History, Philosofy and Sociology of Quantum Physics in Teacher Education Research

Authors

  • Iara Federal University of Goiás
  • Luiz Gonzaga Roversi Genovese Federal University of Goiás
  • Wellington Pereira de Queirós UFMS

Keywords:

History, Philosophy and Sociology of Science. Quantum Physics. Teaching Physics. Initial Teacher Training.

Abstract

The aim of this study was to present the research scenario for the History, Philosophy and Sociology of Quantum Physics (QP) in the inicial training of physics teachers. To this end, we accessed the theses and dissertations catalog of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and found a total of 6 papers. We adopted a research methodology of documentary analysis: synthesis and chronicle.  We used Contreras' models of teacher training - technical specialist, reflective and critical intellectual - as the theoretical framework for analysis.  As a result, we found that most of the studies implicitly present the teacher training models, with a preponderance of the reflective teacher training model with traits of the technical specialist. We point to the need for more research into the critical training model and an increase in this discussion in the pedagogical practices of initial and continuing training courses for physics teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iara, Federal University of Goiás

PhD student in Science and Mathematics Education at the Federal University of Goiás. She has a master's degree, bachelor's degree and a degree in Physics from the Federal University of Goiás. She has experience in public and private higher education institutions as a Physics and Mathematics teacher for 10 years in the following disciplines: General Physics, Basic Physics and Analytical Geometry Laboratory. In basic education, she has been an effective Physics teacher in the State Education Network of the State of Goiás for 20 years

Luiz Gonzaga Roversi Genovese, Federal University of Goiás

Graduated in Physics from Unesp-Rio Claro (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho) in 1998. Doctorate and Masters in Education for Science from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp-Bauru), obtained in 2008 and 2002, respectively. He worked as a Effective Professor of Basic Education II (physics and chemistry - State Department of Education of São Paulo) between 1998 and 2009. He is currently an Associate Professor at the Physics Institute of UFG and the Postgraduate Program in Science Education and Mathematics at UFG. He has experience in the area of ​​Science Education, with an emphasis on Sociology of Science, Technology and Technoscience and Teacher Training belonging to the intersection of the School Field and the University Field, the Large Research-Physics Group. Sit down, let's take up the activity of thinking...

Wellington Pereira de Queirós, UFMS

Doutorado em Educação para a Ciência. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de Goiás. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9734-7136

References

CARDOSO, F. Uma abordagem histórico-conceitual para o ensino de introdução a física quântica na formação inicial de professores de física. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2021.

CONTRERAS, J. A autonomia de professores. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GIROUX, H.A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed,1997.

GRECA, I. M.; MOREIRA, M.A. Uma revisão da literatura sobre estudos relativos ao ensino da mecânica quântica introdutória. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v.6, n.1, p. 29-56, março,2001. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/585 Acesso em 16 de julho de 2024.

GUERRA, A.; BRAGA, M. A. B.; REIS, J.C. Tempo, espaço e simultaneidade: uma questão para os cientistas, artistas, engenheiros e matemáticos no século XIX. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 27, n.3, dezembro, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/issue/view/1563 Acesso em 20 de julho de 2024.

MARTINS, A. F. P. Natureza da Ciência no ensino de ciências: Uma proposta baseada em “temas” e “questões”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 32, n. 3, p. 703-737, dezembro, 2015.

MATTHEWS, M. História, filosofia e ensino de Ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 12, n. 3: p. 164-214, dez. 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7084 Acesso em 19 de julho de 2024.

MELO, E. G. S. A natureza da ciência na formação inicial de professores-contribuições do teatro científico-experimental. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2016.

MOZENA, E. R.; OSTERMANN, F. Sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 327-332, agosto,2016.

Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n2p327 Acesso em 18 de julhos de 2024.

MOZENA, E. R. A solução de Planck para o problema da radiação do corpo negro (PRCN) e o ensino da física quântica. Dissertação (Mestrado em Ensino de ciência). Universidade de São Paulo, São Paulo,2003.

NARDI, R.; GATTI, S. R. T. A História e a Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências. Série Educação para Ciência. São Paulo: Escrituras, 2016.

OLIVEIRA, F. F.; VIANNA, D. M.; GERBASSI, R. S. Física moderna no ensino médio: o que dizem os professores. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 29, n. 3, p. 447-454, Abril,2007 Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1806-11172007000300016 Acesso em: 13 de julho de 2024.

OSTERMANN, F.; RICCI, T.F. Conceitos de Física Quântica na formação de professores: relato de uma experiência didática centrada no uso de experimentos virtuais. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v.22, n.1, p.9-35, abril,2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6392/5917 Acesso em 19 de julho de 2024.

PANTOJA, G. C. F.; MOREIRA M. A.; HERCOVITZ, V. E. Uma revisão de literatura sobre a pesquisa em ensino de mecânica quântica no período de 1999 a 2009. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 4, n. 3, p.1-34, dezembro 2011. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/976 Acesso em 16 de Julho de 2024.

PEREIRA, A.P.; OSTERMANN, F. Sobre o ensino de física moderna e contemporânea: uma revisão da produção acadêmica recente. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre v.14, n.3, dezembro,2009. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/976 Acesso em 16 de julho de 2024.

