A view of the Practice as Curricular Component using pedagogical workshops and media resources in Education of Chemistry
Keywords:
Chemistry teacher courses. Practice as Curricular Component. Pedagogical Workshops. Television Advertisements.Abstract
The present article is part of a dissertation for Sciences Education, in a research carried through with undergraduates students in chemistry, of the do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ), campus Nilópolis. The objective was to investigate as undergraduates’ students can assume themselves of televising propagandas as didactic resource. The research was qualitative, with
interpretative analysis of the information gotten in the meeting that had occurred in one of the pedagogical workshops. All the registers of the quarrels had been made in audio, and the analyzed results according to the methodology of Discursive Textual Analysis (DTA), observing the contributions of its practical development for the pedagogical one of the undergraduates’ students in question for the formation of professors. The participants of the research had carried through assays of pedagogical intervention with television advertisements, where groups of quarrels on the use of this mediatic resource had been organized as methodological option, and of the current problems in the chemistry education, beyond the difficulties of if contemplating the Practice as Curricular Component (PCC) in the teacher training. The quarrels in group had served subsidies for undergraduates students could think and rethink the pedagogical practice in
the search for a more diverse chemistry teaching.
Downloads
References
AZEVEDO, D. Propaganda, Consumo e Sustentabilidade: uma análise narrativa da publicidade como aporte à educação ambiental crítica. 140 f. Dissertação. Programa de PósGraduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Nilópolis, RJ, 2011.
BAROLLI, E.; VILLANI A.; A formação de professores de ciências no Brasil como campo de disputas. Revista Exitus, Santarém, v. 5, n. 1, p. 72-90, 2015. Disponível em: . Acesso em: 05/05/2016.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
______. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1998. 436 p.
______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 09/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 08 mai. 2001a.
Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf>. Acesso em: 08/04/2013.
______. Parecer CNE/CP. Formação de professores de Ciências 27/2001. Dá nova redação ao item 3.6, alínea c, do Parecer CNE/CP 9/2001, que dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de
licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 02 out. 2001b. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/027.pdf>. Acesso em: 08/04/2013.
______. Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno. Parecer CNE/CP 9/2001.
______. Resolução CNE/CP 01/2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 18 fev. 2002a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res1_2.pdf>. Acesso em: 18 abr. 2013.
______. Resolução CNE/CP 02/2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Brasília, DF, 19 fev. 2002b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf>. Acesso em: 18 abr. 2013.
______. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002.
______. Ministério da Educação. Secretária de Ensino Básico. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2002.
______. Resolução CNE/CP 07/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, 1 de jul., 2015. Disponível em: <http://www.udesc.br/arquivos/id_submenu/83/res_cne_cp_002_03072015.pdf>. Acesso em: 12/05/2016.
CHRYSOSTOMO, T. S.; MESSEDER, J. C. A visão de acadêmicos de licenciatura sobre o uso de propaganda televisiva como recurso didático para o ensino de química. Anais... XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química. Florianópolis/SC, 2016.
CHRYSOSTOMO, T. S. Propagandas televisivas como recursos didáticos: concepções, investigações e práticas na Licenciatura em Química. 137p. Dissertação. Programa de PósGraduação em Ensino de Ciências. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de
Janeiro (IFRJ), Campus Nilópolis, Nilópolis, RJ, 2016.
DA CUNHA, M. I. Diferentes Olhares Sobre as Práticas Pedagógicas no Ensino Superior: a docência e sua formação. Educação, Porto Alegre, v. 27, n. 3 (54), p. 525 – 536, set./dez. 2004. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewArticle/397>. Acesso em: 16/05/2016.
DE SOUZA NETO, S.; DA SILVA, V. P. Prática como Componente Curricular: questões e reflexões. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 43, p. 889-909, set./dez. 2014. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Samuel_Souza_Neto/publication/276238925_Prtica_como_Componente_Curricular_questes_e_reflexes/links/55dfb29e08aede0b572b91fb.pdf>. Acesso em: 14/05/2016.
FREITAS, H. C. L. A reforma do Ensino Superior no campo da formação dos profissionais da educação básica: As políticas educacionais e o movimento dos educadores. Educação & Sociedade, ano XX, nº 68, p.17-44, 1999. Disponível em: . Acesso em: 16/05/2016.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXERA (INEP). Sinopses Estatísticas da Educação Superior – Graduação. Atualizado em 2016. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse>. Acesso em: 14/05/2016.
MARCATTO, F. S. F.; PENTEADO, M. G. O lugar da prática nos projetos pedagógicos de cursos de licenciatura em matemática. Acta Scientiae, Canoas, v. 15, n.1, p.61-75, jan./abr. 2013. Disponível em: <http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/345>. Acesso em: 14/05/2016.
MARQUES, F. P.; RODRIGUES M. I. R. O desenvolvimento de saberes profissionais: a formação com as disciplinas pedagógicas de licenciandos brasileiros. Revista Eletrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 14, n. 3, p. 270-294, 2015.
MENEZES, K. R. A.; A docência no Ensino superior. Revista Eletrônica FACE. Espírito Santo. [entre 2005 e 2016] Disponível em: <http://www.facefaculdade.com.br/arquivos/revistas/A_Docncia_no_Esino_Superior.pdf>. Acesso em: 16/05/2016.
MORAES, R.; Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/04>. Acesso em: 05/05/2016.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 2. ed. rev. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011. 224p.
MORAN Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 13ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.
OLIVEIRA, L. O. Concepções, nutriente e energia: propagandas como ferramenta para a aprendizagem. 2014. 36f. Trabalho de Conclusão de Curso. Centro de Ciências Biológicas e da Saúde /Ciências Biológicas - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
OSÓRIO, V. C. O educar pela pesquisa e as oficinas pedagógicas: contribuições para a prática docente e o Ensino de Ciências das séries iniciais do ensino fundamental. 98f. Dissertação. Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação em Ciências e Matemática. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Rio Grande do sul (PUC-RS), Porto Alegre, RS, 2007.
PASSOS, L. F.; TELES, N. C. G.; GONÇALVES, M. O.; REIS, A.T. Desenvolvimento profissional de formadores de professores iniciantes dos cursos de licenciatura, Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 2, p.105-122, mai./ago. 2016. Disponível em:
< http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index>. Acesso em: 04/01/2017.
SILVERIO, L. E. R.; TORRES, J. R.; MAESTRELLI, S. R. P. Um panorama sobre as 'Práticas como Componente Curricular' no curso de Graduação em Ciências Biológicas da UFSC. Atas.. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC. Águas de Lindóia, SP – 10 a 14 de Novembro de 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.