Pedagogical action of the teacher

the languages from the look freinetiano

Authors

  • Marisa Del Cioppo Elias Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Training, languages, teacher, knowledge

Abstract

The child of today lives steeped in a world made of symbols which uses, from a very early age, to unlock and see the world. In other words, we can say that, for the "building your knowledge", the child relates to other children, adults and the environment in which they live, using different languages. Our goal is to discuss how this construct from a freinetiano look, since, in this proposal the different languages: verbal, graphic, bodily, musical, plastic writing are encouraged and embraced as part of all activities. To introduce in the school environment, educational techniques such as free text, the newspaper, the mail, the work plan, the class library, the cooperative Council, Célestin Freinet endowed the classroom of structural and functional conditions for work with all languages, based on freedom of expression, in the exchange of ideas, in the experimental tateio, the creative work and cooperation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marisa Del Cioppo Elias, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Graduação em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1967), graduação em Pedagogia pelo Instituto de Educação Piratininga (1973), mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1984) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1993). Atualmente é professor titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

References

CLANCHÉ, P. O texto livre: escrita das crianças. Lisboa: Estampa, 1977.

COLLECTIF ICEM. Perspectives d’éducation populaire. Paris: Maspéro, 1979.

DALHBERG, G. MOSS, P.; PENCE, A. Qualidade na educação da primeira infância: perspectives pós-modernas. Porto Alegre: ArtMed, 2003.

ELIAS, M. D. C. (Org.) Pedagogia Freinet: teoria e prática. Campinas: Papirus, 1996.

ELIAS, M. D. C. Célestin Freinet: uma pedagogia de atividade e cooperação. 9. ed. Petrópolis: Vozes; 2010.

ELIAS, M. D. C. De Emílio a Emília: a trajetória da alfabetização. São Paulo: Scipione, 2000.

ELIAS, M. D. C. Illiteracy and learning of reading and writing. In: MULTILETTRE, Bulletin de la FIMEM, n. 5, p. 7-11, 1990.

FREINET, C. A educação do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FREINET, C. As técnicas Freinet da Escola Moderna. 4.ed. Lisboa: Estampa, 1975.

FREINET, C. Ensaios de pedagogia sensível. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FREINET, C. O Método natural. Lisboa: Estampa, 1971. 3 v.

FREINET, C. Pedagogia do bom Senso. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

FREINET, C. Uma escola para o povo. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

FREINET, É. O itinerário de Célestin Freinet: a livre expressão na pedagogia Freinet. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.

Published

2016-12-10

How to Cite

ELIAS, M. D. C. Pedagogical action of the teacher: the languages from the look freinetiano. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 1, p. 27–40, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1295. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.