Technologies and Chemistry teachers
a brazilian professional development program
Keywords:
Autoetnografia. Educação Física. Formação Crítica. Revisão Integrativa.Abstract
The education sector is one of the social spheres directly affected by digital technologies. Attention
to the paths taken by such apparatuses is vital to understanding one's own educational processes.
In this situation, the training of teachers is included. Thus, the aim is to present the general nuances
of the Professional Development Program for Teachers with the purpose of contextualizing an
innovative strategy of teacher training of the public basic education network based on the training
actions developed in the area of Chemistry. The program was offered by the Brazilian government
to the teachers of basic education through an international cooperation agreement between Brazil
and Portugal. The training took place at the University of Porto and the University of Aveiro. They
were offered 175 vacancies for teachers from all regions of Brazil. in the areas of Portuguese
Language, Pedagogy, Physics, Mathematics and Chemistry. The Chemistry area was the only one
that occurred in both partner institutions, being monitored in loco. So it is important to divulge the
contexts of its occurrence and the same time the value of the teachers of the national public network.
Downloads
References
AMARAL ROSA, M. P.; EICHLER, M. L.; CATELLI, F. “Quem me salva de ti?”: representações docentes sobre a tecnologia digital. Revista Ensaio, Belo Horizonte, MG, v.17, n.1, p. 84-104, 2015.
BARRETO, R. G. “Que pobreza?!” Educação e tecnologias: leituras. [versão eletrônica]. Revista Contrapontos, v.11, n.3, p. 349-359, 2011.
BARRETO, R. G. E MAGALHÃES, L. K. C. Tecnologia singular, sentidos plurais. Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, v.13, n.2, p. 11-22, 2011.
BRASIL. Edital n. 074/2013, de 09 de outubro de 2013. Estabelece a realização de seleção para o PDPP –Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores em Portugal. Diário da União, Brasília, DF, 2013.
CHACÓN, J. P.; MORENO, J. L. M.; ALONSO, A. S. M. Los imponderables de la Tecnologia Educativa em la formación del profesorado. RELATEC – Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, v.14, n.3, p. 11-22, 2015.
DAY, C. Desenvolvimento de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001. 351p.
DODGE, B. Some thoughts about WebQuests. 2015. Disponível em: http://webquest.org/sdsu/about_webquests.html, acessado em 15 de julho 2016.
DOWBOR, L. Tecnologias do conhecimento: os desafios da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
GABINI, W. S. E DINIZ, R. E. S. Os professores de Química e o uso do computador em sala de aula: discussão de um processo de formação continuada. Ciência & Educação, v.15, n.2, p. 343-58, 2009.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, v.31,n.113, p. 1355-1379, 2010.
IMBERÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2004.
JOHNSON, L., ADAMS, S., ESTRADA, V., E FREEMAN, A. NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium, 2014.
JOHNSON, L.; ADAMS, S.; CUMMINS, M.; ESTRADA, V.; MEIRA, A. Perspectivas tecnológicas para o ensino fundamental e médio brasileiro de 2012 a 2017. Austin, Texas: The New Media Consortium, 2012.
MCKENNEY, S. (2008). Shaping computer-based support for curriculum developers. Computers & Education, v.50, n.1, p. 248-261, 2008.
LABRA, L. P. La formación de docentes em tecnologia educativa: espacio para la reflexión sobre las pedagogías online. RELATEC – Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, v.15, n.2, p.143-153, 2016.
MORAIS, C.; PAIVA, J. C. M. WebQuests: incremento pedagógico da Internet no ensino da Química. Boletim da Sociedade Portuguesa de Química, v.119, p. 55-58, 2010.
NASCIMENTO, C. O. C. Formação continuada de professores: uma reflexão sobre campo, políticas e tendências. Educação & Linguagem, v.10, n.16, p. 189-209, 2007.
NERI DE SOUZA, F.; LOUREIRO, M. J.; MOREIRA, A. Argumentação e questionamento para e na aprendizagem: storyboard do módulo I do ArguQuest. I Encontro Internacional TIC e Educação, p. 651-656, 2010. Disponível em: http://arguquest.web.ua.pt/clientResources/upload/pdf/publicacoes/NeriSouza_Loureiro_Moreira_Arguquest_TICeduca_2010.pdf, acessado em 15 de julho de 2016.
PAIVA, J. C. M. Atividades com Pais no Computador (APC). Sociedade Portuguesa de Química, v.118, p. 57-63, 2010.
PAIVA, J. C. M.; COSTA, L. Exploration Guides as a Strategy To Improve the Effectiveness of Educational Software in Chemistry. Journal of Chemical Education, v.87, n.6, p. 589–591, 2010.
PAIVA, J. C. M.; MORAES, C. S. L.; AMARAL ROSA, M. P.; MOREIRA, L. J. R.; EICHLER, M. L. Desenvolvimento profissional e cooperação internacional para professores de Química: avaliação da intenção de mudança pedagógica após formação continuada no Porto, Portugal. Química Nova. No prelo. Disponível em: http://quimicanova.sbq.org.br/imagebank/pdf/ED20160184.pdf
PORTO, T. M. E. As tecnologias de comunicação e informação na escola; relações possíveis... relações construídas. Revista Brasileira de Educação, v.11, n.31, p. 43-57, 2006.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artmed, 2009.
RETONDO, C. G.; FARIA, P. Química das sensações. Campinas: Editora Átomo, 2008.
UNESCO. Padrões de competências em TIC para professores, 2009.
VEIGA, C. G. (2007). História da Educação. São Paulo: Ática, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.