Museum Education and Teacher Education: practices, discourses and meanings produced with/in science museums

Authors

  • Alice Ferreira Azevedo Museu da Vida Fiocruz - Casa de Oswaldo Cruz/Fundação Oswaldo Cruz
  • Carla Gruzman Programa de Pós-Graduação em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde, Casa de Oswaldo Cruz/Fundação Oswaldo Cruz

Keywords:

Science museums, University, Museum education, Discourse, Teachers training

Abstract

The article explored discourses on teachers in training, focusing on Biology undergraduates in two educational contexts—science museums and universities. The study involved professionals from the educational sectors of the Museum of Life Fiocruz and the National Museum/UFRJ, as well as Biology faculty from three public universities—State University of Rio de Janeiro, Federal Fluminense University, and Federal Rural University of Rio de Janeiro. The theoretical framework was based on Bakhtin and the Circle's socio-historical perspective of language, and semi-structured interviews offered deeper insights into the subjects' meaning-making. The analysis identified three themes: a) Museum education: value positions and interlocutors; b) Activities focused on teachers and undergraduates; c) Perspectives on educational processes with teachers in training. The study revealed individual efforts for joint activities and emphasized the need to institutionalize relations between museums and universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alice Ferreira Azevedo, Museu da Vida Fiocruz - Casa de Oswaldo Cruz/Fundação Oswaldo Cruz

Mestre em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde pela Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz. Graduada em Ciências Biológicas, modalidade Licenciatura, pela Universidade Federal Fluminense.  Bolsista de pesquisa (CNPq) no Museu da Vida Fiocruz/Fundação Oswaldo Cruz (2022 - 2024). Atualmente é educadora museal no Museu Ciência e Vida (Fundação Cecierj) e participa do Grupo de Pesquisa Educação, Museus de Ciências e seus Públicos (Fiocruz).

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. 2. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 2°. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

BEVILAQUA, D. V.; SOARES, M.; FERREIRA, J. R.; FANDI, J.; GOMES, I.; DAMICO, J. S.; MANO, S. Os visitantes do Ciência Móvel – Vida e Saúde Para Todos: perfil e opinião dos professores que levam suas turmas. In: XIX Congreso Nacional De Divulgación De La Ciencia Y La Técnica De La Somedicyt E XIII Reunión De La Red De Popularización De La Ciencia Y La Técnica En América Latina Y El Caribe (Redpop), 19., 2013, Zacatecas. Anais [...]. Zacatecas: Redpop, 2013. p. 469-480.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Museus. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília: IBRAM, 2018. Disponível em: https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/Caderno-da-PNEM.pdf. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Museus. Política Nacional de Educação Museal. Brasília: IBRAM, 2018. Disponível em: https://pnem.museus.gov.br/wp-content/uploads/2012/08/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Educa%C3%A7%C3%A3o-Museal.pdf. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Museus. Revisão da Política Nacional de Educação Museal (PNEM): IBRAM convida à participação social. Portal Gov.br, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/museus/pt-br/assuntos/noticias/revisao-da-politica-nacional-de-educacao-museal-pnem-ibram-convida-a-participacao-social. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Ofício Circular Nº 2/2021/CONEP/SECNS/MS. Orientações para procedimentos em pesquisas com qualquer etapa em ambiente virtual. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2021.

CARVALHO, C.; GEWERC, M. Museu como espaço de formação cultural docente: O que os museus do Rio de Janeiro oferecem aos/às professores/as. Educação, Sociedade & Culturas, v. 66, p. 1-22, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.24840/esc.vi66.681. Acesso em: 3 set. 2024.

CASTRO, F. S. R. Apresentação. In: Pesquisa Nacional De Práticas Educativas Dos Museus Brasileiros: Relatório Final 1 [recurso eletrônico]. Coord. Daniele Pereira Canedo; José Roberto Severino. Santo Amaro, BA: UFRB; Salvador: UFBA; Brasília, DF: IBRAM, 2023.

CASTRO, F. S. R. A Construção do Campo da Educação Museal: Políticas Públicas e Prática Profissional. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 90–114, 2019. DOI: 10.12957/redoc.2019.40706. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/40706. Acesso em: 12 ago. 2024.

CASTRO, F.; CHIOVATTO, M.; COSTA, A.; SOARES, O. La educación museal en Brasil: de la práctica al concepto. ICOM Education, v. 29, p. 99-113, 2020.

CAZELLI, S.; COIMBRA, C. A. Pesquisas educacionais em museus: desafios colocados por diferentes audiências. In: 1º Workshop Internacional de Pesquisa em Educação em Museus, 2013, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2013.

CERQUEIRA, B. R. S. O museu de Ciências como elemento da formação inicial de professores de biologia. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, p. 569-574, 2021.

COSTA, A.; CASTRO, F.; SOARES, O. Por uma história da Educação Museal no Brasil. In: CASTRO, F.; SOARES, O.; COSTA, Andrea (org.). Educação Museal: conceitos, história e políticas. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2020. Cap. 4. p. 15-39.

COSTA, A.; CASTRO, F.; SOARES, O.; CHIOVATTO, M. Educação museal. In: Instituto Brasileiro de Museus. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília, DF: IBRAM, 2018.

DA SILVA, M. C. B.; LEITE, R. C. M. Formação de professores em museus de ciências: construindo o estado da questão. Atos de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 3, p. 695-717, 2020.

