Digital resources in cartographic literacy and geography teaching

Authors

  • Amanda Rafaela Faria Universidade Pitágoras Unopar
  • Luciane Guimarães Batistella Bianchini Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Anna Carolyne Batistella Bianchini Universidade Estadual de Londrina - UEL

Keywords:

Digital resources. Cartographic literacy. Geography teaching. Learning.

Abstract

The presence of technologies is increasingly recurrent in everyday life, including in the school environment and in pedagogical work. Digital resources contribute to the teaching and learning process and can help to understand and represent the geographic space. In this way, this study constitutes a survey of dissertations and theses produced in Brazil between 2013 and 2020. Its purpose is to present an overview of research that addresses the proposed theme. Bibliometrics was used as a methodology. At the end of the investigation, it was concluded that technologies help in learning. However, there are aspects that directly interfere in the quality and efficiency of the use of digital resources in classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Rafaela Faria, Universidade Pitágoras Unopar

Mestra Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias pela Universidade Pitágoras Unopar. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8677-9603

Luciane Guimarães Batistella Bianchini, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Psicologia e Sociedade pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (UNESP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3523-2752

Anna Carolyne Batistella Bianchini, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Especialista em Direito Civil e Processo Civil pela Universidade Estadual de Londrina. Advogada. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7998-6807

References

BARROS, M. B. A. A. et al. Fragilidade e Covid-19: Uma Revisão Bibliográfica. In: CONGRESSO DE GERIATRIA E GERONTOLOGIA DO UNIFACIG, 1., 2020, Manhuaçu. Anais [...]. Manhuaçu: UNIFACIG, 2020.

BIANCHINI, L. G. B.; ARRUDA, R. B.; GOMES, L. R. Ludicidade e educação. Londrina: Educacional, 2015.

BRASIL. Lei Federal 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014.

BRASIL. Mistério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília-DF: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Histórico da BNCC. 2022. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico. Acesso: 29 jan. 2022.

CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, p. 227-247, 2005.

CANTO, T. S. do. Tecnologia e cartografia escolar. Salto para o futuro, cartografia escolar, TV Escola, Rio de Janeiro, Ano XXI, v. 13, 2011.

CASTROGIOVANNI, A. C. Apreensão e compreensão do espaço geográfico.

In: CASTROGIOVANNI, A. C.; CALLAI, H. C.; KAERCHER, N. A. (org.). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000. p. 11-22.

HAYASHI, C. R. M. Apontamentos sobre a coleta de dados em estudos bibliométricos e cientométricos. Filosofia e Educação, Campinas, v. 5, n. 2, p. 89- 102, out. 2013.

LUNKES, R. P.; MARTINS, G. Alfabetização cartográfica: um desafio para o ensino de geografia, 2012.

MORAN, J. M. Ensino híbrido na visão de José Manuel Moran. Simpósio Hiper Texto. 2015. Disponível em: http://www.simposiohipertexto.com.br/2015/06/26/ensino-hibrido-na-visao-de-jose-manuel-moran. Acesso em: 19 jan. 2022.

NUNES, K. A. de C. As geotecnologias no ensino de Geografia: o uso do Google Earth nos processos de ensino-aprendizagem sobre a cidade. 2019. 139 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.

PRENSKY, M. Nativos digitais, imigrantes digitais. On The Horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001.

SANTOS, I. S. Dificuldades em ensinar/aprender cartografia nas séries iniciais: desafios na formação do professor/pedagogo. Metáfora Educacional, Feira de Santana, n. 13, p. 125-139, 2012.

SILVA, M. R.; HAYASHI, C. R. M.; HAYASHI, M. C. P. I. Análise bibliométrica e cientométrica: desafios para especialistas que atuam no campo. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 110-129, 2011.

SILVA, E. H. B.; SILVA NETO, J. G.; SANTOS, M. C. dos. Pedagogia da pandemia: reflexões sobre a educação em tempos de isolamento social. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, Salvador, v. 1, n. 4, p. 29-44, jul./ ago. 2020.

SOUZA, V. L. C. A.; LEITE, C. M. C. O contexto interdisciplinar no estudo dos mapas: proposta do curso de Cartografia Escolar na Universidade de Brasília. In: ENCONTRO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM GEOGRAFIA, XII., 2017, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2017. p. 1492-1502. Disponível em: http://www.enanpege.ggf.br/2017/anais/arquivos/GT%2006/213.pdf. Acesso em: 05 jun. 2021.

SPURIO, M. S. et al. Olhar Docente Acerca da Prática com Jogos e Tecnologias nas Intervenções da Sala de Recursos Multifuncionais. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 21, n. 2, p. 118-126, 2020.

VIDAL, A. S.; MIGUEL, J. R. As Tecnologias Digitais na Educação Contemporânea. ID on line Revista de Psicologia, Jaboatão dos Guararapes, v. 14, n. 50, p. 366-379, 2020.

ZABALA, A. Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2022-12-21

How to Cite

FARIA, A. R.; BIANCHINI, L. G. B.; BIANCHINI, A. C. B. Digital resources in cartographic literacy and geography teaching. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 7, p. e022017, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/818. Acesso em: 21 nov. 2024.