Permanent training in schools

the profoco's experience in Santa Cecília – PB

Authors

  • Robson de Arruda Secretaria Municipal de Educação de Santa Cecília
  • Robéria Nádia Araújo Nascimento Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Keywords:

Ongoing formation. Art education. Pedagogical practice.

Abstract

The present study reports an experience of ongoing formation in schools. This is the mini-course Art-Education, carried out within the scope of Profoco - Ongoing Formation Project in the municipality of Santa Cecília - PB, in 2011. The perspective adopted in this work is qualitative with an action research approach, evoking narratives of seven teachers, a coordinator and a trainer teacher. It highlights ongoing training from the inside, based on Imbernón (2009, 2010, 2016), concluding that the training experience analyzed remains current and necessary for the development of teaching autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robson de Arruda, Secretaria Municipal de Educação de Santa Cecília

Pedagogia (UEPB), Mestre em Formação de Professores (UEPB), Especialização em Educação Básica (UNIPÊ). Professor, Analista Educacional na Rede Estadual de Ensino de Pernambuco, Coordenador do Departamento de Ensino da Secretaria Municipal de Educação de Santa Cecília-PB. Orcid: 0000-0001-6149-9827.

Robéria Nádia Araújo Nascimento, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2007). Professora Associada do Departamento de Comunicação Social (UEPB). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP/UEPB), com atuação na Linha de Pesquisa Ciências, Tecnologias e Formação Docente. Integrante dos Grupos de Pesquisa: TECLIN- Tecnologias, Culturas e Linguagens (PPGFP/UEPB), Comunicação, Cultura e Desenvolvimento e Comunicação, Memória e Cultura Popular (DECOM/UEPB), vinculados à Linha de Pesquisa Mídia e Estudos Culturais. Aglutinando esses espaços, orienta os eixos temáticos: Mídias e Educação; Estudos Culturais e Identidade Docente; Formação Docente e Práticas Pedagógicas; Educação Intercultural, Gênero e Currículo Escolar.

References

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília, DF: MEC/SEF, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 56 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2010.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PIMENTA, Selma Garrido. “Professor reflexivo: construindo uma crítica”. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7 ed., São Paulo: Cortez, 2012, p. 20-62.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SANTA CECÍLIA - PB. Guia Prático do Minicurso Arte-Educação. Profoco-Programa de Formação Continuada de Santa Cecília – PB. Santa Cecília, PB: 2011. 6p.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez, 1986.

ZEICHNER, K. M. A Formação Reflexiva de Professores: Ideias e Práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2021-05-07

How to Cite

ARRUDA, R. de; NÁDIA ARAÚJO NASCIMENTO, R. Permanent training in schools: the profoco’s experience in Santa Cecília – PB. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. e021013, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/285. Acesso em: 3 jul. 2024.