DAHMOUCHE, M. S.; PIRES, A. M. G.; CAZELLI, S. O Museu Ciência e Vida investiga seu público: professores. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. e13514, 2020.

FIOCRUZ. Plano Museológico Museu da Vida 2017-2021. Rio de Janeiro: Fiocruz/Casa de Oswaldo Cruz/Museu da Vida, 2017. Disponível em: http://www.museudavida.fio-cruz.br/images/educacao/planomuseologico_maio_museudavida_2018.pdf. Acesso em: 7 ago. 2024.

GATTI, B. A., Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista. Curitiba, Brasil, n. 50, p. 51-67, out/dez. 2013. Editora UFPR.

GRUZMAN, Carla. Educação, ciência e saúde no museu: uma análise enunciativo-discursiva da exposição do Museu de Microbiologia do Instituto Butantã. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

GRUZMAN, C.; COSTA, A. Educação e formação profissional a partir da Mesa de Santiago: cenários, contribuições e (in)visibilidades. In: HEYMANN, Luciana (org.). 50 anos da Mesa Redonda de Santiago do Chile (1972-2022). São Paulo: Hucitec, 2023. p. 94-127.

HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R.; TORRES, C. P. M. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill Interamerica Education, 2018. 714 p.

JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. A formação continuada de professores em centros e museus de ciências no Brasil. 2006. 317 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LOPES, T.; DAHMOUCHE, M. S. Arte, educação científica e política: diálogos plurais. Conhecer: debate entre o público e o privado, [S. l.], v. 9, n. 23, p. 141–164, 2019. Doi: 10.32335/2238-0426.2019.9.23.1131. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revistaconhecer/article/view/1131. Acesso em: 3 ago. 2024.

MACEDO, R. S. Compreender a Formação e a Formação pela Compreensão: para além das simplificações. In: MACEDO, R. S. Compreender/Mediar a Formação: o fundante da educação. Brasília: Liber Livro Editora, 2010. p. 41-101.

MAHOMED, Carla. Parcerias entre instituições de ensino superior e museus de ciência e tecnologia no âmbito da formação inicial de professores. 2020. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.

MARANDINO, M. A prática de ensino nas licenciaturas e a pesquisa em ensino de ciências: questões atuais. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 168-193, 2003.

MARANDINO, M.; LEITE, E. D.; COLOMBO, P. D. Esquentando o debate: análise de temas sociocientíficos controversos selecionados por licenciandos em visitas a museus. Educação e Pesquisa, v. 49, p. 250644, 2023.

MARANDINO, M.; MARTINS, L. C.; GRUZMAN, C.; CAFFAGNI, C. W.; ISZLAJI, C.; CAMPOS, N.; BIGATTO, M. A abordagem qualitativa nas pesquisas em educação em museus. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 7., 2009, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, 2009.

MARANDINO, M.; MARTINS, L. Museus e Educação: políticas públicas e formação de professores. Pensar a Educação em Pauta, 2017.

MARANDINO, M.; PUGLIESE, A.; OLIVEIRA, I. S. Formação de professores, museus de Ciências e relações entre Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente. In: Rocha, M. B.; Oliveira, R. D. V. L. (Orgs.). Divulgação científica: textos e contextos. 2019. São Paulo: Livraria da Física.

MARTINS, L. C.; CASTRO, F.; ALMEIDA, A. M. Como fazer depois de 2020? A Política Nacional de Educação Museal em um contexto pós-pandêmico. Revista Cadernos do Ceom, v. 34, n. 54, p. 43-54, 2021.

NOGUEIRA, M. A. Formação cultural: questões teóricas. In: MENDONÇA, R. H. (Org). Salto para o futuro: Formação cultural de professores. Boletim, v. 7, 2010.

OVIGLI, D. F. B.; FREITAS, D. Contribuições de um centro de ciências para a formação inicial do professor. In: Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 1, p. 693-708, 2009.

PUGLIESE, Adriana. Os museus de ciências e os cursos de licenciatura em ciências biológicas: o papel desses espaços na formação inicial de professores. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

PUGLIESE, A.; MARANDINO, M. Os museus de ciências como componente curricular dos cursos de licenciatura: uma análise sociológica. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais [...]. Águas de Lindóia, 2015.

QUEIROZ, G. R. P. C. Formação de mediadores para museus em situações educacionais ampliadas: saberes da mediação e desenvolvimento profissional. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 149-161, jun. 2013.

SCALFI, G. A. M.; ISZLAJI, C.; MARANDINO, M. A formação de professores na perspectiva CTSA por meio de atividades nos museus de ciências. Indagatio Didactica, v. 12, n. 4, p. 73-89, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21676. Acesso em: 03 set. 2024.

SOARES, O. J.; GRUZMAN, C. O lugar da pesquisa na educação museal: desafios, panoramas e perspectivas. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 115-139, 2019.

SPEIGHT, C.; BODDINGTON, A.; BOYS, J. Introduction. In: BODDINGTON, Anne; BOYS, Jos; SPEIGHT, Catherine (org.) Museums and Higher Education Working Together: Challenges and Oportunities. Surrey: Ashgate, 2013. p. 3-25.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2024-11-11

How to Cite

FERREIRA AZEVEDO, A.; GRUZMAN, C. Museum Education and Teacher Education: practices, discourses and meanings produced with/in science museums . Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1945. Acesso em: 22 nov. 2024.