Freinet in pedagogy, pedagogy with Freinet
theoretical-methodological trajectory and pedagogical instruments Freinet
Keywords:
Graduation. Freinet Pedagogy. Teacher training.Abstract
The purpose of this article is to present a proposal of formation in which the organization of the times and spaces of teaching in a discipline of a course of graduation in pedagogy in a public university, was guided by the principles of Freinet Pedagogy, with the use of some techniques and pedagogical tools proposed by the French educator. To that end, we will approach how these techniques and instruments were used, pointing out their potentialities with the purpose of making explicit contributions to teacher training.
Downloads
References
FERREIRA, Gláucia de Melo (org.). Palavra de Professor(a): tateios e reflexões na prática da Pedagogia Freinet. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. Disponível em:http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/livro_freire_educacao_praAcesso em: 20 abril. 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido, 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Disponível em:http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/paulo_freire_pedagogia_do_ . Acesso em: 20 abril. 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000. Disponível em:http://www.dhnet.org.br/direitos/.../paulo_freire_pedagogia_da_indignacao.pdf . Acesso em: 20 abril. 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 41ª ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2005.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’água, 2009.
FREINET, Célestin. As técnicas Freinet da escola moderna. Lisboa: Estampa, 1975.
_____. O jornal escolar. Lisboa: Estampa, 1976.
_____ . Para uma escola do povo. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
_____ . Pedagogia do bom senso. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
IMBERNON, F. Pedagogia Freinet, a atualidade das invariantes pedagógicas. Porto Alegre: Penso, 2012.
MUNHOZ, Lucianna Magri de Melo. Escrever, inscrever, reescrever: reflexões sobre a escrita docente no Movimento de Professores da Pedagogia Freinet. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas: Campinas, 2010.
SCARPATO, Marta. A livre expressão na Pedagogia Freinet. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, [s.l.], v. 12, n. 1, p.620-628, 12 abr. 2017. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educacao. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.1.2017.9667.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.