Teaching professional development

everyday and learning teaching teachers from beginning

Authors

  • Lúcia Gracia Ferreira UESB/UFRB

Keywords:

Teacher Professional Development, Dayli, Beginning Teachers, Teaching Learning

Abstract

This study aimed to get to know the daily lives of two beginning teachers and the relationship with the Teacher Professional Development. Thus, it is a qualitative, exploratory and (auto) biographical research, carried out in two municipalities in the interior of Bahia. It counted on the collaboration of a teacher and a teacher at the beginning of her career who worked in the rural area and wrote diaries for a year and made them available for this investigation. Thus, from the data, it was found that the Teacher Professional Development is not an inert process, but in constant movement, revealed by / in the daily personal and professional life that marks the teachers' training process. It was evidenced that knowledge was being built and mobilized, as well as, relationships established for professional practice to happen. Although teaching learning has been revealing peculiar ways of being a teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Paula Cristina Soares Silva de. Condições do trabalho docente: políticas e processos de desenvolvimento profissional. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vitória da Conquista-BA, 2020.

BARRETO, Andreia Cristina Freitas. A profissão docente no Brasil e a carreira profissional: entre sonhos e realidades. In: NASCIMENTO, Maria das Graças Chagas de Arruda; GARCIA, Alexandra; REIS, Graça Regina Franco da Silva; RUST, Naiara Miranda; GIRALDO, Victor (Orgs.). Didática(s) entre diálogos, insurgências e políticas: tensões e perspectivas na relação com a formação docente. 1. ed. v. 2. Rio de Janeiro/Petrópolis: Faperj; CNPq; Capes; Endipe. DP et Alii. E-book, 2020, p. 297-306.

BROSTOLIN, Marta Regina.; OLIVEIRA, Evelyn Aline da Costa de. Desenvolvimento profissional: percursos formativos de professores iniciantes. Práxis Educacional, v. 11, n. 18, 301-319. 2014.

CERTEAU, Michel de; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano: 2. morar, cozinhar. 7 ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves e Lúcia Endlich Orth. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 16 ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

CRUZ, Lilian Moreira. Desenvolvimento profissional docente e formação continuada: possíveis diálogos. I In: NASCIMENTO, Maria das Graças Chagas de Arruda; GARCIA, Alexandra; REIS, Graça Regina Franco da Silva; RUST, Naiara Miranda; GIRALDO, Victor. Didática(s) entre diálogos, insurgências e políticas: tensões e perspectivas na relação com a formação docente. 1. ed. v. 2. Rio de Janeiro/Petrópolis: Faperj; CNPq; Capes; Endipe. DP et Alii. E-book, 2020, p. 287-296.

CRUZ, Lilian Moreira; BARRETO, Andreia Cristina Freitas; FERREIRA, Lúcia Gracia. Caminhos do desenvolvimento profissional docente na perspectiva freireana. Com a Palavra o Professor, Vitória da Conquista (BA). v. 5, n. 12, maio-agosto/ 2020, p. 355-372, 2020. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/529. Acesso em: 30 set. 2020.

D’ÁVILA, Cristina; FERREIRA, Lúcia Gracia. Aprendizagem da docência e profissionalidade dbe docentes universitários iniciantes. Revista Linguagem, Educação e Sociedade. Teresina, Ano 21, n. 35, jul./dez 2016. p.5-22. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/7441. Acesso: 23 nov. 2018.

D’ÁVILA, Cristina; FERREIRA, Lúcia Gracia. Docência Universitária: uma experiência formativa lúdica com professores iniciantes. In: BARBOZA, Maria Auxiliadora Fidelis; TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; COSTA, Maria do Perpétuo Socorro de Lima (Orgs.) Territórios da Docência no Ensino Superior. Curitiba, PR: Editora CRV, 2017, p. 143-156.

D´ÁVILA, Cristina; FERREIRA, Lúcia Gracia. Concepções pedagógicas na educação superior: abordagens de ontem e de hoje. In: D’ÁVILA, Cristina; MADEIRA, Ana Verena. Ateliê Didático: uma abordagem criativa na formação continuada de docentes universitários. Salvador: EDUFBA, 2018. p. 21-46.

DAY, Christopher. Desenvolvimento Profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto, 2001.

