My lessons of didactics in the pedagogy course
a case report in a progressive vision of education
Keywords:
Freinet Pedagogy. Paulo Freire. Historical-critical pedagogy.Abstract
: This article narrates in a reflective way the methodological experience lived in the teaching of didactics during the night course of Pedagogy of two private colleges in the Bauru region. In particular, these experiences put the Freinet and Paulo Freire Pedagogies into practice in many of their aspects and ideas of Historical-Critical Pedagogy. She also reported elements of the author's professional life and the way in which these authors were constituting their practice. The author challenges her readers to appropriate the authors' ideas for an increasingly politicized practice.
Downloads
References
FREINET, Célestin. As técnicas Freinet da Escola Moderna.Lisboa, Editorial Estampa,1975.
FREINET, Élise. O Itinerário de Célestin Freinet.Livraria Francisco Alves Editora S.A. ,1979.
FREIRE, Madalena Freire Wefford (coord). Observação, Registro, Reflexão: instrumentos metodológicos I. Série Seminários. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
___________. Ação cultural para a liberdade. 6ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
___________. A importância do ato de ler. 45ª ed. São Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, Ana Maria Araújo (org). Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, 2001.
GADOTTI, Moacir. (org) Paulo Freire uma biobibliografia. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire; Brasília, DF: UNESCO, 1996.
GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a Pedagogia Histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2002. (Coleção educação contemporânea).
MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa; TELLES, M. Terezinha. Teoria e prática do ensino de arte: a língua do mundo. São Paulo: FTD, 2010. (Coleção Teoria e Prática).
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 17ª Ed. São Paulo: Autores associados, 1988.
_________________. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores associados, 2005. (Coleção educação contemporânea).
SAVIANI, Nereide. Saber Escolar, Currículo e Didática: problemas da unidade conteúdo/método no processo pedagógico. 4.ed. rev. e amp. Campinas, S.P: Autores Associados, 2003. (Coleção educação contemporânea).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.