Undergraduate students on physical education in the context of the supervised curricular internship

a study on welcome indicators

Authors

Keywords:

Welcoming in the internship, Teacher formation, Supervised internship, Physical education

Abstract

The objective of this research was to raise indicators of the model of receptivity to the intern of Physical Education carried out in schools, by the Supervisory Teachers (ST), during the Supervised Curricular Internship activity. The research used the qualitative method, through case studies, from the perspective of a descriptive analytical model. The participants were a Physical Education Supervisor Professor and his intern. The data collected by the instruments of Field Notes, Semi-Structured Interviews and Document of the Trainee's Final Report were submitted to the Content Analysis technique. The results of this investigation revealed that the model adopted by the ST was that of Reception. The ST authorized the beginning of the internship, but without the proper reception and guidance needed by the intern.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diane Mota Lima, Universidade Estadual Paulista

Mestrado em Educação Física. Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Miguel Ataíde Pinto da Costa, Colégio Pedro II - RJ

Doutorado em Epidemiologia em Saúde Pública. Escola Nacional de Saúde (FIOCRUZ). Professor em regime de dedicação exclusiva do Colégio Pedro II. Campus Realengo.

José Henrique dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutorado em Ciências da Educação pela Universidade Técnica de Lisboa

References

ARAÚJO, S. Acolhimento no estágio: entre modelos e possibilidades de formação docente. 2014. 202 f. Dissertação (Mestre em Educação) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BENITES, L. C.; CYRINO, M.; SOUZA NETO, S. A prática de ensino como possibilidade de reflexão: concepções dos professores-colaboradores. In: LEITE, Y. U. F. et al. (Org.). Políticas de formação inicial e continuada de professores. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, 2012. v. 2, p. 563-574.

BENITES, L. O professor-colaborador no estágio curricular supervisionado em Educação Física: perfil, papel e potencialidades. 2012. 180 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 28/2001, de 2 de outubro de 2001. Dá nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 31, 18 jan. 2002. Available: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/028.pdf. Access: 10 Jan. 2021.

BUENO, B.; SOUZA, D. Pedagogia contemporânea e formação de professores em serviço: lógicas e dispositivos de um modelo em expansão. In: BITTAR, M. Formação de professores. São Paulo: Edufscar, 2012.

CARVALHO, M. M. C. Modernidade pedagógica e modelos de formação docente. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 111-120, jan./mar. 2000. ISSN: 1806-9452. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100013

MOTA, D. Licenciandos de Educação Física no contexto do Estágio Curricular Supervisionado: um estudo sobre indicadores de acolhimento. 2020. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2020.

PIMENTA, S.; LIMA, M. Estágio e docência. Ed. São Paulo: Cortez: São Paulo, 2019.

SARTI, F. M. Parceria intergeracional e formação docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 133-152, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000200006

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Trad. Francisco Pereira. Petrópolis: Vozes, 2012.

Published

2021-05-21

How to Cite

LIMA, D. M. .; DA COSTA, M. A. P. .; DOS SANTOS, J. H. . Undergraduate students on physical education in the context of the supervised curricular internship: a study on welcome indicators. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. e021015, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/457. Acesso em: 21 nov. 2024.