Methodological possibilities of research from the categories of historical and dialectical materialism

Authors

  • Francisco Thiago Silva UnB
  • José Damião Trindade Rocha UFT

Keywords:

Historical and Dialectical Materialism. Educational Research. Search Method.

Abstract

The article reflects methodological possibilities of research from the categories of historical and dialectical materialism in the field of educational research. In addition to the literature review, we bring to the dialogue our research experiences in master's, doctoral and postdoctoral courses at two public universities: UnB and UFT that are articulated through the Rides research network and their research groups and researchers. Previously the writings point out how much one cannot "frame" the Method or even seek manuals to "fit" any scientific research, but outline possibilities – provided that, if we seek the theoretical deepening in the laws and ontological categories in Marx – formulating a superanceand revolutionary synthesis with the multiple determinations and faces of reality seized in their smallest parts,  linked to totality, materialized in the derived categories, appreaming Marxist dialectics as one of the possible approaches to interpretation of socio-historical reality, and educational reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Thiago Silva, UnB

Pós-Doc (UFT). Professor do Departamento de Métodos e Técnicas (MTC) da Faculdade de Educação da UnB. Doutor e Mestre em Educação e Currículo (UnB). Credenciado no PPGE e PPGEMP da UnB. Sócio ABdC. Líder do Grupo de Pesquisa: “Currículo Currículo e Processo Formativo: inovação e interdisciplinaridade”. Instituição. http://orcid.org/0000-0002-6998-2757. francisco.thiago@unb.br

José Damião Trindade Rocha, UFT

Pós-Doc (UFT). Professor do Departamento de Métodos e Técnicas (MTC) da Faculdade de Educação da UnB. Doutor e Mestre em Educação e Currículo (UnB). Credenciado no PPGE e PPGEMP da UnB. Sócio ABdC. Líder do Grupo de Pesquisa: “Currículo Currículo e Processo Formativo: inovação e interdisciplinaridade”. Instituição.

 

References

AMADEO, Javier. Mapeando o marxismo. In: BORON, Atílio A.; AMADEO, Javier; GONZÁLEZ, Sabrina (Orgs.). A teoria marxista hoje: problemas e perspectivas. Buenos Aires: CLACSO; Expressão Popular, 2006.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e Contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. São Paulo: Cortez, 1989.

FEYERABEND, Paul. Contra o Método. São Paulo: Editora UNESP, 2011.

FREITAG, Barbara; PINHEIRO, Maria Francisco (Orgs.). Marx morreu: Viva Marx!. Campinas: Papirus, 1993.

FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2010.

FUKUYAMA, Francis. O fim da história e o último homem. Trad. Aulyde S. Rodrigues. São Paulo: Rocco, 1992.

HOBSBAWM, Eric (org.). História do marxismo. O marxismo no tempo de Marx. Vol. 1. 3 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

LUKÁCS, Geörg. Prolegômenos para uma Ontologia do Ser Social. Tradução Lya Luft e Rodnei Nascimento. São Paulo: Boitempo, 2010.

LUKÁCS, Geörg. Para uma Ontologia do Ser Social, 1. Tradução Carlos Nelson Coutinho, Mario Duayer, Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2012.

LUKÁCS, Geörg. Para uma Ontologia do Ser Social, 2. Tradução Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARTINS, Lígia Márcia; LAVOURA, Tiago Nicolau. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 71, p. 223-239, set./out. 2018.

MARX, Karl. & Engels, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

MARX, Karl. Contribuição para a Crítica da Economia Política. (Trad. Maria Helena Barreiro Alves). São Paulo: Mandacaru, 1989.

MARX, Karl. Prefácio do Capital.1ª Edição: [1867].Centelha - Promoção do Livro, SARL, Coimbra, 1974.

MARX, Karl. Prefácio.In: MARX, Karl. Para a crítica da economia política. Lisboa: Edições Progresso; Moscovo, 1982 [1859].

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MORAES, Raquel de Almeida. O método materialista dialético e a consciência. In: CUNHA, Célio da; Sousa, José vieira de; SILVA, Maria Abadia. O método dialético na pesquisa em Educação. Campinas, SP: Autores Associados/ Brasília, DF: Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, UnB, 2014.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus, 2012.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

OLIVEIRA, Maria Mrly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

ORSO, Paulino José. Pedagogia histórico-crítica: uma teoria pedagógica revolucionária. In: MATOS, Neide da Silveira Duarte de Matos; SOUSA, Joceli de Fátima Arruda Sousa; SILVA, João Carlos da (Org.). Pedagogia histórico-crítica: revolução e formação de professores. Campinas, SP: Armazém do Ipê, 2018.

PIRES, Marília Freitas de Campos. O materialismo histórico-dialético e a educação. Revista Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v.1, n.1, 1997.https://www.scielo.br/j/icse/a/RCh4LmpxDzXrLk6wfR4dmSD/?lang=pt

SILVA, Christiane Pimentel e. O método em Marx: a determinação ontológica da realidade social. Revista Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 134, p. 34-51, jan./abr. 2019.

SILVA, Francisco Thiago. Contribuições e diálogos com a teoria crítica para o campo curricular no Brasil. In. SILVA, Francisco Thiago; Caminha, Viviane Machado. Currículo e teoria crítica: resgatando diálogos; Francisco Thiago Silva; Viviane Machado Caminha. Brasília: Editora Kiron, 2021.

SILVA, Francisco Thiago; BORGES, Lívia Freitas Fonseca. Currículo e Ensino de História: um estado do conhecimento no Brasil. Revista Educação e Realidade, v. 43, p. 1-31, 2018.

SILVA, Francisco Thiago. O ensino de história no currículo dos cursos de pedagogia das instituições privadas do Distrito Federal: caminhos da integração curricular. 2017. 301 f., il. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

SILVA, Francisco Thiago. Educação antirracista nos anos iniciais do ensino fundamental no Distrito Federal: reflexões curriculares. 2013. 142 f., Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Published

2023-06-29

How to Cite

SILVA, F. T.; TRINDADE ROCHA, J. D. Methodological possibilities of research from the categories of historical and dialectical materialism. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023003, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/956. Acesso em: 23 nov. 2024.