FERNANDES, Margarida Ramires. Mudança e inovação na pós-modernidade: perspectivas curriculares. Porto: Porto Editora, 2000. p. 23-45.

FERRAZ, Roselane Duarte. Proximidades e distanciamentos de uma formação reflexiva: um estudo de práticas docentes desenvolvidas por formadores de professores em exercício. 2016. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERREIRA, Lucimar Gracia; ALMEIDA, Manuela Trindade de. Saberes e experiência: formação de professores da rede pública em atividades extensionistas. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 13, n. 3, set./dez., 2017. p. 390-401. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/9879. Acesso em: 20 jan. 2018.

FERREIRA, Lúcia Gracia.; FERREIRA, Lucimar Gracia; FERREIRA, Adriana Guerra. Fazer docente: reflexões sobre formação, trabalho e especificidades das áreas de atuação docente. In: FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Formação Docente: identidade, diversidade e saberes. Curitiba, PR: Editora CRV, 2014, p. 77-88.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Professoras da zona rural: formação identidade, saberes e práticas. 2010. 262f. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) - Universidade do Estado da Bahia: Salvador-BA, 2010.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Professores da zona rural em início de carreira: narrativas de si e desenvolvimento profissional. 2014. 272f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos: São Carlos - SP. 2014a.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Professoras da zona rural: formação identidade, saberes e práticas. Curitiba, PR: Editora CRV, 2014b.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Formação e identidade docente: práticas e políticas de formação. In: FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. (Org.). Formação docente: identidade, diversidade e saberes. Curitiba, PR: Editora CRV, 2014c. p. 167-179.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Desenvolvimento profissional e carreira docente: diálogos sobre professores iniciantes. Acta Scientiarum. v. 39, jan-mar., 2017, p. 79-89. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/29143. Acesso em: 03 fev. 2017.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Mandalas Pedagógicas no processo ensino-aprendizagem: saberes e sabores na formação docente. Práxis Educacional, v. 15, n. 35, p. 61-76, p. 61-76, 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5660. Acesso em: 11 ago. 2020.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Desenvolvimento profissional docente: percursos teóricos, perspectivas e (des)continuidades. Educação em Perspectiva. v. 11. jul. 2020a, p. 1-18. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9326. Acesso em: 07 set. 2020.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Formação de professores e ludicidade: reflexões contemporâneas num contexto de mudanças. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p. 410-431. 2020b. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7901. Acesso em: 13 jan. 2021.

FERREIRA, Lúcia Gracia; ANUNCIATO, Rosa Maria Moraes. Início da carreira docente: o que dizem as dissertações e teses brasileiras. Revista Educação e Cultura Contemporânea. V. 17, N. 50, p. 421-459. PPGE/UNESA. Rio de Janeiro. 2020. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/5413. Acesso em: 09 nov. 2020.

FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Como nos tornamos professoras? Belo Horizonte: Autêntica,

FORTES, Maria Auxiliadora Soares; ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; ARAÚJO, Maria Evylana Alves de; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Planejamento na prática dos professores: entre a formação e as experiências vividas. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 2, p. 315-324, abr./jun., 2018.

FURLANETTO, Ecleide Cunico. Como nasce um professor?: uma reflexão sobre o processo de individualização e formação. São Paulo: Paulus. 2003.

GONÇALVES, José Alberto M. A carreira das professoras do ensino primário. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p. 141-169.

HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992, p. 31-61.

ILHA, Franciele Roos da Silva; HYPOLITO, Álvaro Moreira. O trabalho docente no início da carreira e sua contribuição para o desenvolvimento profissional do professor. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 10, n. 17, jun./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/781. Acesso em: 30 set. 2020.

IMBERNÓN, Francisco. Reflexiones globales sobre la formación y el desarrollo profesional del profesorado en el estado español y latinoamerica. IMBERNÓN, Francisco; SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan. (Org.). Formação permanente de professores: experiências ibero-americanas. São Paulo: Edições Hipótese, 2019. p. 152-162.

IMBERNÓN, Francisco. Un nuevo desarrollo profesional del profesorado para una nueva educación. Revista de Ciências Humanas. Frederico Westphalen, v. 12, n. 19, p. 75-86, Dez., 2011a. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/343. Acesso em: 30 set. 2020.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011b.

