Teacher training and interaction in the letter course
Keywords:
Teacher training. Experience. Internship.Abstract
Much of the initial teacher training majors promote an emphasis on educational theories, which are necessary but not yet seen in a closer relationship with the reality experienced in schools. For this reason, we aim to discuss the pre-service training of Portuguese teachers, based on the subjects' experience and co-responsibility involved in the teacher training process. For this, we problematize the pre-service training from the idealization of the school; we call upon Vygotsky's sociointeracionist studies (2000) on the constitution of the subjects in the teaching and learning processes, Larrosa Bondía's reflections (2002) on the concept of experience and Nicolescu's reflections (1999) on transdisciplinarity and, finally, we propose a reflection on students and teachers' reports of experience involved in internship in Letters major and we elaborate proposals for intervention. We conclude that the pre-service training of the Portuguese teacher must unite university and school in an effective partnership that rethink the formative process
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo Escolar da Educação Básica 2013: resumo técnico. Brasília: INEP, 2014. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/resumos_tecnicos/resumo_tecnico_censo_educacao_basica_2013.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2015.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. de S. (Coords.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001846/184682POR.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2015.
LARROSA BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19. Jan/Fev/Mar/Abr, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf>. Acesso em: 16 jul. 2014.
MOLON, S. I. Notas sobre constituição do sujeito, subjetividade e linguagem. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 16, n. 4, p. 613-622, out./dez. 2011.
NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. Trad. Lucia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: ______. (Org.). Os professores e a sua formação. 2a ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote; Intituto de Inovação Educacional, 1995. p.00-00.
PENA-VEJA, A.; NASCIMENTO, E. P. (Orgs.). O pensar complexo: Edgar Morin e a crise da modernidade. 2a ed. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.
SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SOARES NETO, J. J.; JESUS, G. R. de; KARINO, C. A.; ANDRADE, D. F. de. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional. São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, jan./abr. 2013. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/1903/1887>. Acesso em 21 ago. 2015.
TORRES, H.; GOMES, S. Desigualdade educacional e segregação social na região metropolitana de São Paulo. Revista Novos Estudos. São Paulo: Cebrap, v. 64, p. 132-140. Disponível em: <http://cebrap.org.br/v2/files/upload/biblioteca_virtual/TORRES_GOMES_Desigualdade%20Educacional%20.pdf>. Acesso em 23 ago. 2015.
VYGOTSKY, L. S. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, ano XXI, nº 71, p. 21-44, Julho/2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.