The evaluative practice and the conceptions of education
Keywords:
Evaluative Practice. Conception of Education. Pedagogical Practice. Teacher trainingAbstract
It is understood, that the evaluative practice is an intentional act, articulated to a conception of education and act in unity a conception of: education, pedagogical practice and evaluation. The principal was to analyze the evaluation practices realized by Basic Education teachers in articulation with the conception of education adopted in their pedagogical practices. The analysis was based on a structured questionnaire applied to teachers. The study shows inconsistencies between the theoretical basis and the evaluative practice. This finding reveals the existence of a fragility in the understanding of the theoretical basis - practical evaluation, as a result, it is possible to perceive some contradictions.
Downloads
References
CHUEIRI, M. S. F. Concepções sobre a avaliação escolar. Estudos em Avaliação Educacional, [S.l.], v. 19, n. 39, p. 49-64, jan./abr. 2008. Disponível em: <http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1418/1418.pdf>. Acesso em: 02 mar. 2018.
COMENIUS. Didática Magna. São Paulo: WMF, 2011.
DEMO, P. Avaliação qualitativa. 10 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.
DEMO, P. Teoria e prática da avaliação qualitativa. Perspectivas, Campos dos Goytacazes, v. 4, n. 7, p. 106-115, jan./jul. 2005. Disponível em: < file:///D:/Dados%2024-04-12/Dados%20C/Usuario/Downloads/241-667-1-PB.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2018.
ESTEBAN, M. T.. O que sabe quem erra? Reflexões sobre avaliação e fracasso escolar. 2 ed. Petrópolis: De Petrus et al, 2013a.
ESTEBAN, M. T. (Org.). Ser professora: avaliar e ser avaliada. In: Escola, currículo e avaliação. 4ed. São Paulo: Cortez, 2013b. p. 13-37.
FRANCO, M. L. P. B. Pressupostos epistemológicos da avaliação educacional. In: SOUSA, Clarilza Prado de (Org.). Avaliação do rendimento escolar. 14 ed. Campinas: Papirus, 2007. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico). p. 13-26.
GADOTTI, M. Prefácio. In: DEMO, Pedro. Avaliação qualitativa. 10 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.
HOFFMANN, J. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. 33 ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 15 ed. Santo André, SP: Loyola, 1998.
LIBÂNEO, J. C.. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. 2 ed. Salvador: Malabares Comunicação e Eventos, 2005.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MESQUITA, M. de F. M.; COELHO, M. H. M. Breve trajetória histórico-pedagógica do planejamento de ensino e da avaliação da aprendizagem. Dialogia, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 163-175, 2008.
MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: E.P.U., 2014.
SAUL, Ana Maria. Avaliação emancipatória: desafio à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2010.
PIMENTA, S. G. (Org.). Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: Saberes pedagógicos e atividade docente. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 15-38.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 42 ed. Campinas: Autores Associados, 2012a.
SAVIANI, D. A pedagogia no Brasil: história e teoria. 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012b.
SILVA, L. A. O método pedagógico dos jesuítas: o Ratio Studiorum. [S.l.: s.n., s.d.]. Disponível em: <http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/fontes_escritas/1_Jesuitico/ratio%20studiorum.htm>. Acesso em: 22 jan. 2018.
SOUSA, S. Z. L. Revisando a teoria da avaliação da aprendizagem. In: SOUSA, C. P. (Org.). Avaliação do rendimento escolar. 14 ed. Campinas: Papirus, 2007. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico). p. 27-49.
TYLER, R. W. Princípios básicos de currículo e ensino. 10 ed. Rio de Janeiro: Editora Globo, 1949.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.