JESUS, Regina de Fátima. Sobre alguns caminhos trilhados.... ou mares navegados...Hoje, sou professora. In: VASCONCELOS, Geni A. Nader (Org.). Como me fiz professora. 2 ed. DP&A, 2003. p. 21-41.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, n. 8, jan./abr. 2009, p. 7-22. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf. Acesso em: 27 dez. 2020.

MARCELO GARCIA, Carlos; VAILLANT, Denise. Desarrollo professional docente: como se aprende a enseñar? Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones, 2009.

MIZUKAMI, Maria das Graças. Docência, Trajetórias Pessoais e Desenvolvimento Profissional. In: REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. (Orgs.). Formação de Professores: Tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, 1996. p. 59-91.

MOURA, Juliana da Silva. Transtornos mentais e comportamentais em professores e as implicações para a carreira docente. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vitória da Conquista-BA, 2020.

OLIVEIRA, Thays Marinho; FERREIRA, Lúcia Gracia. Iniciação profissional de docentes da Educação Infantil: docência, aprendizagens e dificuldades. InterEspaço: Revista de Geografia e Interdisciplinaridade, v. 6, e202035, 2020. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/interespaco/article/view/12101. Acesso em: 27 dez. 2020.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia. Desenvolvimento profissional dos professores. In: FORMOSINHO, João (Coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Portugal: Porto Editora, 2009. p. 221-284.

PAIS, José Machado. Vida Cotidiana: enigmas e revelações. São Paulo: Cortez, 2001.

ROSA, Maria Inês Petrucci. Cotidiano da escola: as lentes do cinema propiciando outros olhares e outras histórias. In: CAMARGO, Ana Maria Faccioli de; MARIGUELA, Marcio (Orgs.). Cotidiano escolar: emergência e invenção. Piracicaba: Jacintha Editores, 2007. p. 41-52.

SANTOS, Jurema Rosendo dos; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Professores iniciantes em situação de ausência de bem-estar: perspectivas sobre dilemas no desenvolvimento profissional. Revista Cocar. Edição Especial N.8. Jan./Abr./ 2020 p.347-370. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3063. Acesso em: 22 mar. 2020.

SANTOS, Jurema Rosendo dos; FERREIRA, Lúcia Gracia. Desenvolvimento profissional, vida e carreira: histórias de professores atingidos pelo mal-estar docente. Revista Educação e Emancipação. São Luiz, v. 9, n. 2, jul./dez, p. 108-137, 2020. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/5896. Acesso em: 30 set. 2020.

SANTOS, Jurema Rosendo dos. Desenvolvimento profissional docente: um estudo sobre professores iniciantes da Educação Básica em situação de ausência de bem-estar. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal da Bahia. Salvador-BA, 2019.

SILVA, Mara Aparecida Alves da. Docência universitária na Licenciatura em Química: uma análise dos saberes de experiência e da ação pedagógica. 2021. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia: Salvador-BA, 2021.

SOUZA, Francine Mares Alves de; FERREIRA, Lúcia Gracia. Contemporary Teacher education: contributions and learning. Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 2, n. 1, e11914. p. 1-17. 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/jrks/article/view/11914. Acesso em: 30 maio 2021.

VAILLANT, Denise; MARCELO GARCIA, Carlos. Ensinando a Ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. 1 ed. Curitiba: Editora UTFPR, 2012.

VAILLANT, Denise. Análisis y reflexiones para pensar el desarrollo profesional docente continuo. Educar, especial 30 aniversario, 2014, 55-66. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/287047. Acesso em: 30 mar. 2021.

VAILLANT, Denise. Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente. Revista Docencia. Año XX Número 60, Santiago de Chile: Colegio de Profesores de Chile, 2016, p. 5-13. Disponível em: https://ie.ort.edu.uy/innovaportal/file/48902/1/trabajo-colaborativo-y-nuevos-escenarios-denise-vaillant.pdf. Acesso em: 30 mar. 2021.

XAVIER, Caroline Ferreira Leal; FERREIRA, Lúcia Gracia. The difficulties faced by the teachers of child education in the beginning of career. Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 1, n. 1, e11757. p. 1-23. 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/jrks/article/view/11757. Acesso em: 30 mar. 2021.

Published

2021-10-17

How to Cite

FERREIRA, L. G. Teaching professional development: everyday and learning teaching teachers from beginning. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. 58–80, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/508. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.