Teacher training, primary education and educational quality in Angola
gaps and bridges in the relationship
Keywords:
Teacher training. Primary school. Quality of teachingAbstract
This paper presents reflection on bridges and gaps in the relationship between teacher training
processes and the development of the primary education curriculum in Angola. From a dialectical-reflexive and
critical perspective, we discuss the need for teacher training that can be combined with the educational context of
contemporary. Thus, this study questioned the problematic and complex relationship between the curricular
design of teacher education and the development of the primary education curriculum in Angola, which require a
perspective of globalization and contextualization of training, using new technologies, able to guarantee the educational quality in Angola
Downloads
References
ANGOLA. Decreto-Lei n.º 17/16, de 7 de Outubro – publicado no Boletim Oficial da República. I Série – n.º 170 – Cria os principios e as bases gerais do Sistema de Educação e Ensino, 2016.
ANGOLA. Decreto presidencial Nº 160/18, de 3 de Julho de 2018. Aprova o estatuto dos agentes de educação. Boletim Oficial de Angola, 4 jul, 2018.
ANGOLA (2018). Decreto-Lei n.º 205/18, de 3 de Setembro – publicado no Boletim Oficial da República. I Série – n.º 135 – Cria o Programa Nacional de Formação e Gestão do Pessoal Docente.
ANTUNES, C. A avaliação da aprendizagem escolar: fascículo 11. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
CARDOSO, E. M. S. Programa De Metodologia Do Ensino Da Pedagogia Com Base Nas Competências Profissionais. Trabalho de Dissertação de Mestrado. Universidade Agostinho Neto. Instituto Superior de Ciências da Educação do Lubango: Lubango, 2016.
CHIMUCO, S. M. A Formação inicial de professores em Angola no contexto da reforma educativa: desafios e necessidades - Institutos Médios Normais de Benguela (Tese de Doutoramento). Universidade do Minho, Braga, 2014.
INSTITUTO NACIONAL de Investigação e Desenvolvimento da Educação (INIDE). Currículo do Ensino Geral. Angola: Luanda. 3ª Edição. Editora Moderna, S.A, 2013.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Caracterização Global do Contexto Angolano e Respectivo Sistema Educativo. Reforma Curricular/INIDE. Luanda: Ministério da Educação, 2003.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano Mestre de Formação de professores Angola: Luanda, 2008.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In A. Nóvoa (coord). Os professores e sua formação. Lisboa: publicações Dom Quixote/IIE, 1992.
PACHECO, J. A. e Flores, A. F. Formação e Avaliação de Professores. Porto: Porto Editora, 1999.
ZASSALA, C. A Orientação escolar e profissional em Angola. 2ª ed. Luanda: Mayamba Editora, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.