Prerogative of teaching of philosophy

senses and possibilities in the education

Authors

  • Alex Sander da Silva Universidade do Extremo Sul Catarinense

Keywords:

Philosophy – Teaching of Philosophy – Formation

Abstract

Our intention here is to put back the debate on the teaching philosophy in the context obligatory.
In this sense, firstly we discuss to what extent the teaching of philosophy in the current context of obligation, can keep his condition critical formation at school and what its limits and possibilities. Next, let's address some prerogatives of teaching and learning of philosophy and, in particular, deal with these prerogatives not closed in themselves, unaware of other possibilities, but to indicate important factors for teacher practice
in teaching of philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alex Sander da Silva, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Doutor em Educação pela PUC do Rio Grande do Sul. Professor do Programa de Pós-graduação em
Educação da Universidade do Extremo Sul Catarinense.

References

ARISTÓTELES. Metafísica. São Paulo: Editora Abril, 1973.

CARMINATI, C. J. O ensino de filosofia no II grau: do seu afastamento ao movimento pela sua reintrodução (a sociedade de estudos e atividades filosóficas-SEAF). 195 f. Dissertação Mestrado em Educação. Centro de Ciências da Educação – UFSC, Florianópolis, 1997.

CARMINATI, C. J. Formação e docência: a trajetória de professores de filosofia. Tese de Doutorado em Educação. Centro de Ciências da Educação – UFSC – Florianópolis, 2003.

CARMINATI, C. J. Sentidos do fazer e da formação do(a) professor(a) de filosofia do ensino médio. Anais da 27ª ANPED/2004.

CERLETTI. A.; KOHAN, W. A filosofia no ensino médio. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1999.

COLOMBO, O. P. Pistas para filosofar. v.1. Porto Alegre: Evangraf, 1999.

FAVARETTO, C. F. Notas sobre o ensino de filosofia. In: ARANTES, Paulo E. et al. A filosofia e seu ensino. São Paulo: Vozes/Educ, 1995. p. 77-85.

GARCIA, C. B. Filosofia, ação e mundo das aparências. In: FÁVERO, A., RAUBER, J., KOHAN, W. (org.). Um olhar sobre o ensino de filosofia. Ijuí: UNIJUÍ, 2002 - (Coleção filosofia e ensino), p. 53-66.

GALLO, S.; KOHAN, W. O. (org.). Filosofia no ensino médio. Petrópolis: Vozes, 2000.

JASPERS, K. Introdução ao pensamento filosófico. São Paulo: Cultrix, 1971.

KANT I. Crítica da Razão Pura. São Paulo: Nova Cultural, 1992.

KANT I. Resposta à pergunta: o que é Iluminismo? In: A paz perpétua e outros opúsculos. Lisboa: edições 70, 1990.

SCHNEIDER, P. R. Filosofia e ensino. In: FÁVERO, A., RAUBER, J., KOHAN, W. (org.). Um olhar sobre o ensino de filosofia. Ijuí: UNIJUÍ, 2002 - (Coleção filosofia e ensino), p. 67-83.

VON ZUBEN, N. A. Filosofia e Educação: atitude filosófica e a questão da apropriação do filosofar. In: Revista Pro-Posições. v. 3, n. 2, p. 7-27, jun. 1992.

Published

2018-06-18

How to Cite

SANDER DA SILVA, A. Prerogative of teaching of philosophy: senses and possibilities in the education. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 3, p. 67–78, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/382. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.