Narratives education of teachers working in youth and adult education

perceptions of gender and sexuality

Authors

  • Bárbara Cristina Moreira Sicardi Nakayama UFSCar – Campus Sorocaba
  • Luiz Fábio Santos Secretaria Municipal de Educação de Sorocaba

Keywords:

Genre. Sexuality. Youth and Adult Education. Narratives Education. Teacher training

Abstract

This article is a summary of the dissertation of Santos (2016) linked to the Center for Studies and Research on Narratives. Training and Teaching Work (Nepen ) developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos (UFSCAR) -Sorocaba campus. Is focused on perceptions about gender and sexuality to teachers who work in the Youth and Adult Education
(EJA), with the following issues: What are the perceptions about gender and sexuality evidenced in educational narratives produced by teachers who work in adult education and from them which setting can guide their educational practices? To answer we defined the objectives : Understanding the perceptions of gender and sexuality to teachers who work in adult education and the
importance of discussing these issues in the statement of respect for differences within the school. Point out problems for convergence between the act of educating and issues related to gender and sexuality in EJA. Discuss gender and sexuality issues in the relations of daily school EJA driving the reflection on the values that mark our society. It is structured from a qualitative perspective and uses for production data preparation of educational narratives in an extension course, considers for
the analysis pre categories defined by Novoa (2009): practice, personagens, sharing and public. As a result envisions offering educational grants for improving the social quality of adult education. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Cristina Moreira Sicardi Nakayama, UFSCar – Campus Sorocaba

Doutora em Educação pela UNICAMP, Professora do Departamento de Ciências Humanas e Educação (DCHE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar – Campus Sorocaba

Luiz Fábio Santos, Secretaria Municipal de Educação de Sorocaba

Mestrando em Educação pela UFSCar – Campus Sorocaba e Supervisor de Ensino vinculada à Secretaria Municipal de Educação de Sorocaba

References

BALDISSERA, Adelina. Pesquisa-ação: uma Metodologia do “conhecer” e do “agir” coletivo. Sociedade em Debate, 7(2):5-25, agosto/2001.

BARDIN, Laurence, trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1977.

BELELI, Iara. Gênero. In: MISKOLCI Richard, (org.) Marcas da diferença no ensino escolar; São Carlos; EdUFSCar, 2010.

BORRILLO, D. A homofobia. In: LIONÇO, T.; DINIZ, D. (orgs.) Homofobia e educação: um desafio ao silêncio. Brasília: Letras Livres, 2009.

BORTOLINI, Alexandre. Diversidade sexual e de gênero na escola, Revista Espaço Acadêmico, Nº 23, agosto de 2011.

CÉSAR, Maria Rita de Assis. Sexualidade e gênero: ensaios educacionais contemporâneos, R. Est. Pesq. Educ. Juiz de Fora, v. 12, n. 2, jul./dez. 2010.

DESLAURIES, J. P.; KÉRISIT, M. In: POUPART, J. et al.(Org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2012.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. Brasília, 2ª edição: Liber Livro Editora, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000. 1996.

GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. In: Ciência & Educação, v. 11, n. 2, 2005. p. 327- 345.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós estruturalista. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. 179 p.

MISKOLCI, Richard. Sexualidade e Orientação Sexual. In: _______, (org.) Marcas da diferença no ensino escolar; São Carlos; EdUFSCar, 2010.

NÓVOA, Antonio. Professores: Imagens do futuro presente. EDUCA - Instituto de Educação Universidade de Lisboa. Lisboa, Portugal, 2009.

SICARDI, Bárbara Cristina Moreira. Biografias educativas e o processo de constituição profissional de formadores de professores de matemática. Campinas, SP: 2008. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. UNICAMP, 2008.

SICARDI NAKAYAMA, Bárbara Cristina Moreira. Leitura e produção do conhecimento e a potencialidade heurística das narrativas educativas. In: NUNES, Célia Maria Fernandes; ARAUJO, Regina Magna Bonifácio de. (orgs.) Narrativas de Professores em Formação: O Significado de ser Pedagogo. Jundiaí, Paco Editorial: 2015.

SICARDI NAKAYAMA, B. C. M.; TINTI, D. S.; JANUARIO, G. Narrativas Educativas e percursos de formação e (auto)formação de professores que ensinam Matemática. In: Encontro Paulista de Educação Matemática, 10. Anais. X EPEM: Os (des)caminhos da Educação Continuada de Professores que ensinam Matemática no Estado de São Paulo. São Carlos: SBEM/SBEM-SP, 2010, p. 1-13.

Published

2017-06-01

How to Cite

SICARDI NAKAYAMA, B. C. M.; SANTOS, L. F. Narratives education of teachers working in youth and adult education: perceptions of gender and sexuality. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 2, p. 100–120, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1121. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Artigos