Reflection in initial teacher training
pedagogical questions and narratives contributions
Keywords:
Ciclo de Smyth. Educação química. Formação inicial. Professor reflexivo.Abstract
In this manuscript weinvestigate the contributions of narratives and pedagogical questions from
Smyth Cycle in promoting reflective practices of two undergraduate chemistry students within Supervised
Internship in Chemistry Teaching A and B program. The narratives were organized into units of analysis and
grouped into six categories usingContent Analysis method, namely: Understanding theory; Collaboration for
professional development; Recognition of virtues and successes; Understanding of teacher’s role in teaching and
learning processes; Recognition of difficulties and weaknesses and Reconstruction and reformulation of
actions.The study revealed that reflective texts helped the future teachers to establish a dialectical relationship
between theory and practice, to recognize struggles and weaknesses and to reformulate their actions, thus
enhancing their professional development.
Downloads
References
AMARAL, J.; MOREIRA, A.; RIBEIRO, D. O papel do supervisor no desenvolvimento do professor reflexivo: estratégias de supervisão. In: ALARCÃO, I. Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 2013, p. 89-123. ISBN 978-972-0-34721-3.
CANÁRIO, R. Formação e desenvolvimento profissional dos professores. In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Org.). Conferência desenvolvimento profissional de professores para a qualidade e para a equidade da aprendizagem ao longo da vida. Lisboa: Ministério da Educação, 2008, p. 133-147.
CUNHA, M. I. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da faculdade de educação, São Paulo. v. 23, n. 1-2, p. 185-195, 1997. ISSN 0102-2555.
DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001. ISBN 978-972-0-34807-4.
DE CARVALHO SANTOS, J. O. Perspectiva crítico-reflexiva e colaboração na formação do professor. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 4, n. 1, p. 85-99, 2019.
DEWEY, J. Democracy and education: an introduction to the philosophy of education. New York: The Free Press. 1997. ISBN 0-684-83631-9.
FORTES, M. A. S.; ARAÚJO, O. H. A.; DE ARAÚJO, M. E. A.; RIBEIRO, L. T. F. Planejamento na prática dos professores: entre a formação e as experiências vividas. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 3, n. 2, p. 315-324, 2018.
GALVÃO, C. Narrativas em Educação. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005. e- ISSN 1980-850X.
MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, 2009. ISSN 1646-4990.
MESQUITA, E.; MACHADO, J. Formação, observação e práticas refletidas: autorretrato da prática profissional de seis futuros professores. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 1, n. 3, p. 106-133, 2016.
MORGADO, J.C. Avaliação e qualidade do desenvolvimento profissional docente: que relação? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 19, n. 2, 2014. e-ISSN 1982-5765.
NASCIMENTO, F.L.S.C. Curso de Pedagogia, desenvolvimento profissional e a profissionalização docente. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 2, n. 2, p. 34-55, 2017.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 7. ed., Petrópolis: Vozes, 2016. ISBN 978-85-3263-377-4.
PINHO, A. S.; MESQUITA, L. Desenvolvimento profissional e colaboração na escola: dois estudos em diálogo. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 3, n. 1, p. 122-154, 2018.
PIMENTA, S.G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S.G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed., São Paulo: Cortez Editora, 2006, p. 17-52. ISBN 85-249-0840-8.
PIMENTA, S.G.; LIMA, M.S.L. Estágio e docência. 5. ed., São Paulo: Cortez Editora, 2010. ISBN 978-85-249-1070-8.
PRSYBYCIEM, M. M. A Experimentação Investigativa em um Enfoque CTS no Ensino das Funções Químicas Inorgânicas Ácidos e Óxidos na Temática Ambiental. 2015. 212 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Tecnologia), Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Paraná, Ponta Grossa, 2015.
REALI, A. M. M. R.; REYES, C. R. Reflexões sobre o fazer docente. São Carlos: EDUFSCar, 2009. ISBN 978-85-7600-173-7.
SADALLA, A. M. F. A.; LAROCCA, P. Autoscopia: um procedimento de pesquisa e de formação. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 419-433, 2004. e-ISSN 1678-4634.
SCHÖN, D.A. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983. ISBN 0-465-06874-X.
SILVA, R. R.; MACHADO, P. F. L. M.; TUNES, E. Experimentar sem medo de errar. In: SANTOS, W. L. P.; MALDANER, O. A. (Org.). Ensino de química em foco. 2. ed., Ijuí: Editora Unijuí, 2010, p. 231-261. ISBN 978-85-419-0280-9.
SMYTH, J. Una pedagogía crítica de la práctica en el aula. Revista de Educación, n. 294, p. 275-300, 1991. ISSN 0034-8082.
VIEIRA, F. Formando professores reflexivos através da investigação no estágio. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 4, n. 1, p. 47-67, 2019.
WALLACE, M.J. Training foreign language teachers: a reflective approach. Cambridge: Cambridge University Press. 1991. ISBN 0-521-35654-7.
ZEICHNER, K.M. El maestro como profesional reflexivo. Cuadernos de Pedagogía, n. 220, p. 44 -49, 1993. ISSN 0210-0630.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.