The scant presence of relationships between Science, Technology, Society and Environment in the initial training of Natural Science teachers in USP
Keywords:
STSE Education. Teacher training. Biology teaching. Physics teaching. Chemistry teaching.Abstract
The environmental impacts of industrial development driven by scientific and technological advances and the use of chemical weapons in wars gave rise to the STSE Studies. Despite having consolidated itself in Brazil as a line of research in postgraduate courses and in meetings of natural science teaching researchers, STSE Education still has a timid presence in initial teacher training. The aim of this research is to verify how much the STSE approach appears in teacher-training degree in biology, physics and chemistry at USP. The issue to be investigated is in which disciplines the STSE approach appears in the program or in the bibliography. The research is of a documentary type and its object is the course curricula. The method used is comparative and the parameter is previous studies that mention the presence of STSE Education in teacher-training degree courses. The results show that this approach is still incipient in initial teacher training at USP.
Downloads
References
AIKENHEAD, G. What is STS Science Teaching? In: SOLOMON, J.; G. AIKENHEAD, G. (Eds.) STS Education: international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994, p. 47-65.
BINATTO, P. F. A formação de professores em exercício na perspectiva do professor-pesquisador. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2015.
BINATTO, P. F.; DUARTE, A. C. S.; TEIXEIRA, P. M. M.; SOARES, M. M. Análise das reflexões de futuros professores de biologia em discussões fundamentadas pelo enfoque CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, 2017, p. 931-951. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017173931
CUNHA, R. B. Perfil das pesquisas na linha temática Ciência, Tecnologia e Sociedade em quatro eventos de ensino de ciências. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, Santo Ângelo, v. 13, n. 3, 2023a, p. 401-414. https://doi.org/10.31512/encitec.v13i3.1001
CUNHA, R. B. Indícios de Educação CTS nas licenciaturas em ciências da natureza na Unicamp. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 15, n. 33, 2023b, p. 141-151. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i33.703
DECONTO, D. C. S. A perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade na disciplina de Metodologia do Ensino de Física: um estudo na formação de Professores à luz do referencial sociocultural. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
DOMICIANO, T. D.; LORENZETTI, L. A Educação CTS na formação inicial de professores: um panorama de teses e dissertações brasileiras. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 10, n. 5, p. 1-21, 2019. https://doi.org/10.26843/rencima.v10i5.1521
EGEVARDT, C.; LORENZETTI, L.; HUSSEIN, F. R. G. S.; LAMBACH, M. Desafios da Educação CTS na formação de professores de química: analisando uma disciplina CTS. Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 9, n. 2, p. 1-23, 2021. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i2.11796
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
HUNSCHE, S. Professor fazedor de currículos: desafios no estágio curricular supervisionado em ensino de física. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.
LIMA, M. R.; TEIXEIRA, P. M. M. Enfoque CTS e o ensino de evolução: análise da articulação da tríade CTS em uma experiência didática. Anais do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, 2017.
MUNCHEN, S. A inserção da perspectiva Ciência-Tecnologia-Sociedade na formação inicial de professores de química. Tese (Doutorado em Educação em Ciências). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
PRUDÊNCIO, C. A. V. Perspectiva CTS em estágios curriculares em espaços de divulgação científica: contributos para a formação inicial de professores de Ciências e Biologia. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
ROEHRIG, S. A. G.; MACLEOD, K. Inserção da Educação CTS na formação inicial de professores de física: reflexões a partir de uma experiência no Canadá. Anais do XVIII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, Florianópolis, 2020, p. 1554-1561.
SANTOS, W. L. P. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, Piracicaba, v. 1, número especial, novembro de 2007. Disponível em <https://www.academia.edu/download/47556207/149-530-1-PB.pdf>. Acesso em 10/01/2023.
SCHNETZLER, R. P. A pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, São Paulo, v. 25, suplemento 1, p. 12-24, 2002. https://doi.org/10.1590/S0100-40422002000800004
SILVA, D. F. O ensino em uma abordagem CTS: evoluções nas concepções de futuros professores de física. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
SILVA, L. R. D. Contribuições de uma disciplina CTS para a qualidade da educação: um estudo de caso na formação inicial de professores. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade). Centro Federal de Educação Tecnológico Celso Suckow da Fonseca, Rio de Janeiro, 2013.
SILVA, F. C. T. Estudos comparados como método de pesquisa: a escrita de uma história curricular por documentos curriculares. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21 n. 64, p. 209-224, 2016. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216411
TOMMASIELLO, M. G. C. CTS no currículo de cursos de licenciatura: ideias dos alunos sobre efeito estufa. Anais do II Seminário Hispano-Brasileiro de Avaliação das Atividades Relacionadas com Ciência, Tecnologia e Sociedade. Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2012, p. 231-242.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.