The teaching training of nurses-teachers in Higher Education

dialogues and pratices

Authors

Keywords:

Private institution of higher education. Teacher training. Teacher continuing education.

Abstract

This article aimed to find out how the nurses-teachers of a private college in Feira de Santana-BA mean teacher training for the exercise of the profession in higher education. In this qualitative research, the instrument of collection and production data was the semi-structured interview, carried out with six professors (Bachelor of Nursing), analyzed based on the principles of Content Analysis. The results suggest the need for continuous training processes, not related to the semiannual meetings of the week / pedagogical mobilization. The conclusion is that there are three factors, contributing to teacher training, namely: practical nursing experience, theoretical immersion and solidarity exchanges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta de Souza França, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFBA

Doutoranda em Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Bahia. 

Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana

PhD em Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Feira de Santana.

References

ALMEIDA, M. I. Formação do professor do Ensino Superior: desafios e políticas institucionais. 1ed. São Paulo: Cortez, 2012.

ARRUDA, Â. O ambiente natural e seus habitantes no imaginário brasileiro – Negociando a diferença. In: ARRUDA, A. (Org.). Representando a alteridade. Rio de Janeiro: Vozes, Petrópolis: Vozes, 1998.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 10 ed. Paris: Presses Universitaires de France, 2001.

BOLZAN, D. P. V. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre: Mediação, 2002.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

CUNHA, M. I. da (Org.). Reflexões e práticas em Pedagogia Universitária. Campinas-SP: Papirus, 2007.

CUNHA, M. I. da. O lugar da formação do professor universitário: o espaço da pós-graduação em educação em questão. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 26, p. 81-90, jan./abr. 2009.

FARIAS, I. M. S. de. et al. Didática e Docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber Livro, 2009.

JODELET, D. F. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. F. (Org.). As Representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 2002, p.17-44.

MACEDO, R. S.; GALEFFI, D.; PIMENTEL, A. Um rigor outro sobre a questão de qualidade na pesquisa qualitativa: educação e ciências antropológicas. Salvador: EDUFBA, 2009.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Sammus, 2003.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L.G.C. Docência no ensino superior. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SOARES, S. R. A profissão professor universitário: reflexões acerca de sua formação. In: CUNHA, M. I da; SOARES, S. R.; RIBEIRO, M. L. (Orgs.). Docência universitária: profissionalização e práticas educativas. Feira de Santana: UEFS Editora, 2009.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2007.

Published

2021-10-17

How to Cite

DE SOUZA FRANÇA, M. .; LOPES RIBEIRO, M. . The teaching training of nurses-teachers in Higher Education: dialogues and pratices. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. 1–16, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/544. Acesso em: 11 may. 2024.