Perceptions of Pedagogy students on the topic of health as a contemporary transversal content in the initial grades of Elementary School
Keywords:
Education, Health, Teaching knowledgeAbstract
The pedagogical teacher is, due to the naturalness of his activity, a teacher who increasingly assumes an active role in the teaching and learning process. In this multipurpose context, the content available in the initial grades also includes content focused on education and health. Based on this research, this studio aims to investigate the perceptions of Pedagogy students on the contemporary cross-cutting theme of health and education in the initial grades of Primary School. This is a field investigation with a qualitative, exploratory and descriptive approach. Students from the pedagogy course at Higher Education Institutions in the western region of Paraná, Brazil participated in the investigation. The results reveal that the majority of interviewees believe that there is no dissociation between health and education, but almost all interviewees believe that they are not prepared to offer activities in this environment.
Downloads
References
ALVES, M. M. dos S; ALMEIDA, L. A. Guia de Oficinas Pedagógicas Tema Transversal Saúde. Grupo de Pesquisa Alfabetização Científica e o Ensino de Física, Química e Biologia na Educação Básica. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. EduCAPES. Rio de Janeiro-RJ. 2019, 58 p. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/564728. Acesso em: 18 jun. 2024.
BARDIN, L. Análise do conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BOTELHO, G. R. Temas transversais, um assunto contemporâneo?. Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, UFS, Aracaju, 2021. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/16578. Acesso em: 10 dez. 2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Atualizada até a EC n. 105/2019. [Brasília-DF]. 1988. Disponível em: https://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf. Acesso: em 27 jun. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. CNE. Resolução n.º7 de dezembro de 2010. Fixa Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. [Brasília-DF]. 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/receb007_10.pdf. Acesso em: 16 jun. 2024
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. [Brasília-DF]. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 04 mar.2021.
BRASIL. Temas contemporâneos transversais na BNCC: Contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Ministério da Educação. [Brasília-DF]. 2019, 20p.
BRASIL. Caderno Saúde. Série Temas Contemporâneos Transversais Base Nacional Comum Curricular (BNCC) – Saúde, Educação alimentar e nutricional. Base Comum Curricular, Ministério da Educação. [Brasília-DF]. 2022. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/cadernos_tematicos/caderno_saude_consolidado_20102022.pdf. Acesso em: 20 de dezembro de 2023.
BRASIL. 8ª conferência Nacional de saúde, relatório final. Ministério da Saúde 17-21 de março de 1986. Saúde. Gov. [Brasília-DF]. 1986 Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/8_conferencia_nacional_saude_relatorio_final.pdf. Acesso em: 08 Jul. 2020.
FALKENBERG, M. B. et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, p. 847-852, 2014.
MACEDO, E. F. Os temas transversais nos parâmetros curriculares nacionais. Química Nova na Escola, São Paulo. n. 8, 1988.
OLIVEIRA FILHO, A. ZÔMPERO, J. P. de F.; SANTOS, M. L. dos. A Temática Saúde na Perspectiva dos Parâmetros Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum Curricular. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 2020, v. 21, n.4, p. 430-436, 2020.
WHO. The WHOQOL Group. The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): position paper from the World Health Organization. Soc Sci Med 1995; 41:1403-10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.