higher
education, having worked in the management of the Extension, Lato Sensu Postgraduate, Business  School, Health School, Expansion (EaD Poles) and New Business areas. Current Deputy Academic Dean of La Salle University. He is currently a professor of the Administration course at La Salle University.

Cleusa Maria Gomes Graebin, University La salle

He holds a Doctorate (2004) and Masters (1998) in History from the University of Vale do Rio dos Sinos. Graduated in History-Licentiate from La Salle University (1995). Specialization in History and Geography Teaching Methodology at La Salle University. She is currently a professor and coordinator of the PPG in Social Memory and Cultural Goods at La Salle University. Coordinator of the La Salle Historical Museum (La Salle University); deputy leader of the Memory, Culture and Identity Research Group; Publisher of Mouseion Electronic Magazine.

 

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CARVALHO, A. A. de. Cooperação Internacional em Educação Superior. In: SEMINÁRIO. INTERNACIONALIZAÇÃO: Desafio para Universidade, 1. 2014. Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 2014. Disponível em: http://www.pucrs.br/eventos/internacionalizacao/ downloads/22.10-cooperacao-internacional-em-educ.-superior-almerinda-a-de-carvalho.pdf. Acesso em: 6 jan. 2019.

COWEN, M.F.: Latin American Universities, Academic Freedom and Autonomy: a long term myth? Comparative Education. Vol 38, no 4, p. 471-484, 2002.

DIAS SOBRINHO, José. Universidade e novos modos de produção, circulação e aplicação do conhecimento. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 3, p. 643-662, nov. 2014.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

FOSSATTI, P. MIRANDA, J. A. A. de. MOEHLECKE, C. Internacionalização das IES Brasileiras: uma análise crítica ante as dificuldades na gestão. XV Colóquio Internacional De Gestão Universitária – CIGU: Desafios da Gestão Universitária no Século XXI. Mar del Plata – Argentina. 2, 3 e 4 de dezembro de 2015.

GIL, Antonio C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2008.

HAIR JÚNIOR, Joseph F. et al. Fundamentos de Métodos de Pesquisa em Administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.

SARAIVA, Adriana. População chega a 205,5 milhões, com menos brancos e mais pardos e pretos. Agência IBGE de Notícias. 27 nov. 2017. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/18282-populacao-chega-a-205-5-milhoes-com-menos-brancos-e-mais-pardos-e-pretos. Acesso em: 30 abri. 2019.

MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MAZZI, Carolina. RIBAS, Raphaela. A jovem geração de especialistas. O Globo – Economia. 30 nov. 2014. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/emprego/a-jovem-geracao-de-especialistas-14690934. Acesso em: 30 abr. 2019.

MELLO, Carlos (Org.). Métodos quantitativos: pesquisa, levantamento ou survey. 2013. Disponível em: http://www.carlosmello.unifei.edu.br/Disciplinas/Mestrado/PCM-10/Slides-Mestrado/Metodologia_Pesquisa_2012-Slide_Aula_9_Mestrado.pdf. Acesso em: 12 jun. 2018.

MIRANDA, José Alberto Antunes de. STALLIVIERI, Luciane. Para uma política pública de internacionalização para o ensino superior no Brasil. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 22, n. 03, p. 589-613, 2017.

MIRANDA, José Alberto. FOSSATTI, Paulo. Gestão da internacionalização da Educação Superior: desafios para o desenvolvimento do estudante global. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v.23 n.2, p. 273-289, maio/ago., 2018.

O ESTADÃO. O ensino da língua inglesa no Brasil. 22 jun. 2017. Disponível em: https://educacao.estadao.com.br/blogs/cambridge-english/o-ensino-da-lingua-inglesa-no-brasil/. Acesso em 30 abr. 2019.

STALLIVIERI, Luciane. Estratégias de internacionalização das universidades brasileiras. Caxias do Sul: Editora da Universidade de Caxias do Sul, 2004.

WIT, H. Internationalization of higher education in the United States of America and Europe: a historical, comparative and conceptual analysis. Boston: Library of Congress, 2002.

YIN, Robert. Estudo de Caso. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2022-10-24

How to Cite

SOARES, S. A. da S.; MICHEL, M. L.; GOMES GRAEBIN, C. M. Teacher training for internationalization: : Students perspectives on experiences in na MBA in the area of management. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 7, p. e022006, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/754. Acesso em: 3 jul. 2024.