Initial science teacher formation

a glance at affectivity

Authors

  • Paula Freitas do Nascimento
  • Jeane Cristina Gomes Rotta Universidade de Brasília

Keywords:

Affectivity. Science teaching. Initial Science teacher formation

Abstract

A affective dimension is not very present in Science Teaching research, despite being considered important in pedagogical relationships. This study aimed to analyze the perceptions of Natural Sciences students of a degree about affectivity in their initial formation. The methodology was quantitative and a questionnaire was employed a research tool. The answers were categorized and the analysis indicated that the undergraduate students consider affectivity important for improving Science teaching and learning and that it is present in the teacher-student relationship in this course. However, they consider that affectivity is addressed on there are only a few occasions throughout the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Freitas do Nascimento

Licenciada em Ciências Naturais pela Universidade de Brasília-UnB.https://orcid.org/0000-0001-7859-1873

Jeane Cristina Gomes Rotta, Universidade de Brasília

Professora Associada da Universidade de Brasília- UnB. https://orcid.org/0000-0002-1776-5398

References

BARROS, L. V.; ROTTA, J. C. G. Estudantes do ensino médio de escolas públicas e suas escolhas profissionais. In: SALÃO DO CONHECIMENTO, 2016, Ijuí. Anais eletrônico [...] Ijuí: UNIJUÍ, 2016.Disponível em:https://www.publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/6891. Acesso em 23 de mar. 2020.

BEDIN, E.; QUEIROZ, A. M. A afetividade no ensino de ciências como mecanismo de qualificação aos processos de ensino e aprendizagem.In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2, 2015, Paraíba. Anais eletrônico [...]Campina Grande, PB, 2015. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV045_MD1_SA18_ID5078_05082015202635.pdf. Acesso em 08 de jun. 2020.

BARROS, F. R. de.Impactos afetivos das práticas pedagógicas no ensino superior: o olhar dos alunos. Tese de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2017.

CARMINATTI, B.; DEL PINO, J. C. Afetividade e relação professor-aluno: contribuições destas nos processos de ensino e de aprendizagem em ciências no ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, RS, v. 24, n. 1, p. 122-138, jan./abr. 2019.

LÜDKE, M.; ANDRE, M. E.D.A.A Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2a ed. Rio de Janeiro: E.P.U, 2013, p. 82.

NASCIMENTO, L. A.; AZEVEDO, G.; GHIGGI, G.O conceito de amorosidade em Freire e a recuperação do sentido deeducar. In:COLÓQUIO INTERNACIONAL PAULO FREIRE, 8, 2013, Recife. Anais eletrônico [...]Recife: Centro Paulo Freire – Estudos e Pesquisas,2013.Disponível em:https://document.onl/documents/o-conceito-de-amorosidade-em-freire-e-a-recuperacao-do-sentido-de-educar.html. Acesso em 20 de maio 2020.

NASCIMENTO, F.; FERNANDES, H. L. e MENDONÇA, V. M. O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais.Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v.10, n.39, set./dez., p.225-249,2010.

OLIVEIRA, C.T. de.; WILES, J.M.; FIORIN, P.C.; DIAS, A.C.G. Percepções de estudantes universitários sobre a relação professor-aluno.Psicologia Escolar e Educacional,São Paulo, SP, v. 18, n. 2, p. 239-246, maio/ago. 2014.

PINHEIRO, T. de. F. Sentimento de realidade, afetividade e cognição no ensino de ciências. Tese de Doutorado do programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2003.

RIBEIRO, M. L. A afetividade na relação educativa. Estudos de Psicologia, Campinas, SP, v. 27, n. 3, p. 403-412, jul./set. 2010.

RUFFO, G. F.Motivos de estudantes para o ingresso e permanência no curso de licenciatura em Ciências Naturais.Trabalho de Conclusão de Curso de graduação de Ciências Naturais daUniversidade de Brasília, Brasília, DF, 2015.

ROSA, C. T. W. da.; DARROZ, L. M.; SANTOS, A. C. T. dos. Visão atual das pesquisas nacionais sobre afetividade e ensino de física. Quaestio-Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, n. 19, v. 3, p. 711-733. jun./set. 2017.

SENICIATO, T.; CAVASSAN, O. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em

ciências: um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 10, n. 1, p.133-147, jan./mar. 2004.

SILVA, A. M. M. da.Quem quer ser professor? Uma pesquisa com alunos do 3° ano do Ensino Médio de escolas públicas de Planaltina-DF sobre a intenção na docência. Trabalho de Conclusão de Curso de graduação de Ciências Naturais da Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2018.

SILVA, F. F.; ANDRADE NETA, N. F. Afetividade e ensino-aprendizagem: influência favorável na relação professor-aluno-objeto de conhecimento. Especiaria: Cadernos de Ciências Humanas, Ilhéus, BA, v. 17, n. 31, p. 31-49, jun./dez. 2017.

Published

2020-06-18

How to Cite

NASCIMENTO, P. F. do; ROTTA, J. C. G. Initial science teacher formation: a glance at affectivity. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 5, p. e020011, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/35. Acesso em: 23 nov. 2024.