Narratives education of teachers working in youth and adult education
perceptions of gender and sexuality
Keywords:
Genre. Sexuality. Youth and Adult Education. Narratives Education. Teacher trainingAbstract
This article is a summary of the dissertation of Santos (2016) linked to the Center for Studies and Research on Narratives. Training and Teaching Work (Nepen ) developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos (UFSCAR) -Sorocaba campus. Is focused on perceptions about gender and sexuality to teachers who work in the Youth and Adult Education
(EJA), with the following issues: What are the perceptions about gender and sexuality evidenced in educational narratives produced by teachers who work in adult education and from them which setting can guide their educational practices? To answer we defined the objectives : Understanding the perceptions of gender and sexuality to teachers who work in adult education and the
importance of discussing these issues in the statement of respect for differences within the school. Point out problems for convergence between the act of educating and issues related to gender and sexuality in EJA. Discuss gender and sexuality issues in the relations of daily school EJA driving the reflection on the values that mark our society. It is structured from a qualitative perspective and uses for production data preparation of educational narratives in an extension course, considers for
the analysis pre categories defined by Novoa (2009): practice, personagens, sharing and public. As a result envisions offering educational grants for improving the social quality of adult education.
Downloads
References
BALDISSERA, Adelina. Pesquisa-ação: uma Metodologia do “conhecer” e do “agir” coletivo. Sociedade em Debate, 7(2):5-25, agosto/2001.
BARDIN, Laurence, trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1977.
BELELI, Iara. Gênero. In: MISKOLCI Richard, (org.) Marcas da diferença no ensino escolar; São Carlos; EdUFSCar, 2010.
BORRILLO, D. A homofobia. In: LIONÇO, T.; DINIZ, D. (orgs.) Homofobia e educação: um desafio ao silêncio. Brasília: Letras Livres, 2009.
BORTOLINI, Alexandre. Diversidade sexual e de gênero na escola, Revista Espaço Acadêmico, Nº 23, agosto de 2011.
CÉSAR, Maria Rita de Assis. Sexualidade e gênero: ensaios educacionais contemporâneos, R. Est. Pesq. Educ. Juiz de Fora, v. 12, n. 2, jul./dez. 2010.
DESLAURIES, J. P.; KÉRISIT, M. In: POUPART, J. et al.(Org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2012.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. Brasília, 2ª edição: Liber Livro Editora, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000. 1996.
GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. In: Ciência & Educação, v. 11, n. 2, 2005. p. 327- 345.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós estruturalista. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. 179 p.
MISKOLCI, Richard. Sexualidade e Orientação Sexual. In: _______, (org.) Marcas da diferença no ensino escolar; São Carlos; EdUFSCar, 2010.
NÓVOA, Antonio. Professores: Imagens do futuro presente. EDUCA - Instituto de Educação Universidade de Lisboa. Lisboa, Portugal, 2009.
SICARDI, Bárbara Cristina Moreira. Biografias educativas e o processo de constituição profissional de formadores de professores de matemática. Campinas, SP: 2008. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. UNICAMP, 2008.
SICARDI NAKAYAMA, Bárbara Cristina Moreira. Leitura e produção do conhecimento e a potencialidade heurística das narrativas educativas. In: NUNES, Célia Maria Fernandes; ARAUJO, Regina Magna Bonifácio de. (orgs.) Narrativas de Professores em Formação: O Significado de ser Pedagogo. Jundiaí, Paco Editorial: 2015.
SICARDI NAKAYAMA, B. C. M.; TINTI, D. S.; JANUARIO, G. Narrativas Educativas e percursos de formação e (auto)formação de professores que ensinam Matemática. In: Encontro Paulista de Educação Matemática, 10. Anais. X EPEM: Os (des)caminhos da Educação Continuada de Professores que ensinam Matemática no Estado de São Paulo. São Carlos: SBEM/SBEM-SP, 2010, p. 1-13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.