Assessment in higher education

the gender influence in teacher training programme

Authors

  • Elsa Ribeiro da Silva Universidade de Coimbra

Keywords:

Higher School. Assessment. Gender. Teacher Training.

Abstract

The origin of this exploratory study is the inverse trend between genders observed in the entry
marks on the Teacher Training Programme and the final marks. An analysis of possible reasons for
this inversion, based on trainee teachers’ accounts, is made concerning this curricular unit. The
study was conducted using a questionnaire with four groups of questions, applied to 106 trainee
teachers attending a Master’s in Physical Education Teacher Training.
A quantitative, descriptive statistical methodology treating closed questions was conciliated with a
qualitative methodology of content analysis of open and semi-open questions. A process of
categorization by semantic criterion was used, with previously defined dimensions but without
categories formed from the outset. A discussion procedure between peers served for the validation
of those categories and the codification of the respective segments used. The results do not support
nor justify the skew in the final marks for either gender nor do they justify the higher initial marks
of the males that triggered this study. Thus, the need to investigate issues related to the student's
gender versus the assessor’s gender in evaluation further, as well as the necessity of validating the
questionnaire, has become evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elsa Ribeiro da Silva, Universidade de Coimbra

Doutora em Ciências da Educação Física pela Universidade de Coimbra (Portugal) - Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física, coordenadora do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário.

References

ALVES, P. Inovar a avaliação: profusão discursiva ou processo de inovação endógeno?. In:

PACHECO, A., MORGADO, J., MOREIRA, A. (org.) Globalização e (Des)igualdades: desafios

contemporâneos. ed. Porto: Porto Editora, 2007, p. 95-102.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa. Edições 70, 1979. p. 95-102

BATISTA P., LEITE QUEIRÓS, P. O Estágio profissional enquanto espaço de formação

profissional. Porto: Editora FADEUP, 2013

BONAR, X. Las actitudes del profesorado ante la coeducación. Barcelona: Graó, 1997

COLÁS, P, JIMÉNEZ, R. Tipos de conciencia de género del profesorado en los contextos escolares.

Revista de Educación – Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Madrid, n. 340, p.415-444,

may./ago. 2006.

DE KETELE, J.M.. À la recherche de paradigmes unificateurs ou de paradigms intégrateurs? In : L.

MOTTIER LOPEZ, G. FIGARI (Eds) Modélisations de l'évaluation en éducation.

Questionnements épistémologiques. ed. Bruxelles: De Boeck, 2012, p. 195-210.

FERNANDEZ, M.L. Los estereotipos de género en las clases de Educación Física en nivel medio.

Tesis de licenciatura en Gestión de Instituciones Educativas. Universidad Abierta Interamericana.

p. 91.

HADJI, C. A Avaliação, regras do jogo, das intenções aos instrumentos. Porto: Porto Editora,

HORTIGÜEGA-ALCALÁ, D., PÉREZ-PUEYO, A., LÓPEZ- PASTOR, V. Implicación y

regularización del trabajo del alumnado en los sistemas de evaluación formativa en educación

superior. RELIEVE, Valencia, n. 21, 2015.

JORDÁN, O. La autonomía e iniciativa personal: estrategias didácticas y diseño curricular. In:

Jordán, O., Campos, R. Las Competencias básicas desde la Educación Física, Barcelona: INDE,

, p.39.

GARGALLO, B., SÁNCHEZ, F., ROS, C., FERRERAS, A. Estilos docentes de los profesores

universitarios. La percepción de los alumnos de los buenos profesores. Revista Iberoamericana de

Educación, n. 51, may. 2010

GOMES, R. As Teorias Implícitas da Personalidade e os Comportamentos de Ensino. Boletim

Sociedade Portuguesa de Educação Física, n. 1, 1991, pp 41-74.

GUTIÉRREZ-GARCIA, C., PÉREZ-PUEYO, Á., PÉREZ-GUTIÉRREZ, M. Precepciones de

Profesores, Alumnos y Egresados Sobre los Sistemas de Evaluación en Estudios Universitarios de

Formación del profesorado de Educación Física. Ágora para la Educación Física y el Deporte, n.15

(2), 2013, p.130-151.

MARTEL, A. Intervenciones educativas en favor de niñas y mujeres brillantes. In: Ellis, J.,

Willinsky, J. (Ed.). Niñas, mujeres y superdotación. Un desafío a la discriminación educativa de

las mujeres, Madrid: Narcea, 1999, pp. 79-97.

NOIZET, G., CAVERNI, J.P. Psicologia da Avaliação Escolar. Coimbra: Coimbra Editora, 1985

RIBEIRO DA SILVA, E. Formação Inicial de Professores – Avaliação do Modelo de Estágio

Pedagógico em Educação Física no Ensino Superior Universitário. Tese de Doutoramento,

Coimbra: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra, 2013

RIBEIRO DA SILVA, E. O Modelo de Estágio Pedagógico em Educação Física: pontos fortes

percebidos por professores-estagiários e orientadores. In: Formação Inicial de Professores –

Reflexão e Investigação da Prática Profissional, Porto: Editora Educar, UP, 2014, pp. 127-144

REBOLLO CATALÁN, Mª A., GARCÍA PÉREZ, R., PIEDRA, J., VEGA, L. Diagnóstico de la

cultura de género en educación: actitudes del profesorado hacia la igualdad. Revista de Educación,

n. 355, pp.521-546, may./ago. 2011.

HELLÍN, P., MORENO, J. A., RODRÍGUEZ, P. L. Influencia social del género y de la percepción

de competencia en la valoración de las clases de educación física. Revista Española de Educación

Física y Deportes, n. 5, pp. 37-49, 2006.

BLAIKIE, F., SCHÖNAU, D., STEERS, J. Students' Gendered Experiences of High School Portfolio

Art Assessment in Canada, The Netherlands, and England. Studies in Art Education, v. 44, n. 4, pp.

-349, 2003

SCRATON, S. Educación Física de las niñas: un enfoque feminista. Madrid: Morata, 1995

SPENDER, D. Invisible Somen: the Schooling Scandal. London: Writers and Readers Publishing

Cooperative, 1982

ONOFRE, M. Prioridades da formação profissional dos professores de Educação Física. Atas do IX

Simposium de Poio, pp. 991-1004, 2014

FORMOSINHO, J e NIZA, S. Anexo de enquadramento à Recomendação sobre a Iniciação à

Prática Profissional: Cursos de Formação Inicial de Professores. Lisboa: Instituto Nacional de

Formação Profissional, 2002

Published

2017-06-01

How to Cite

SILVA, E. R. da. Assessment in higher education: the gender influence in teacher training programme. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 2, p. 14–33, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1117. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.