Teacher training, primary education and educational quality in Angola

gaps and bridges in the relationship

Authors

  • António Luís Julião Universidade Katyavala Bwila

Keywords:

Teacher training. Primary school. Quality of teaching

Abstract

This paper presents reflection on bridges and gaps in the relationship between teacher training
processes and the development of the primary education curriculum in Angola. From a dialectical-reflexive and
critical perspective, we discuss the need for teacher training that can be combined with the educational context of
contemporary. Thus, this study questioned the problematic and complex relationship between the curricular
design of teacher education and the development of the primary education curriculum in Angola, which require a
perspective of globalization and contextualization of training, using new technologies, able to guarantee the educational quality in Angola

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

António Luís Julião, Universidade Katyavala Bwila

Especilização em Desenvolvimento Curricular e Inovação Educativa. Universidade Katyavala Bwila

References

ANGOLA. Decreto-Lei n.º 17/16, de 7 de Outubro – publicado no Boletim Oficial da República. I Série – n.º 170 – Cria os principios e as bases gerais do Sistema de Educação e Ensino, 2016.

ANGOLA. Decreto presidencial Nº 160/18, de 3 de Julho de 2018. Aprova o estatuto dos agentes de educação. Boletim Oficial de Angola, 4 jul, 2018.

ANGOLA (2018). Decreto-Lei n.º 205/18, de 3 de Setembro – publicado no Boletim Oficial da República. I Série – n.º 135 – Cria o Programa Nacional de Formação e Gestão do Pessoal Docente.

ANTUNES, C. A avaliação da aprendizagem escolar: fascículo 11. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

CARDOSO, E. M. S. Programa De Metodologia Do Ensino Da Pedagogia Com Base Nas Competências Profissionais. Trabalho de Dissertação de Mestrado. Universidade Agostinho Neto. Instituto Superior de Ciências da Educação do Lubango: Lubango, 2016.

CHIMUCO, S. M. A Formação inicial de professores em Angola no contexto da reforma educativa: desafios e necessidades - Institutos Médios Normais de Benguela (Tese de Doutoramento). Universidade do Minho, Braga, 2014.

INSTITUTO NACIONAL de Investigação e Desenvolvimento da Educação (INIDE). Currículo do Ensino Geral. Angola: Luanda. 3ª Edição. Editora Moderna, S.A, 2013.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Caracterização Global do Contexto Angolano e Respectivo Sistema Educativo. Reforma Curricular/INIDE. Luanda: Ministério da Educação, 2003.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano Mestre de Formação de professores Angola: Luanda, 2008.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In A. Nóvoa (coord). Os professores e sua formação. Lisboa: publicações Dom Quixote/IIE, 1992.

PACHECO, J. A. e Flores, A. F. Formação e Avaliação de Professores. Porto: Porto Editora, 1999.

ZASSALA, C. A Orientação escolar e profissional em Angola. 2ª ed. Luanda: Mayamba Editora, 2012.

Published

2020-04-06

How to Cite

LUÍS JULIÃO, A. Teacher training, primary education and educational quality in Angola: gaps and bridges in the relationship. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 5, p. e020002, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/24. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.