Teacher training and communicative rationality
intersection points
Keywords:
Teacher training., Communicative rationality., Professional Education.Abstract
Discusses the process of continuing education for the technical teacher, at one of the State Centers for Vocational Education, in the Sisal Identity Territory, and the contribution of this teacher's professionality, from a reflective character of pedagogical conceptions. It aims to understand how these processes collaborate to overcome the instrumental rationality of teachers with a view to communicative rationality. Methodologically, it is anchored in a collaborative research, developed from reflective sessions with teachers about their teaching practice. As a result, it is pointed out the importance of training processes through emancipatory relation, enable teaching practices based on communicative action.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ANECLETO, Úrsula. Ação linguístico-comunicativa e a interação na esfera pública comunicacional. Tese (doutorado em Educação). Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, p. 162. 2016.
CABRAL, Marlucia Barros Lopes. Formação Docente e Pesquisa Colaborativa: Orientações e reflexões práticas. In: VII SEMINÁRIO REGIONAL DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO DO NORDESTE, 8. 2012. Recife, Pe. Anais... Recife: Biblioteca ANPAE, 2012. V.13, p. 1-8.
DESGAGNÉ, Serge. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão. Natal, v. 29, n. 15, p. 7-35, maio/ago. 2007.
GATTI, Bernadete; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (orgs.) Metodologia da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 29-38.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo: Racionalidade da ação e racionalização social. Vol.1. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012a.
________. Teoria do agir comunicativo: Sobre as críticas da razão funcionalista. Vol.2. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012b.
________. Agir comunicativo e razão destranscendentalizada. Tradução de Lucia Aragão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.
________. Teoría de la acción comunicativa: complementos y estudios previos. Tradução de Manuel J. Redondo. Madrid: Catedra, 1989a.
________. Consciência moral e agir comunicativo. 2. Ed. Tradução Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989b.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Coord.). Vida de professores. 2. Ed. Porto: Porto Editora, 2013. P. 31-61.
IBIAPINA, I. M. L de M.; RIBEIRO, M. M. G. e FERREIRA, M. S.(Orgs.). Pesquisa em educação: múltiplos olhares. Brasília: Líder Livro Editora, 2007.
IBIAPINA, I. M. L de M. (Org.). Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líder Livro Editora, 2008.
KOHLBERG, L. The Philosophy of Moral Development. Nova Iorque: Harper & Row, 1981.
MAGALHÃES, M. C. C. Sessões reflexivas como uma ferramenta aos professores para compreensão crítica das ações da sala de aula. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE INTERNACIONAL PARA A PESQUISA CULTURAL E TEORIA DA ATIVIDADE, 5., 2012, Amsterdam. Anais... Amsterdam: VrijeUniversity, 2002. p. 18-22.
NÓVOA, Antonio. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa-Portugal: Educa, 2002.
________. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa-Portugal: Educa, 2009.
PRESTES, Nadja M.H. Educação e Racionalidade: Conexões e possibilidades de uma razão comunicativa na escola. Porto Alegre: Edipurcrs, 1996.
SCHÖN, Donald. A. Educando o professor reflexivo. São Paulo: Artmed, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.