PIGOZZO, Daniel. Do místico ao quântico: O emaranhamento de cosmovisões no desenvolvimento da Física Moderna e Contemporânea. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física). Universidade Federal do Rio grande do Sul, Porto Alegre, 2021.

PIMENTA, S. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil. São Paulo: Editora Cortez, 2002.

ROCHA, C. R.; HERSCOVITZ, V.E.; MOREIRA, M.A. Uma revisão da literatura em publicações de 2010 a 2016 sobre o ensino de conceitos fundamentais de Mecânica Quântica. Latin-American Journal of Physics Education, Cidade do México, v.12, n.1, p.1-20, março, 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6556285 Acesso em 18 de julho de 2024.

RODRIGUES, W. V. Bohr e o princípio da complementaridade: subsídios para materiais educacionais numa abordagem histórica. Dissertação (Mestrado em Ciência, tecnologia e Educação). Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Rio de Janeiro, 2016.

ROSA, P. R.S. Uma introdução à pesquisa qualitativa em ensino de ciências. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul,2015.

SANTOS, F. O. J.; SÁNCHEZ, G.S. Pesquisa educacional: Quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 2000.

SCHITTLER, D.; MOREIRA M. A. Física Moderna e Contemporânea no primeiro ano de ensino médio: laser de rubi, um exemplo de unidade de ensino potencialmente significativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 9, n.3, p.1- 24, maio/agosto, 2016. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect Acesso em 13 de Julho de 2024.

SCHON, D. A. La formación de profesionales reflexivos. Hacia um nuevo disseño de la ensenãnza y El aprendizaje em las profesiones. Barcelona: Paidós,1992.

SILVA, A. C.; ALMEIDA, M. J. P. M.; HALLACK, M. L. Fragmentos do paradoxo EPR em um trecho de divulgação científica: uma pesquisa de cunho exploratório com ingressantes na universidade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 32, n. 1, p. 53-75, abril, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2015v32n1p53 Acesso em 18 de julho de 2024.

SILVA, Aline dos Santos. Movimento surrealista e física quântica: uma possível aproximação para um ensino de física como processo cultural. Dissertação (Mestrado em Ciência, tecnologia e Educação). Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Rio de Janeiro, 2019.

SOUZA, R. S.; GRECA, I. M.; SILVA, I; TEIXEIRA, E. S. Reflexões sobre o ensino de Mecânica Quântica no cursos de graduação em Física a partir de uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro, v.20, p.1363-1391, janeiro/dezembro, 2020 a. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/issue/view/1010 Acesso em 18 de julho de 2024.

SOUZA, R. S.; GRECA, I. M.; SILVA, I; TEIXEIRA, E. S. Contributos ao ensino de mecânica quântica a partir da análise da Complexidade de questões presentes no ENADE à luz da Taxonomia de Bloom revisada. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v.42, e20190004, 2020b. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0004 Acesso em: 18 de julho de 2024.

SOUZA, R. S.; GRECA, I. M.; SILVA, I; TEIXEIRA, E. S. Ensino de Mecânica na licenciatura em física por meio da história e filosofia da ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 38, n.2, p.914-944, agosto de 2021. Disponível em:https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74157 Acesso em:20 de julho de 2024.

SOUZA, R. S.; REIS, G. A J.; HORA, G.M.B. O estado da arte das pesquisas relacionadas à divulgação científica sobre a física quântica entre os anos 2010 e 2022. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 46, e20240052,2024 Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2024-0052 Acesso em: 10 de agosto de 2024.

SOUZA, R. S. Análise de uma proposta didática para o ensino de mecânica quântica por meio de contextualização histórica na formação de professores de física. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências). Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador,2020.

STENHOUSE, L. El professor como tema de investigación y desarollo. Revista de Educación, Madrid, v.277,n.1,p.43-53,maio/agosto,1985. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=18486 Acesso em 20 de julho de 2024.

TEIXEIRA, E.S., FREIRE JR. O., EL-HANI, C. N. A influência de uma abordagem contextual sobre as concepções acerca da natureza da ciência de estudantes de física. Ciência e Educação, Bauru, v.15, n, 3, p.529-556, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000300006 Acesso em 20 de julho de 2024.

TEIXEIRA, P. M. A. A educação científica sob a perspectiva da pedagogia histórico-crítica e do movimento CTS no ensino de ciências. Ciência e Educação, Bauru v.9, n.2, p.177-190, ,2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200003 Acesso em: 22 de julho de 2024.

VILELA, M. L; SELLES, S. E. É possível uma Educação em Ciências críticas em tempos de negacionismo. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v.37, n.3, p.1722-1747, Dezembro, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74999 Acesso em: 22 de julho de 2024.

Published

2024-11-12

How to Cite

IARA; ROVERSI GENOVESE, L. G.; PEREIRA DE QUEIRÓS, W. History, Philosofy and Sociology of Quantum Physics in Teacher Education Research. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, p. e024007, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1928. Acesso em: 21 nov. 2024.