students with down syndrome

information and training as an inclusion strategy

Authors

  • Solane Cristina Felicetti Santin Universidade La Salle
  • Hildegard Susana Jung Universidade La Salle - Unilasalle

Keywords:

Learning., Inclusion, Down's syndrome, Continuing teacher education.

Abstract

The bibliographic study, with a qualitative approach, discuss teacher education and the constant search for information as a strategy for the inclusion of students diagnosed with Down Syndrome. The results show that: a) Information is a precious strategy for the entire school community to welcome students with disabilities; b) Continuing education of teachers is essential for inclusion to occur efficiently; c) For their full development, children with disabilities need to interact with the environment and the social environment and, for this to happen, it is necessary to place the student at the center of the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Solane Cristina Felicetti Santin , Universidade La Salle

Mestranda em Educação pela Universidade La Salle, Canoas, RS. Possui graduação em Química pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná(2003), especialização em Metodologias Inovadoras Aplicadas a Educação pela Faculdade Internacional de Curitiba(2006) e especialização em Neuropedagogia na Educação pela Faculdades do Centro do Paraná(2013). Atualmente é Professora da Secretaria de Educação do Estado do Paraná e Professora da Secretaria Municipal de Educação de Toledo. Tem experiência na área de Química, com ênfase em química geral.

Hildegard Susana Jung, Universidade La Salle - Unilasalle

Doutora em Educação. Docente e coordenadora do Curso de Pedagogia da Universidade La Salle. Pesquisadora e docente permanente do PPG Educação da Unilasalle

References

AMIRALIAN, M. LT et al. Conceituando deficiência. Revista de Saúde Pública, v. 34, p. 97-103, 2000.

ANDRADE, S. G. Ação docente de formação continuada e inclusão Tese Doutorado Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em http://hdl.handle.net/10183/6518 Acesso em 15 jan. 2021.

BRASIL. Lei n.13.146. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). 2015. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em 16 jan. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitui%C3%A7ao.htm. Acesso em 18 jan. 2021.

BRASIL. Lei Nº 9.394. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em 18 jan.2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, BNCC. Secretaria da Educação Básica. Ministério da Educação. Brasília, DF. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 18 jan.2021.

CUNNINGHAM, C. Síndrome de Down: uma introdução para pais e cuidadores. Trad. Ronaldo Cataldo Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

FAUSTO, M. O desafio da inclusão escolar. Revista Projetos Escolares – Ensino Fundamental, ano 8 – n.62, p.29-31, 2013.

FIGUEIREDO, R. V.; GOMES, A. L. L. A produção textual de alunos com deficiência mental. Inclusão: Revista de Educação Especial, Brasília (DF), ano 2, n. 3, p. 26-30, dez. 2006.

FONSECA, V. Educação Especial: Programa de Estimulação Precoce – Uma Introdução às ideias de Feuerstein. 2. Ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

LEITE, A. R. A educação especial no Brasil e os aspectos pedagógicos. Revista NetSaber. Disponível em: https://bit.ly/39K2yMB. Acesso em 15 jan 2021.

LUIZ, F. M. R. A inclusão da criança com síndrome de down na rede regular de ensino: desafios e possibilidades. Revista brasileira de educação especial. Marília, vol.14, n.3 Set./Dez. 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382008000300011 Acesso em 15 jan. 2021

MARTINS, L. A. R; MELLO, F. R. L. V. Acolhendo e atuando com alunos que apresentam paralisia cerebral na classe regular: a organização da escola. Revista Brasileira de Educação Especial. Marília, v.13, n.1, p.111-130, 2007.

MAZZOTTA, M.J. da S. Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 1996.

MUSTACCHI, Z. Síndrome de Down. In: MUSTACCHI, Z.; PERES, S. Genética Baseada em Evidências – Síndromes e Heranças. São Paulo: CID Editora, 2000.

PUESCHEL, S. M. Síndrome de Down: guia para pais e educadores. Tradução Lucia Helena Reily. 12. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

SCHWARTZAN, J. S. Síndrome de Down. São Paulo: Mackenzie, 1999.

SILVA, A. P. M. O papel do professor diante da inclusão escolar. Revista Eletrônica Saberes da Educação, Vol. 5, nº 1, 2014.

WISE, L.; GLASS, C. Trabalhando com Hannah: uma criança especial em escola comum. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VOIVODIC, M. A. M. A. Inclusão escolar de crianças com Síndrome de Down. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2021-02-03

How to Cite

SANTIN , S. C. F.; JUNG, H. S. students with down syndrome: information and training as an inclusion strategy. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. e021005, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/328. Acesso em: 22 jul. 2024.