Technologies and Chemistry teachers

a brazilian professional development program

Authors

  • Marcelo Prado Amaral-Rosa Universidade de Caxias do Sul
  • Marcelo Leandro Eichler UFRGS

Keywords:

Autoetnografia. Educação Física. Formação Crítica. Revisão Integrativa.

Abstract

The education sector is one of the social spheres directly affected by digital technologies. Attention
to the paths taken by such apparatuses is vital to understanding one's own educational processes.
In this situation, the training of teachers is included. Thus, the aim is to present the general nuances
of the Professional Development Program for Teachers with the purpose of contextualizing an
innovative strategy of teacher training of the public basic education network based on the training
actions developed in the area of Chemistry. The program was offered by the Brazilian government
to the teachers of basic education through an international cooperation agreement between Brazil
and Portugal. The training took place at the University of Porto and the University of Aveiro. They
were offered 175 vacancies for teachers from all regions of Brazil. in the areas of Portuguese
Language, Pedagogy, Physics, Mathematics and Chemistry. The Chemistry area was the only one
that occurred in both partner institutions, being monitored in loco. So it is important to divulge the
contexts of its occurrence and the same time the value of the teachers of the national public network.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Prado Amaral-Rosa, Universidade de Caxias do Sul

Doutor em Educação em Ciência. Docente da Universidade de Caxias do Sul

Marcelo Leandro Eichler, UFRGS

Doutor em Psicologia do Desenvolvimento. Docente nos Programas de Pós-Graduação em Educação e Educação em Ciências na UFRGS, pesquisador na área de Educação Química

References

AMARAL ROSA, M. P.; EICHLER, M. L.; CATELLI, F. “Quem me salva de ti?”: representações docentes sobre a tecnologia digital. Revista Ensaio, Belo Horizonte, MG, v.17, n.1, p. 84-104, 2015.

BARRETO, R. G. “Que pobreza?!” Educação e tecnologias: leituras. [versão eletrônica]. Revista Contrapontos, v.11, n.3, p. 349-359, 2011.

BARRETO, R. G. E MAGALHÃES, L. K. C. Tecnologia singular, sentidos plurais. Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, v.13, n.2, p. 11-22, 2011.

BRASIL. Edital n. 074/2013, de 09 de outubro de 2013. Estabelece a realização de seleção para o PDPP –Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores em Portugal. Diário da União, Brasília, DF, 2013.

CHACÓN, J. P.; MORENO, J. L. M.; ALONSO, A. S. M. Los imponderables de la Tecnologia Educativa em la formación del profesorado. RELATEC – Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, v.14, n.3, p. 11-22, 2015.

DAY, C. Desenvolvimento de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001. 351p.

DODGE, B. Some thoughts about WebQuests. 2015. Disponível em: http://webquest.org/sdsu/about_webquests.html, acessado em 15 de julho 2016.

DOWBOR, L. Tecnologias do conhecimento: os desafios da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

GABINI, W. S. E DINIZ, R. E. S. Os professores de Química e o uso do computador em sala de aula: discussão de um processo de formação continuada. Ciência & Educação, v.15, n.2, p. 343-58, 2009.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, v.31,n.113, p. 1355-1379, 2010.

IMBERÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2004.

JOHNSON, L., ADAMS, S., ESTRADA, V., E FREEMAN, A. NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium, 2014.

JOHNSON, L.; ADAMS, S.; CUMMINS, M.; ESTRADA, V.; MEIRA, A. Perspectivas tecnológicas para o ensino fundamental e médio brasileiro de 2012 a 2017. Austin, Texas: The New Media Consortium, 2012.

MCKENNEY, S. (2008). Shaping computer-based support for curriculum developers. Computers & Education, v.50, n.1, p. 248-261, 2008.

LABRA, L. P. La formación de docentes em tecnologia educativa: espacio para la reflexión sobre las pedagogías online. RELATEC – Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, v.15, n.2, p.143-153, 2016.

MORAIS, C.; PAIVA, J. C. M. WebQuests: incremento pedagógico da Internet no ensino da Química. Boletim da Sociedade Portuguesa de Química, v.119, p. 55-58, 2010.

NASCIMENTO, C. O. C. Formação continuada de professores: uma reflexão sobre campo, políticas e tendências. Educação & Linguagem, v.10, n.16, p. 189-209, 2007.

NERI DE SOUZA, F.; LOUREIRO, M. J.; MOREIRA, A. Argumentação e questionamento para e na aprendizagem: storyboard do módulo I do ArguQuest. I Encontro Internacional TIC e Educação, p. 651-656, 2010. Disponível em: http://arguquest.web.ua.pt/clientResources/upload/pdf/publicacoes/NeriSouza_Loureiro_Moreira_Arguquest_TICeduca_2010.pdf, acessado em 15 de julho de 2016.

PAIVA, J. C. M. Atividades com Pais no Computador (APC). Sociedade Portuguesa de Química, v.118, p. 57-63, 2010.

PAIVA, J. C. M.; COSTA, L. Exploration Guides as a Strategy To Improve the Effectiveness of Educational Software in Chemistry. Journal of Chemical Education, v.87, n.6, p. 589–591, 2010.

PAIVA, J. C. M.; MORAES, C. S. L.; AMARAL ROSA, M. P.; MOREIRA, L. J. R.; EICHLER, M. L. Desenvolvimento profissional e cooperação internacional para professores de Química: avaliação da intenção de mudança pedagógica após formação continuada no Porto, Portugal. Química Nova. No prelo. Disponível em: http://quimicanova.sbq.org.br/imagebank/pdf/ED20160184.pdf

PORTO, T. M. E. As tecnologias de comunicação e informação na escola; relações possíveis... relações construídas. Revista Brasileira de Educação, v.11, n.31, p. 43-57, 2006.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artmed, 2009.

RETONDO, C. G.; FARIA, P. Química das sensações. Campinas: Editora Átomo, 2008.

UNESCO. Padrões de competências em TIC para professores, 2009.

VEIGA, C. G. (2007). História da Educação. São Paulo: Ática, 2007.

Published

2022-09-15

How to Cite

AMARAL-ROSA, M. P.; EICHLER, M. L. Technologies and Chemistry teachers: a brazilian professional development program. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 4, p. 113–125, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/732. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.