School managers
continuous formation in sexuality a contemporary existence
Keywords:
School managers. Formation. Sexuality. Experience.Abstract
The present descriptive qualitative work is a cut of a masters research about the formation of school managers in sexual education. The objective is to discuss the previous knowledge of what the school managers express about the theme of sexuality, and to present the words after a continuous formation carried out in a municipality in the interior of São Paulo. The results obtained indicate that this training contributed, being able to reflect and rethink about different subjects of sexuality, reviewing previous concepts presented, which generally make difficult the treatment of this issue and the implementation of sexual education proposals.
Downloads
References
DE LA TORRES, S; e BARRIOS. O curso de Formação para Educadores, São Paulo, Madras Editora Ltda, 2002, p.14.
FIGUEIRÓ, M. N. D. Formação de Educadores Sexuais: adiar não é possível – Campinas, SP: Mercado de Letras; Londrina, PR: Eduel (Coleção Dimensões da Sexualidade), 2006.
GARCIA, L. J. V. O processo de educação sexual na escola: um estudo de caso sobre a conceituação, significação e representação compreensiva de professores da rede municipal de ensino de Camboriú- SC sobre educação sexual. 81 f. Dissertação (Mestrado Educação e Cultura) Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC, Florianópolis, 2005, p.11.
LEÃO, A. M. C. Estudo analítico-descritivo do curso de pedagogia da UNESP- Araraquara Quanto à inserção das temáticas de sexualidade e orientação sexual Na formação de seus alunos. Tese (Doutorado em Educação Escolar)–Universidade Estadual Paulista, Faculdade de
Ciências e Letras, Araraquara, 2009. 343 f..
LEÃO, A. M. C. A percepção do (a)s professore (a)s e coordenadores (a)s dos cursos de Pedagogia da Unesp quanto à inserção da sexualidade e da educação sexual no currículo: analisando os entraves e as possibilidades para sua abrangência. Relatório de Pós-Doutorado em Sexologia e Educação Sexual, Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista Araraquara, 2012, p.18.
LEÃO, A.M.C.; RIBEIRO P.R.M.; e BEDIN, R.C. A Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores Florianópolis, v. 11, n. 01, jan. /jun, 2010, p. 36 –52.
LEÃO, A.M, de C. Concepção dos Profissionais da Educação e Pais sobre sexualidade e Educação sexual: elaboração, aplicação e avaliação decursos interventivos voltados para pais professores e alunos. Relatório de pesquisa apresentado à Fapesp. Pesquisa regular Processo n.2016 22432-0/2013, 2016.
LEI, Plano Nacional de Educação. PNE. Brasília: Inep, Brasil. Ministério da Educação, 2001. p.123.
MAIA, A. C. B; e RIBEIRO, P. R. M.. Sexualidade e educação sexual. Texto utilizado no Ambiente virtual da aprendizagem. Programa Refedor, Curso de Especialização em Educação Especial, UNESP, Nead, 2014,2011, p. pp.75-84.
MELO, S. M. M. O invólucro perfeito: paradigmas de corporeidade e formação de educadores. In: RIBEIRO, P.R.M. (Org.). Sexualidade e educação: aproximações necessárias. São Paulo: Arte e Ciência, 2004 p.73-113.
RIBEIRO, P.R. M. (1990). Educação sexual além da informação. São Paulo: EPU.
SILVA, T.T. da. Documentos de identidade: uma introdução as teorias do currículo. Belo Horizonte:Autêntica, 2007, p.156.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.