Women in science and the education of science teachers

on admission to the University of Brasilia and career progression

Authors

  • Jeane Rotta Universidade de Brasília
  • Cláudia Regina

Keywords:

Formation of teachers of Natural Sciences, Women at university, Ceiling glass, Crystal labyrinth

Abstract

This work is an excerpt from an initial training course for Natural Science teachers that discussed the participation of women in Science. The objective of this work was to reflect on the admission of women to the University of Brasília and the presence of female professors in management positions. The qualitative methodology had a documentary research design. The results indicated equity in admission of women and men. However, in undergraduate and graduate courses in Education, the number of women is higher than in Physics. In leadership positions, there is female teacher representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jeane Rotta, Universidade de Brasília

Doutorado pela Universidade de São Paulo-USP. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1776-5398.

Cláudia Regina

Mestrado pela Universidade de Brasília-UnB. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5144-0522.

References

BATISTA, I. L., HEERDT, B., SOUZA, D.C.; STAL, J. C.; KIKUCHI, L. A.; COSTA, M.; CORRÊA, M. L.; CHIARI, N. D. A. Formação de Professores no Brasil e Questões de Gênero Feminino em Atividades Científicas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9, 2015, Águas de Lindóia. Anais eletrônico [...] Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2015. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1992-1.PDF.Acesso em 23 de maio de 2020.

BELTRÃO, K. I.; ALVES, J. E. D. A reversão do Hiato de Gênero na educação brasileira no século XX. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, SP, v. 39, n. 136, p. 125-156, jan./abr. 2009.

CAVALLI, M. B.; MEGLHIORATTI, F. A. A participação da mulher na ciência: um estudo da visão de estudantes por meio do teste DAST. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, PR, v. 3, n. 3, p. 86-2, set./dez. 2018.

ELSEVIER. The Researcher Journey Through a Gender Lens. Elsevier Gender Report, 2020. Disponível em: https://gender-spear.eu/assets/content/Gender-2020-report-A4-WEB%20(1).pdf. Acesso em 20 de jan. 2021.

GARCIA, C. C. Breve história do feminismo. São Paulo: Claridade, 2011.

HEERDT, B.; BATISTA, I. L. Representações sociais de ciência e gênero no ensino de Ciências. Práxis Educativa, Ponta Grossa, PR, v. 12, n. 3, p. 995-1012, out./dez., 2017a.

HEERDT, B.; BATISTA, B. I. L. Saberes docentes: mulheres na ciência. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9, 2017, Florianópolis. Anais eletrônico [...] Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017b. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0549-1.pdf?fbclid=IwAR2ow5G0noFGS_PONbMaDfJebkDXCn7upHnOJyc60al4zgUW3bl15Yvw9jc. Acesso em 19 jul. 2020.

HERRERA, E. V. A vitrine da inclusão e o espetáculo de Nicolau: a ascensão profissional da mulher acadêmica em cargos de gestão em instituições de ensino superior no Brasil. Tese do Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.

LAZZARINI, A. B.; SAMPAIO, C.P.; GONÇALVES, V. S.; NASCIMENTO, E. R. S.; PEREIRA, S. M. V.; FRANÇA. V. V. Mulheres na Ciência: papel da educação sem desigualdade de gênero. Revista Ciências em Extensão, São Paulo, SP, v. 14, n. 2, pp. 188 -194, abr./jun., 2018.

LIMA, B, S. O labirinto de cristal: as trajetórias das cientistas na Física. Estudos Feministas, Florianópolis, SC, v. 21, n.3, p. 883-903, set./dez., 2013.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

MINAYO, S. O. Quantitativo-Qualitativo: oposição ou complementariedade. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul./set., 1993.

NOGUEIRA, M. Mulheres na Universidade, 05/10/2020. Disponível em: https://noticias.unb.br/artigos-main/4481-mulheres-na-universidade. Acesso em 12 de nov. de 2020.

FERNANDES, L. S.; PACHECO, J. F. Concepções Docentes sobre as Mulheres Cientistas e as Contribuições Femininas para o Desenvolvimento Histórico da Química., 2020. In: ANAIS DO ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 20, Pernambuco, 2020. Anais[...]Recife UFRPE/UFPE, 2020. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/ENEQPE2020/247824-CONCEPCOES-DOCENTES-SOBRE-AS-MULHERES-E-AS-CONTRIBUICOES-FEMININAS-PARA-O-DESENVOLVIMENTO-HISTORICO-DA-QUIMICA. Acesso em 06 de nov.2021.

MARCHI, M.; RODRIGUES, A. O sexismo e suas consequências: um ensaio sobre a percepção de Ciência. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS,11, Florianópolis, 2017. Anais[...]Florianópolis: ABRAPEC, 2017. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R2313-1.pdf. Acesso em 06 de nov.2021.

REIS, G. L. O gênero e a docência: uma análise de questões de gênero na formação de professores do Instituto de Educação Euclides Dantas. Dissertação do Curso de Mestrado da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.

SILVA, L. R. C. da.; DAMACENO, A. D.; MARTINS, M. da C. R.; SOBRAL, K. M.; FARIAS, I. M. S. de. Pesquisa documental: alternativa investigativa na Formação docente. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO 9; ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA 3, Curitiba, 2009. Anais eletrônico [...] Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2009. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/3124_1712.pdf. Acessado em: 15 de julho de 2018.

SOUZA, R. G. S.; SARDENBERG, C. M. B. Visibilizando a mulher no espaço público: a presença das mulheres nas universidades. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO 10 - DESAFIOS ATUAIS DOS FEMINISMOS, 2013. Florianópolis. Anais[...] Florianópolis: UFSC, 2013.

UNB É A NONA MELHOR UNIVERSIDADE DO BRASIL UnB Notícias, 2021. Disponível em: UnB é a nona melhor universidade do Brasil. Acesso em 11 de jun. de 2021.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA, 2021. Disponível em: https://www.unb.br/. Acesso em 11 de jun. de 2021.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Anuário Estatístico da UnB, 2019. Disponível em: http://dpo.unb.br/images/phocadownload/unbemnumeros/anuarioestatistico/AnuarioEstatistico2019.pdf. Acesso em 05 de fev. 2020.

VAZ, M. A.; ROTTA, J. C. G.; BATISTA, C. R. G. Participação feminina nas ciências: contexto histórico e perspectivas atuais. Revista Hipótese, Itapetininga, v. 7, n. único, p. 97-111, 2021.

VOLPATO, G; MORAIS, J. L. A invisibilidade das mulheres na ciência: história e conjuntura atual. Seminário de Filosofia e Sociedade. Seminário de Filosofia e Sociedade, Criciúma, SC, v. 2, n. 2, n.p., jan./ dez. 2018.

Published

2021-12-29

How to Cite

ROTTA, J.; REGINA GONÇALVES BATISTA, C. R. G. Women in science and the education of science teachers: on admission to the University of Brasilia and career progression. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. e021021, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/489. Acesso em: 22 jul. 2024.