Permanent training in schools
the profoco's experience in Santa Cecília – PB
Keywords:
Ongoing formation. Art education. Pedagogical practice.Abstract
The present study reports an experience of ongoing formation in schools. This is the mini-course Art-Education, carried out within the scope of Profoco - Ongoing Formation Project in the municipality of Santa Cecília - PB, in 2011. The perspective adopted in this work is qualitative with an action research approach, evoking narratives of seven teachers, a coordinator and a trainer teacher. It highlights ongoing training from the inside, based on Imbernón (2009, 2010, 2016), concluding that the training experience analyzed remains current and necessary for the development of teaching autonomy.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília, DF: MEC/SEF, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 56 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2010.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13.ed. São Paulo: Cortez, 2011.
PIMENTA, Selma Garrido. “Professor reflexivo: construindo uma crítica”. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7 ed., São Paulo: Cortez, 2012, p. 20-62.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SANTA CECÍLIA - PB. Guia Prático do Minicurso Arte-Educação. Profoco-Programa de Formação Continuada de Santa Cecília – PB. Santa Cecília, PB: 2011. 6p.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez, 1986.
ZEICHNER, K. M. A Formação Reflexiva de Professores: Ideias e Práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.