Teacher training in PARFOR/história:

supervised internship in Nova Esperança do Piriá (2012-2016)

Authors

Keywords:

Formação de professores. PARFOR. Ensino de História. Nova Esperança do Piriá.

Abstract

The present text seeks to establish reflections on the practice of teacher education in History within Programa Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR). Difficulties and successes addressed in the development of basic curriculum tasks and students' perceptions of the process at hand in documents produced throughout the course. In particular, we will establish experience reports located in the municipality of Nova Esperança do Piriá (Pará) and faced by students/teachers in training between 2012 and 2016.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edilson Mateus Costa da Silva, Secretaria de Educação do Pará (SEDUC-PA)

Doutor em história pela Universidade Federal do Pará (PPHIST/UFPA). Professor da Secretaria de Educação do Pará (SEDUC-PA).

Elias Diniz Sacramento, Universidade Federal do Pará – Campus Cametá

Doutor em história pela Universidade Federal do Pará (PPHIST/UFPA). Professor da Universidade Federal do Pará – Campus Cametá.

References

BENTO, Maria Aparecida da; COELHO, Wilma de Nazaré Baía; COELHO, Mauro Cezar; FERNANDES, Daniela Martins Pereira. Educação na região Norte: apontamentos iniciais. Revista Antropológica (online), v. 5, p. 140-175, 2015.

BRASIL. Lei 10. 639, de 10 de janeiro de 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm; acesso em 10 out. 2019.

BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm; acesso em 08 out. 2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm; acesso em 05 set. 2019.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para Formação Inicial no Ensino Superior. Resolução n. 2 de 1 de julho de 2015. http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file; acesso em 10 jan. 2019.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

COELHO, Wilma de Nazaré Baia; SANTOS, Raquel Amorim dos; SILVA, Rosângela Maria de N. Barbosa e. Educação e Diversidade na Amazônia. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015.

FONTES, Edilza. Memória e História da interiorização da UFPA: quando a memória constrói uma história coletiva. Revista Fronteiras, Florianópolis, v. 20, p. 93-114, 2012.

FORTUNATO, Ivan. O relato de experiência como método de pesquisa educacional. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre & FORTUNATO, Ivan (org.). Método(s) de Pesquisa em educação. São Paulo: Edições Hipótese, 2018.

GOMEZ, A. P. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional. In: NÓVOA, Antonio. Os professores e sua formação. 2 ed. Lisboa: Publicações D. Quixote/ Instituto de Inovação Educacional, 1995.

IANNI, Otávio. A luta pela terra: história social da terra e da luta pela terra numa área da Amazônia. Petrópolis: Vozes, 1981.

LOUREIRO, Violeta Refkalefsky. Estado, Bandidos e heróis: utopia e luta na Amazônia. Belém: Ed. CEJUP, 1997.

NÓVOA, Antonio (org.). Profissão professor. 2 ed. Porto: Porto Editora, 1995.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. A formação do professor de História e o cotidiano da sala de aula. In: BITTENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

Published

2020-06-10

How to Cite

SILVA, E. M. C. da; SACRAMENTO, E. D. Teacher training in PARFOR/história:: supervised internship in Nova Esperança do Piriá (2012-2016). Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 5, p. e020009, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/33. Acesso em: 22 jul. 2024.