Teachers' knowledge under the lens of dialectical historical materialism

critical review of the theoretical and methodological foundations from a comparative study

Authors

  • Jonas Emanuel Pinto Magalhães Universidade Federal Fluminense

Keywords:

Teachers' Knowledge. Epistemology of practice. Teaching profession. Teaching practice.

Abstract

This article aims to discuss theoretically and empirically a theme that has become the recurrent in academic research focused on the initial and continuous formation of teachers and studies on work and teachers' professionalization. The term " teachers' knowledge "has been widely adopted in official texts that deals with programs and (re) qualification of basic education teachers, with few questions about theoretical assumptions and on the political-pedagogical implications inherent in the of context of emergence and penetration of this concept in the field of teaching and teacher education. Taking as its starting point a study performed with 48 literacy teachers of the Municipal Net of Rio de Janeiro and critical dialogue with the main reference and propagator of that term in Brazil, Maurice Tardif, we challenged some of the assertions called "epistemology practice "that became consensual in political and academic discourses, especially those that link the knowledge of experience as a structural core of teaching practice. Our analysis referenced in the dialectical historical materialism also identifies some theoretical and methodological inconsistencies of the studies of teachers' knowledge and proposes an approach which, without denying the possible contributions this study line, focus on the dimension of the teaching profession and educational praxis in its relationship with the social totality in its many aspects, dialectical and contradictory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jonas Emanuel Pinto Magalhães, Universidade Federal Fluminense

Mestre em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor de Disciplinas Pedagógicas da Rede Estadual de Ensino do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ). Pedagogo da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF)

References

ANDRÉ Marli E. D. A. Etnografia da prática escolar. Papirus Editora, 2005.

________________. Tendências da pesquisa e do conhecimento didático no início dos anos 2000. In: Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. XIV ENDIPE, Porto Alegre, p. 487-499. 2008.

AZZI, Sandra. Trabalho docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: PIMENTA, S. G. et al. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez. 2001.

BORGES, Cecília. O professor de educação física e a construção do saber. Campinas: Papirus, 1998.

_______________. Saberes docentes: diferentes tipologias e classificações de um campo de pesquisa. Educação & Sociedade, v. 22, n. 74, p. 59-76, 2001.

CARROLO, Carlos. Formação e identidade dos professores. In: ESTRELA (org.). Viver e construir a profissão docente. Porto. Porto Editora. 1997.

DUARTE, Newton. Lukács e Saviani: A ontologia do ser social e a pedagogía histórico-crítica. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario8/_files/GlNNNi3M.pdf Acesso em 01/03/2013.

_______________. Conhecimento tácito e conhecimento escolar na formação do professor (por que Donald Schön não entendeu Luria). Educação & Sociedade, v. 24, n. 83, p. 601-625, 2003.

ELLIOTT, John. Recolocando a pesquisa-ação em seu lugar original e próprio. In: GERALDI, FIORENTINI & PEREIRA. Cartografias do trabalho docente: Professor(a)-pesquisador(a).. Campinas: Mercado das Letras/ALB.1998.

____________. El cambio educativo desde la investigación-acción; Madrid: d. Morata, 1993.

FIORENTINI, Dario; SOUZA E MELO, G. F. Saberes docentes: Um desafio para acadêmicos e práticos In: GERALDI, C. (org). Cartografias do trabalho docente: Professor(a)-pesquisador(a). Campinas: Mercado das Letras/ALB, 1998.

_________________, PARENTE, Luciana. O desafio de ser e constituir-se professor de matemática durante os primeiros anos de docência. Anped, 28° encontro anual. 2005

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na esquisa educacional. In.: FAZENDA, Ivani. Metodologia da pesquisa educacional. Cortez Editora, 1991.

GAUTHIER, Claude. et al. Por uma teoria da pedagogia. Ijuí: Unijuí, 1998.

GUIMARÃES, Valter S. Formação de Professores: saberes, identidade e profissão. Campinas. Papirus, 2004.

HELLER, Agnes. Sociología de la vida cotidiana. 2 ed. Barcelona: Península, 1987.

HOUSSAYE, Jean. Une illusion pédagogique? Cahiers Pédagogiques, Paris, n.334. p.28-31, mai. 1995.

KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

KRAMER, Sônia; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Alfabetização: um estudo sobre professores das camadas populares. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 65, n. 151, p. 523-537.1984.

LIBÂNEO, José C. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico brasileiro? In: PIMENTA, Selma Garrido, e GHEDIN, Evandro: Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito.São Paulo, Cortez, 2002.

LELIS, Isabel A. Do ensino de conteúdos aos saberes do professor: mudança de idioma pedagógico. Educação & Sociedade, v. 22, n. 74, p. 43-58, 2001

LÜDKE, Menga. O professor, seu saber e sua pesquisa. Educação & Sociedade, v. 22, n. 74, p. 251-283, 2001

MONTEIRO, Ana M. Professores de História: entre saberes e práticas. Mauad Editora Ltda, 2007.

NÓVOA, Antônio. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1996.

NUNES, Célia M. F. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, ano XXII, n. 74, p.27-42, Abril/2001.

OLIVEIRA, Maria R. N. O S. 20 anos de ENDIPE. In: CANDAU, Vera Mariaet al. Didática, Currículo e Saberes Escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

PERRENOUD, Philippe. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação. Perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993.

___________________. A Prática Reflexiva no Ofício de Professor : Profissionalização e razão pedagógicas. Porto Alegre (Brasil), Artmed Editora, 2002.

___________________; THURLER, Mônica. G. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Artmed. 2002.

PIMENTA, Selma G. Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor. Educação e Pesquisa (USP), São Paulo, v. 22, n.2, p. 72-89, 1996.

_________________ . O estágio na formação de professores - unidade teoria e prática?. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 94, p. 58-73, 1995.

_________________. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In PIMENTA, Selma G.; GHEDIN, Evandro (orgs). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002

_________________. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. In: PIMENTA, Selma G.; GHEDIN, Evandro; FRANCO Maria A. S. (org.). Pesquisa em Educação: alternativas investigativas com objetos complexos. São Paulo: Loyola, 2006.

___________________. A Pesquisa em Didática (1996-1999). In: CANDAU, Vera Maria et al. (Org.). Didática, Currículo e Saberes Escolares. Rio de Janeiro: DP&A,2000. P. 78-106.

___________________ ; LIMA, Maria Socorro Lucena . Estágio e Docência. São Paulo. Revista Poíesis -Volume 3, Números 3 e 4, pp.5-24, 2005/2006.

____________________; LISITA, Verbena. M. S. de S. . Pesquisa sobre professores e sua formação: uma análise de pesquisas desenvolvidas no programa de pós-graduação da FEUSP de 1990 a 1998. Educar em Revista, Curitiba, n.24, p. 87-109, 2004.

SAVIANI, Demerval. Os saberes implicados na formação do educador. In: BICUDO, Maria Aparecida; SILVA JUNIOR, Celestino Alves (Orgs.). Formação do educador:dever do Estado, tarefa da Universidade. São Paulo: Unesp, 1996.

____________________. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.

SCHÖN, Donald A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

_____________. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1996.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review nº 1, vol. 57, 1986.

STENHOUSE, Lawrence. Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Morata, 1984.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis (RJ): Vozes,2002.

______________. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Belo Horizonte, n. 13, p.5-24, 2000.

_______________; LESSARD, Claude. e LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber. Esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação nº 4, Porto Alegre: Pannônica, 1991.

VAZQUEZ, Adolfo S. Filosofia da práxis. 2ª edição. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1977.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Lisboa: Educa,1992.

_________________ . Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade., Campinas, vol. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.

_________________. e LISTON, Daniel P. (1996). Reflective teaching: an introduction. Nova Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, pp. 8-20, 1996.

ZIBETTI, Marli Lúcia T; SOUZA, Marilene P. R. Apropriação e mobilização de saberes na prática pedagógica: contribuição para a formação de professores . Educação e Pesquisa, Brasil, v. 33, n. 2, p. 247-262 , ago. 2007.

______________________________________. A dimensão criadora no trabalho docente: subsídios para. Educação e Pesquisa, 2010, 36.2: p. 459-473. 2010.

Published

2016-03-23

How to Cite

MAGALHÃES, J. E. P. Teachers’ knowledge under the lens of dialectical historical materialism: critical review of the theoretical and methodological foundations from a comparative study. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 1, n. 2, p. 109–136, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1835. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos