The training of teachers in the context of mathematical education
Keywords:
Teacher training. Mathematical Education. Teaching.Abstract
The debate about the teaching production process aims to present the analyzes of the determinations that constitute the educational activity. The discussion focuses on the problem of the genesis and development of a teaching practice that expresses the perspective of an education beyond capital. Thus, they present three objects of research: contributions studies in mathematics education for the formation of an emancipated society; relationships between the teaching activity of Mathematics and the formation of student individuality; process of emergence and development of teaching activity. These researches present contributions
in the field of Mathematics Education and teacher training.
Downloads
References
BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho. Mediações simbólicas na atividade pedagógica: contribuições do enfoque histórico-cultural para o ensino e aprendizagem. 2006. f. 99-155. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação – Universidade de São Paulo, São Paulo.
CANDIOTTO, William Casagrande. As perspectivas de emancipação humana: uma análise de estudos críticos em educação matemática. 2010. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma.
DAMAZIO, Ademir. A inter-relação pesquisa e tendência em educação matemática: manifestações de inserção social. PPGE/UNESC. ANPED-SUL, 2008, GT: Educação Matemática/ nº 19.
DAVÝDOV, Vasili. Tipos de generalización en la enseñanza. 3. ed. Habana: Pueblo y Educación, 1982. 489 p.
DAVÍDOV, Vasili. La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psiquico: investigacion psicológica teórica y experimental. Tradução de Marta Shuare. Moscu: Progreso, 1988.
DUARTE, Newton. A Individualidade Para-Si: Contribuição a uma Teoria Histórico-Social da Formação do Indivíduo. Campinas: Autores Associados, 1993.
FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino de Matemática no Brasil.
Zetetiké, Campinas: UNICAMP, v. 3, n.2, p. 1-36, 1995.
HELLER, Ágnes. Sociología de la Vida Cotidiana. Barcelona: Ediciones Península, 2002.
HELLER, Ágnes . O Cotidiano e a História. 8 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004. 356 p.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich.. Actividad, Conciencia y Personalidad. Buenos Aires: Ciencias del Hombre, 1978.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Las necesidades y los motivos de la actividad. In: SMIRNOV, A.A. et al. 3 ed. em espanhol. Psicologia. México: Grijalbo, 1969.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Uma Contribuição à Teoria do Desenvolvimento da Psique Infantil. In: VIGOTSKII, LURIA, LEONTIEV. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988.
LEMOS, Lucas Vieira. A Atividade do Professor e a Matemática no Ensino Fundamental: Uma Análise Sócio Histórica de Sua Estrutura e Conteúdo. 2014. 154 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Extremo Sul Catarinense, Programa de Pós-Graduação em Educação, Criciúma.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. O método da economia política. In: MARX, Karl. Marx: Para a crítica da economia política: Salário, preço e lucro; O rendimento e suas fontes. Tradução de Edgard Malagodi, Leandro Konder, José Arthur Giannotti e Walter Rehfeld. São Paulo: Abril Cultural, 1982. p. 14-19.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Oposicion entre las concepções materialistas e idealistas (I capítulo de la Ideología Alemana). In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras Escogidas: Tomo I, Moscú: Progreso, 1974. p. 11-81.
SAVIANI, Demerval. História das Idéias Pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
SPACEK, Iuri Kieslarck. A relação entre a atividade de ensino de matemática e a formação da individualidade discente. 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado em educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma.
RUBINSTEIN, Sergey. Principios de psicologia general. Tradução de Sarolta Trowsky. México: Grijalbo, 1978. 767 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.