Bologna 2015

the state of things

Authors

  • António Cachapuz Universidade de Aveiro

Keywords:

Higher education. Portugal. Mistake.

Abstract

The study first deals with the political/educational framework of initial teacher training in the newly frame created named European Higher Education Area brandishing arguments that help to understand whether such a political project aims to legitimize a change of logic-oriented human development either cooperative and emancipatory or economistic nature in the context of neoliberal
globalization. In a second time, it presents a brief critical analysis of the current organization of initial teacher education because of the choice made between the two above-mentioned logic changes. The study focuses then on issues and dilemmas raised by the development of the ongoing process and presents proposals for improvement sustained in the context of citizen participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

António Cachapuz, Universidade de Aveiro

Professor doutor da Universidade de Aveiro/CIDTFF, Aveiro, Portugal.

References

AMARAL, A., “Managerialismo e Governação das Instituições do Ensino Superior”, em Formas de Governo do Ensino Superior, Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2004.

ANTUNES, F., “O Espaço de Ensino Superior para uma Nova Ordem Educacional?”, Educação Temática Digital, 9, nº esp., 2007, pp. 1-28.

BENTO, J.O., “Por uma Univercidade anticonformista”, Porto: U.Porto, 2014.

CACHAPUZ, A., SANTOS, M. S., LIMA, I. P., “Declaração de Bolonha e o Sistema de Graus do Ensino Superior - bases para uma discussão”, Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2002.

CACHAPUZ, A.,”A Construção do Espaço Europeu de Ensino Superior. Um case study da globalização”, em Universidade Contemporânea: políticas do processo de Bolonha, SP: Pereira, E. e Almeida, M. (orgs.), Campinas: Mercado das Letras, 2009, pp. 13-26.

CACHAPUZ, A.,“Bolonha 2010”,em Reforma Universitária e a Construção do Espaço Europeu de Educação Superior, análise de uma década do processo de Bolonha, Pereira, E. M. e Almeida, M.L (orgs.), Campinas: Mercado das Letras, 2011, pp. 93-106.

CACHAPUZ, A.,“A Universidade na encruzilhada de paradigmas”, em Educação IberoAmericana uma análise para além das perspectivas mercadológicas da produção de conhecimento, Almeida, M.L e Catani, A. (orgs.), Campinas: Mercado das Letras, 2015, pp. 256-269.

DECRETO LEI 79/2014, Ministério da Educação e Ciência, Lisboa: Diário da República, 14 de Maio, 2014.

FERREIRA, V., Pensar, Lisboa: Bertrand, 1992.

HILDEBRAND, M., “Overview of the development of academic recognition practices in Europe”. Higher Education in Europe, 1996, vol.XXI (4), pp. 39-49.

KEELING, R., “The Bologna Process and the Lisbon Research Agenda: the European Commission´ Expanding Role in Higher Education Discourse”, European Journal of Education, 2006, 41(2), pp. 203-223.

MAASSEN, P., “The Modernisation of Higher Education Governance in Europe”, em Políticas do Ensino Superior, Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2008, pp. 71-106.

MORIN, E., Os sete saberes necessários à Educação do futuro. S. Paulo:Cortez, 2000.

OLIVEIRA , T. e Holland, S.,“Retórica e Realidades nas Reformas de Ensino Superior e no Processo de Bolonha”. Ensino Superior, 2008, nº 29, pp. 19-23.

SIMÃO, V., SANTOS, M. S., COSTA, A., Ensino Superior: uma visão para a próxima década, Lisboa: Gradiva, 2002.

Sítios úteis:

- Declaração de Bolonha:

http://www.unige.ch/cre/activities/Bologna%20Forum/Bologna_welcome.htm

- Agenda/Estratégia de Lisboa:

en.wikipedia.org/wiki/Lisbon_Strategy

- EQF “European qualifications framework for lifelong learning”, Staff Working Document/(2005)/Brussels:

http://europa.eu.int/commom/education/policies/2010/doc/basic2004.pdf (em particular caps. 3 e 5)

- Reforma curricular e sistemas de governança na Europa:

www.esmu.be (em particular o estudo, “The extend and impact of Higher Education curricular reform across Europe)

www.eua.be (TRENDS V, Universities Changing the European Higher Education Area, 2007)

Published

2016-03-23

How to Cite

CACHAPUZ, A. Bologna 2015: the state of things. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 1, n. 2, p. 36–50, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1830. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.