The impacts of PNE and BNCC on teacher training and school autonomy
Keywords:
Curriculum, Teacher training, Educational policiesAbstract
This article addresses the reflections of researchers who deal with the impacts of the PNE and BNCC on teacher education, carrying out a critical analysis based on a curriculum perspective in Brazil that links the concept of quality to the results of large-scale assessments and, therefore, limits the autonomy of schools in defining their political-pedagogical projects. It defends that teachers and other subjects present in the educational process are protagonists in curriculum definitions, promoting the realization of pedagogical autonomy guaranteed in national legislation and the rescue of the role of Didactics as an inducer of critical reflection on education in its various aspects.
Downloads
References
BAZZO, Vera; SCHEIBE, Leda. De volta para o futuro... retrocessos na atual política de formação docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 27, p. 669-684, set./dez. 2019. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1038. Acesso em: 20 jul. 2021.
BRASIL. Planejando a Próxima Década: Conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. Brasília: MEC, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 10 de agosto de 2021.
BITTENCOURT, Jane. A Base Nacional Comum Curricular: Uma Análise a partir do Ciclo de Políticas. EDUCERE: XIII Congresso Nacional de Educação, Curitiba. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24201_12678.pdf. Acesso em: 20 jul.2021.
CÂNDIDO, Rita de Kássia; GENTILINI, João Augusto. Base Curricular Nacional: reflexões sobre autonomia escolar e o Projeto Político-Pedagógico. Revista Brasileira de Política e Administração em Educação, Brasília, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.21573/vol33n22017.70269. Acesso em: 17 jul. 2021.
DAVID, Célia Maria et al. (orgs). Desafios contemporâneos da educação. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.
D'ÁVILA, Cristina. A didática nas Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação de Professores da Educação Básica: impasses, desafios e resistências. Revista Cocar, Edição Especial, N.8., jan./abr. 2020, p. 86-101. Belém. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3082. Acesso em: 19 jul. 2021.
GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.17.052.AO01. Acesso em: 20 jul. 2021.
SANTOS, Vinício de Macedo. PNE e condição docente: para uma ontologia do trabalho docente. Zetetiké – FE/UNICAMP –, v. 24, N. 1, p. 173-188, jan./abr. 2016, Campinas. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536. Acesso em: 18 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.