University, school, and community in teacher education
a new reserch line in education?
Keywords:
University. School. Community. Teacher Education. Research.Abstract
The purpose of this article is to discuss whether the theme “university, school and community in teacher education” (emphasis on community) opens a new line of research in the field of Education. It is intended, through this “new” topic, to understand how the knowledge about the communities around the schools and the knowledge built in these communities contribute, if indeed they contribute, to the preparation of future schoolteachers. Research points to enormous potential in the development of this subject in the field of research on teacher education and in the practice of preparing new teachers.
Downloads
References
ANDRADE, C. P.; SCHILLING-LARA, C.; DÍAZ, F.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Universidade, escola e comunidade na formação de educadoras/es críticas/os e comprometidas/os socialmente. In: DINIZ-PEREIRA, J. E. (org.). PAULO FREIRE: Formação de educadoras/es, diversidade e compromisso social. Belo Horizonte: Autêntica, 2019, p. 17-30.
ARIZA, L. G. A.; FREITAS, J. V. Perspectivas en la formación de educadores ambientales y el conocimiento didáctico. REVBEA – Revista Brasileira de Educação Ambiental, vol. 12, n. 4, p. 76-87, 2017.
COSTA, C. S.; DIAS, M. H. T.; SANTOS, Z. F. Educação escolar quilombola: experiência sobre formação de professores em Mato Grosso (Brasil). Revista da ABPN, vol. 8, n. 18, p. 90-106, nov. 2015/fev. 2016.
CREPALDE, R. S.; KLEPKA, V.; PINTO, T. H. O. Interculturalidade e conhecimento tradicional sobre a Lua na formação de professores do/no campo. RBEC – Revista Brasileira de Educação do Campo, vol. 2, n. 3, p. 836-860, jul./dez. 2017.
CUBAN, L. The Teacher and Community. Harvard Educational Review, vol. 39, n. 2, p. 253-272, 1969.
DINIZ-PEREIRA, J. E. How the Dreamers are Born: Struggles for Social Justice and the Identity Construction of Activist Educators in Brazil. New York: Peter Lang, 2013.
DINIZ-PEREIRA, J. E. A formação acadêmico-profissional: compartilhando responsabilidades entre universidades e escolas. In: TRAVERSINI, C., EGGERT, E., PERES, E. e BONIN, I. (orgs.). Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008, v. 1, p. 253-267.
DINIZ-PEREIRA, J. E.; SOARES, L. J. G. Formação de educadoras/es, diversidade e compromisso social. Educação em Revista, vol. 35, e217314, 2019.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Kenneth Zeichner: um intelectual engajado. In: TOZETTO, S. S. (org.). Formação de professores: referenciais teóricos e metodológicos internacionais. Curitiba: InterSaberes, 2021, p. 57-86.
DUARTE, C. P.; TERRA, D. V. Projeto de extensão universitária e formação inicial na Educação Física: contribuições para a docência com as comunidades. Instrumento, vol. 16, n. 2, p. 159-166, jul./dez. 2014.
FLOWERS, J. G. School and Community Laboratory Experiences in Teacher Education, Peabody Journal of Education, vol. 26, n. 2, p. 67-69, 1948.
FLOWERS et al., School and Community Laboratory Experiences in Teacher Education. Oneata: American Association of Teachers Colleges, 1948.
FOSTER, M. Educating for Competence in Community and Culture: Exploring the Views of Exemplary African American Teachers. Urban Education, vol. 27, n. 4, p. 370-394, 1993.
GRANT, M. J.; BOOTH, A. A Typology of Reviews: An Analysis of 14 Review Types and Associated Methodologies. Health Information & Libraries Journal, vol. 26, p. 91-108, 2009.
KATO, D. S.; SANTOS, A. A. P. P. “Cadê a Puba?”: Por uma formação intercultural de professores de Biologia em uma comunidade amazônica. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação, vol. 6, n. 16, p. 344-363, out./dez. 2019.
MARTINS, A. F.; CABRAL, V. F. B. F.; OLIVEIRA, B. S. Tecendo redes e criando redários na formação docente em Artes. Revista UFG, vol. 21, e21.70365, 2021.
MOLL, L. C.; VÉLEZ-IBAÑEZ, C. G.; GREENBERG, J. Community, Knowledge, and Classroom Practice: Combining Resources for Literacy Instruction. A Handbook for Teachers and Planners, Tucson.: The University of Arizona, 1990.
OLIVEIRA, K. A.; VIZOLLI, I.; AGUIAR, J. V. S. Formação de professores e extensão universitária: relatos de práticas de alfabetização, letramento e a ressignificação dos saberes femininos. Interfaces – Revista de Extensão da UFMG, vol. 10, n. 1, p. 209-223, jan./jun. 2022.
PAULA, H. V. C.; CASTRO, A. G. A Licenciatura em Educação do Campo no estado de Goiás: olhares dos egressos sobre os múltiplos aprendizados na formação do educador do campo na UFG e UFCat. RBEC – Revista Brasileira de Educação do Campo, vol. 6, e9057, 2021.
ROJAS-DURANGO, Y. A.; RAMÍREZ-VILLEGAS, J. F.; TOBÓN-MARULANDA, F. A. Evolución de la práctica pedagógica em comunidades rurales y suburbanas. Educación y Educadores, vol. 16, n. 2, p. 267-282, 2013.
SANDES, J. C. C.; MARTINS, T. J. Educação escolar, currículo, formação docente e identidades nos quilombos: uma análise da comunidade de Salaminas Putumuju. Teoria e Prática da Educação, vol. 23, n. 3, p. 20-40, set./dez. 2020.
SCHILLING-LARA, C. A. La Práctica Pedagogica Comunitaria: uma experiência de reconstrucción dialógica y colaborativa desde el contexto de comunidades que viven em la adversidad. Universidad Santo Tomas. REXE: “Revista de Estudios y Experiencias en Educación” (UCSC), vol. 10, n. 20, agosto/diciembre, p. 75-89. 2011.
TELLEZ, K. et al. Social Service Field Experiences and Teacher Education. In: MARTIN, R. J. Practicing What We Teach: Confronting Diversity in Teacher Education. Albany: State University of New York Press, p. 65-78, 1995.
ZEICHNER, K. M. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação (UFSM), v. 35, n. 3, set./dez. 2010.
ZEICHNER, K. M. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: como e porque elas afetam vários países no mundo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
ZEICHNER, K. M. et al. Democratizing teacher education. Journal of Teacher Education. 66(2), 122-135. 2015.
ZEICHNER, K. M.; MELNICK, S. The Role of Community Field Experiences in Preparing Teachers for Cultural Diversity. In: ZEICHNER, K. M.; MELNICK, S.; GOMEZ, M. L. (orgs.). Currents Reforms in Preservice Teacher Education. New York: Teachers College Press, p. 176-196, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.