Continuous training of teachers from the perspective of inclusion with students with autism spectrum disorder
Keywords:
Education. Continuing teacher education. Inclusion. Autism.Abstract
This article aims to analyze the continuing education of teachers who work with students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in common classes in regular schools in the public school system of the Distrito Federal. It starts from international conventions, legislation on special education in order to extract scientific productions and conceptions about continuing teacher education from the perspective of school inclusion with ASD students. The result showed that the continuing education of teachers from the perspective of inclusion is anchored in current public policies and that, contradictorily, address elements with practical pedagogical practices and enable perspectives of training that advance in the immediate/mediate relationship. Therefore, the importance of expanding continuing education linked to the emancipatory, libertarian and autonomous process.
Downloads
References
ANPED. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Disponível em: https://www.anped.org.br/. Acesso em: 1 junho 2021.
ARANHA, Maria Salete Fabio. Paradigmas da relação da sociedade com as pessoas com deficiência. In Revista do Ministério Público do Trabalho, Ano XI, n.º 21, março, 2001. / Acesso em: 28 out. 2021.
BDTD. Biblioteca Digital Brasileira de tese e dissertações. 2021. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 21 junho 2021.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Decreto nº 9465, de 02/02/2019. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 28/12/1994. Seção 1 – Extra, p. 6. Brasília. Imprensa Oficial. 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57633286. Acesso em: 6 de set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012 – Lei Berenice Piana. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 11 de set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Lei Mundial de Educação para Todos. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Brasília, DF, março de 1990. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Acesso em: 9 set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Lei º5692, de 11 de agosto de 1971. Lei de Diretrizes e Base da Educação (LDB). Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 11/08/1971. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 4 set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Lei nª 9394, de 20/12/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 20/12/1996. Disponível em; http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12907:legislacoes&catid=70:legislacoes. Acesso em: 9 set.2021.
BRASIL. Ministério da Educação e Desporto. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192. Acesso em: 10 set.2021.
CAMARGO, Síglia Pimentel Höher; SILVA, Gabrielle Lenz da; CRESPO, Renata Oliveira; OLIVEIRA, Calleb Rangel de; MAGALHÃES, Suelen Lessa. Desafios no Processo de Escolarização de Crianças com Autismo no Contexto Inclusivo: Diretrizes Para a Formação Continuada na Perspectiva dos Professores, educação, revista 36, 2020. https://search.scielo.org/?lang=pt&q=au:Noronha,%20Daisy%20Pires Acesso em: 23 agosto 2021.
CERQUEIRA, Aliana Georgia Carvalho; SOUZA, Thiago Cavalcanti de; MENDES, Patrícia Adorno. A Trajetória da LDB: Um Olhar Crítico Frente à Realidade Brasileira. Disponível em: http://www.uesc.br/eventos/cicloshistoricos/anais/aliana_georgia_carvalho_cerqueira. Acesso em: 9 set. 2021.
CONTRERAS, J. A autonomia dos professores. Trad. Sandra Tabucco. Venezuela. São Paulo: Cortez, 2012.
CURADO SILVA, Kátia Augusta Pinheiro Cordeiro. Epistemologia da Práxis na Formação dos Professores: Perspectiva Crítica Emancipadora. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2018.
DISTRITO FEDERAL. Subsecretaria de Gestão Pedagógica e Inclusão Educacional. Orientação Pedagógica: Educação Especial. Disponível em: http://www.cre.se.df.gov.br/ascom/documentos/subeb/ed_especial/orient_pedag_ed_especial2010.pdf. Acesso em: 13 set. 2021.
ENDIPE. Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Disponível em: https://www.andipe.com.br/endipe. Acesso em: 7 junho 2021.
ELSABBAGH, M. et al. Global prevalence of autismo and other pervasive developmental disorders. Autism Research. n. 5, v. 3, p. 160-179, 2012.
EVANGELISTA, Olinda; SEKI, Allan Kenzi Seki; SOUZA, Artur Gomes de; TITTON, Mauro; AVILA, Astrid Baecker. Desventuras dos Professores na Formação para o Capital. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2019.
FOMBONNE, E. Epidemiology of pervasive developmental disorders. Pediatric Research. n.65, v.6, p. 591-98, 2009.
FERREIRA, Roberta Flávia Alves. Inclusão de Crianças Autistas com Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: o Desafio da Formação de Professoras. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional) – Universidade de Minas Gerais, Minas Gerais, 2017.
FREITAS, Luiz Carlos de Freitas. A Reforma Empresarial da Educação: Nova Direita, Velhas Ideias. Disponível em: https://www.expressaopopular.com.br/loja/wp-content/uploads/2020/05/Reforma-Empresarial-da-Educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 10 set. 2018.
GAIATO, Mayra. S.O.S. AUTISMO: Guia Completo para Entender o Transtorno do Espectro Autista. São Paulo: NVersos, 2018.
MANTOAN, maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como Fazer? São Paulo: Summus, 2015.
MAZOTTA, Marcos J. S. Educação Especial no Brasil: Histórias e Politicas Públicas. 6ª ed. São Paulo: Côrtez, 2011.
MELO, Elda Silva do Nascimento; SANTOS, Camila Rodrigues dos. A Formação Continuada de Professores (as) no Brasil: no Século XX ao Século XXI. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3269. Acesso em 4 set. 2021.
ROZEK, Marlene. A formação Docente: tensões e possibilidades. In: ROZEK, M; VIEGAS, L.T. Educação Inclusiva. Políticas, Pesquisa e Formação. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. P. 13 – 35.
SILVA, Aline Maira da. Educação Especial e Inclusão Escolar: História e Fundamentos. Curitiba: 1ªed., Editora IBPEX, 2010.
SILVA, ANA Beatriz Barbosa: GAIATO, Mayra Bonifacio; REVELES, Leandro Tadeu. Mundo Singular: Entenda o Autismo. Rio de Janeiro: FONTANAR, 2012.
SEWALD, Silvana. A Formação de Professores e a Organização do Trabalho Pedagógico: Desafios da Inclusão de Alunos com TEA. 2020. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – UNIOSTE, Paraná, 2020.
SIELO BRASIL. Critérios, política e procedimentos para a admissão de periódicos na coleção SIELO Brasil. Disponível em: https://search.scielo.org/?lang=pt&q=au:Noronha,%20Daisy%20Pires Acesso em 23 agosto 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.